När kommer grafikkort och bildskärmar med HDMI 2.2?

Permalänk
Medlem

När kommer grafikkort och bildskärmar med HDMI 2.2?

Hallå hallå, har börjat fundera på att köpa ny rigg och som det ser ut nu kan man inte undgå att läsa all skit om nvidia och deras releasestrategier osv.

Oavsett detta så har hdmi 2.2 släppts nu i januari och då undrar jag förstås när gpuer med hdmi 2.2 och monitorer med stöd för detta släpps.

Verkar som att hdmi 2.2 inte finns i vare sig amds eller nvidias nuvarande/kommande generation.

Någon som vågar sig på en gissning? Tycker det är oförskämt smidigt att kunna plugga hörlurar och mic i skärmen istället för datorn.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Kanske Nvidias 6000- eller 7000-serie. Sen tar det nog någon generation till innan du hittar någon skärm med stöd för det.

Varför vill du ha det? Vilken funktion saknar du? Hörlurar och mikrofon kan du redan ansluta till skärmen idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Aha där ser man, trodde hdmi va nödvändigt för ljud vs displayport. Gillar tanken på att inte begränsas till dp för att kunna nyttja g-sync eller freesync. Freesync verkar kunna köras via hdmi 2.1 men inte g-sync.

Oj vad mycket man missar när man inte håller sig ajour, du har ju såklart helt rätt att ljud absolut går via dp också. Ja då va väl inte det jätterelevant att vänta på. Tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem

Hdmi 2.2 kommer till PC när det finns skäl för det. DisplayPort klarar alla upplösningar+refresh-rates som paneler till PC-skärmar klarar idag.

Hdmi 2.2-specen släpptes nog mest för att komma ifatt DisplayPort.

Permalänk
Medlem

Tackar för nyvunnen visdom. Släpper det och tar sats för en gpu oavsett utgångar!

Permalänk

Skulle säga att generellt gäller realeasedatum för standard + 3-5 år innan det typ börjar implementeras i aktuella produkter på marknaden.

HDMI 2.1 är från 2017 t.ex och var bara bestyckat på 4000 serien(~2022) nvidia eller AMD var något tidigare med 6000 serien (2020)

så om 2.2 släpps i år så kan du nog räkna med nån gång runt 2028-2030 innan det börjar dyka upp på gpukort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Den för datorn aktuella funktion som ingår i 2.2-releasen är 96 Gbps FRL vilket i första hand har en användning för VR där man behöver driva två bildpaneler samtidigt i hög upplösning och hög frekvens.

Spelskärmar vilka kräver högre bandbredd täcks närmast upp av Displayport och DP54- och DP80-nivån. Sådana skärmar är på väg när DP54 och DP80 på bred front introduceras konsumentkorten med vårens lanseringar. Detta kommer täcka behov av sådant som 4K/360, 1440p/600 på spelskärmar (eller vad det nu blir) när dessa skärmar kommer. Jag har då svårt att se att skärmtillverkarna vänder sig till 96 Gbps FRL för detta.

Att ordna med hörlur och mic till en dator har endast lite eller indirekt med HDMI att göra. Att ordna ljud till datorn finns det nog lika många lösningar som det finns användare. Det är nog inte 96 Gbps FRL som är lösningen där. Eller vad tänkte du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga att generellt gäller realeasedatum för standard + 3-5 år innan det typ börjar implementeras i aktuella produkter på marknaden.

HDMI 2.1 är från 2017 t.ex och var bara bestyckat på 4000 serien(~2022) nvidia eller AMD var något tidigare med 6000 serien (2020)

48 Gbps FRL, aka "HDMI 2.1" kom med Nvidia RTX3000-serien sent hösten 2020. AMD RX6800 mot sommaren 2021. Men ja, tre år efter dokumentationen släpptes är en ganska bra tumregel för HDMI.

För Displyport är det längre perioder, 4–5 år från dokumentationsrelease till faktiskt hårdvara. HBR3 kom med DP1.3 i 2014 fast första skärmarna med HBR3-bandbredd dröjde till 2018. UHBR-bandbredderna kom med DP2.0 i 2019, men fördröjdes till DP2.1 år 2022 för att få till kabelkraven med DP40, DP54 och DP80. Dessa nivåer nås på bred front under 2025. Enstaka modeller som klarar DP54 (likt RX7900 XTX) och vissa professionella kort har det redan, men alltså först nu våren 2025 det börjar bli brett tillgängligt i båda ändarna av kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spagh1i:

Aha där ser man, trodde hdmi va nödvändigt för ljud vs displayport. Gillar tanken på att inte begränsas till dp för att kunna nyttja g-sync eller freesync. Freesync verkar kunna köras via hdmi 2.1 men inte g-sync.

Freesync via HDMI är en AMD-specifik teknik och ingår inte i HDMI-standarden. Vad du troligtvis tänker på är HDMI VRR som kom i HDMI 2.1, som erbjuder liknande funktionalitet men är en del av HDMI-standarden och fungerar med både AMD, Nvidia, och Intel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spagh1i:

Oj vad mycket man missar när man inte håller sig ajour, du har ju såklart helt rätt att ljud absolut går via dp också. Ja då va väl inte det jätterelevant att vänta på. Tack för upplysningen!

Ljud över DP är tekniskt möjligt i upp till 32 kanaler. Fast det är upp till varje produkt att hantera ljudet eller inte via DP och det är långt ifrån självklar att finessen finns i varje produkt. De flesta bildskärmar är no audio.

En annan produkt skulle kunna lösa det hela via exempelvis USB där skärmen i praktiken agerar ett externt ljudkort. Eller så kör man med valfritt externt USB-ljudkort enligt önskemål så kan man köpa skärmen för vad den är bra på (dvs bilden) och välja ljudlösning för det som är bäst för ljudet.

Det är ju ofta därför man väljer en PC. Moduläriteten och att kunna välja lösning efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den för datorn aktuella funktion som ingår i 2.2-releasen är 96 Gbps FRL vilket i första hand har en användning för VR där man behöver driva två bildpaneler samtidigt i hög upplösning och hög frekvens.

Spelskärmar vilka kräver högre bandbredd täcks närmast upp av Displayport och DP54- och DP80-nivån. Sådana skärmar är på väg när DP54 och DP80 på bred front introduceras konsumentkorten med vårens lanseringar. Detta kommer täcka behov av sådant som 4K/360, 1440p/600 på spelskärmar (eller vad det nu blir) när dessa skärmar kommer. Jag har då svårt att se att skärmtillverkarna vänder sig till 96 Gbps FRL för detta.

Att ordna med hörlur och mic till en dator har endast lite eller indirekt med HDMI att göra. Att ordna ljud till datorn finns det nog lika många lösningar som det finns användare. Det är nog inte 96 Gbps FRL som är lösningen där. Eller vad tänkte du?

Haha ja vad tänkte jag...

Jag va under den absoluta föreställningen att dp inte leverade ljud. Sen läste jag att det finns en hz-begränsningar via hdmi 2.1 där 4k inte kan levereras i högre hz än 120.

Tankarna började snurra när jag började fundera på en build som kan leverera cs2 i 540 hz och 540 fps med g-sync/freesync.

Mao om jag skulle köpa en monitor för runt 15k gpu 25k mm för att sen bli besviken på att hdmi 2.1 inte kan leverera sagda hz och samtidigt slippa ha hörlurar och mic i dator istället för skärm (detta är ju inget problem men det trodde jag av någon konstig anledning)

Lite så tänkte jag men iom att senaste bygge skedde 2017 är det endel som har hänt på alla håll och kanter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spagh1i:

Haha ja vad tänkte jag...

Jag va under den absoluta föreställningen att dp inte leverade ljud. Sen läste jag att det finns en hz-begränsningar via hdmi 2.1 där 4k inte kan levereras i högre hz än 120.

Tankarna började snurra när jag började fundera på en build som kan leverera cs2 i 540 hz och 540 fps med g-sync/freesync.

Mao om jag skulle köpa en monitor för runt 15k gpu 25k mm för att sen bli besviken på att hdmi 2.1 inte kan leverera sagda hz och samtidigt slippa ha hörlurar och mic i dator istället för skärm (detta är ju inget problem men det trodde jag av någon konstig anledning)

Lite så tänkte jag men iom att senaste bygge skedde 2017 är det endel som har hänt på alla håll och kanter.

Du behöver välja din källor med omsorg. Finns ingen sådan begränsning i HDMI. Till exempel kör flera TV-apparater 4K/144 och 1080p/240 samt några kommande modeller uppges få 4K/165 och rent tekniskt – även om produkten ännu inte verkar finnas – kan man köra 4K/240 över HDMI via DSC precis som med Displayport. Allt handlar om bandbredd som är 48 Gbps med dagens HDMI.

Tumregeln är att köra Displayport till en bildskärm. Ljudet löser man på det som passar en själv. Alla har olika önskemål där. Ljud över DP och HDMI till skärm är för övrigt ljud ut, högtalare och hörlur. Mikrofon kräver att data sänds från skärm tillbaka till dator och där finns det ingen lösning i bruk för DP eller HDMI via dator. En TV har ARC/eARC som kan returnera ljudet men det finns inte på dator/grafikkort utan används på TV för anslutning till soundbar och surroundsystem, inte som en mikrofonlösning.

Permalänk
Medlem

Tackar för väldigt utförliga svar, det uppskattas vädligt mycket

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spagh1i:

Tackar för väldigt utförliga svar, det uppskattas vädligt mycket

Hoppas infon hjälper. Forum är som bäst när man gå machete på (mis)informationsdjungeln.

Hur löser du ljudet idag? Är det ett headset med USB? I sådana fall kan en lösning vara att köra med en skärm med inbyggd USB-hub så får du kopplingen till skärmen snarare än en sladd som ska dras ned till datorn och kanske glider ned av sin egen tyngd eller liknande.

Permalänk
Medlem

Idag löser jag ljudet genom ett 3.5 mm uttag på skärmen men just nu sker ingen "finlyssning" vid datorn. Funderar på att köra ett externt ljudkort med 3.5 mm uttag på. Om det är möjligt gärna via usbuttag på skärmen för att slippa kröka rygg varje gång hörlurarna ska användas på annan plats.

Är ingen audiofil eller så men uppskattar känslan av att kunna drunkna i ljud och musik.

Har ett par slitna sennheiser momentum 2 tror jag det är som är så himla trevliga att lyssna på, särskilt med en dac som ger lite värme i ljudet.

Permalänk
Medlem

ASUS 27" ROG Swift PG27UCDM har 4k Oled med FreeSync Premium Pro, HDR10, Dolby Vision och HDR 400 True Black på 240hz över Displayport 2.1a om det duger.

32 tums modellen lär väll också släppas med DP2.1a snart

Vad någon ska ha HDMI 2.2 och senaste Displayport 2.1b till är ett mysterium. Vi är 15 år bort från att spela 8k spel i 240 fps. Finns absolut inget behov idag

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Belgaar:

Vad någon ska ha HDMI 2.2 och senaste Displayport 2.1b till är ett mysterium. Vi är 15 år bort från att spela 8k spel i 240 fps. Finns absolut inget behov idag

HDMI är rätt tydliga med att senaste 2.2-tillägen handlar om behovet som täcks in av VR/AR-användning och en förbättrad algoritm (LIP) för ljudsynk. DP2.1b adderar DP80LL med hur aktiva kablar ska fungera så att man kan säkra 80 Gbps på längre kablar, något som är ett problem då de längsta DP80-kabel som fram till nyligen certifierats har handlat om ≈1,5 meter. Nu är det minst 3 meter och förmodligen mer i framtiden.

På vilket sätt skulle detta vara mysterium?

8K-skärmar skulle lösa alla behov. Skärmen alla vill ha men många inte förstått varför de egentligen vill ha 8K. Ofta för att man blandar ihop kravet att driva en skärm med kravet att rendera spel i grafikkortet.

Hint: 8K skalar matematiskt perfekt med 1080p, 1440p och UHD/4K samt ger på skärmstorlekar så pass tät pixelstruktur att upplösningen i praktiken blir amorf. Man skulle kunna börja med renderingsmotorer som arbetar efter fasta FPS-mål istället för en fast pixelstruktur. Eller bara köra vilken upplösning man vill. Ögat kan inte längre urskilja någon pixelstruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur löser du ljudet idag? Är det ett headset med USB? I sådana fall kan en lösning vara att köra med en skärm med inbyggd USB-hub så får du kopplingen till skärmen snarare än en sladd som ska dras ned till datorn och kanske glider ned av sin egen tyngd eller liknande.

Min primära skärm har inbyggd USB hubb och hörlursuttag.
Förutom ström ansluter jag den med DP kabel och USB kabel.
Visste faktiskt inte det var möjligt med ljud över DP, utan bara antog att hörlursuttaget gick via USB.

Skrivet av Laxpudding:

Hint: 8K skalar matematiskt perfekt med 1080p, 1440p och UHD/4K samt ger på skärmstorlekar så pass tät pixelstruktur att upplösningen i praktiken blir amorf. Man skulle kunna börja med renderingsmotorer som arbetar efter fasta FPS-mål istället för en fast pixelstruktur. Eller bara köra vilken upplösning man vill. Ögat kan inte längre urskilja någon pixelstruktur.

Ah 8K skalar perfekt med 1440 också...
Har inte reflekterat över det innan, men det stämmer ju.
Ja ytterliggare en anledning att 8K kan bli intressant när man väl hittar rätt skärm till rätt pris.