VR-försäljningen gick upp 22 procent 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den enda form av handkontroll jag inte avskyr är joystick (och ratt, om man nu kan räkna det).

När jag testade så var det med en handkontroll, körde lite bil. Det suger något oerhört.

Har inte testat "motion controllers".

Ok men motion controllers ter sig mer naturligt för användningen precis som ratt och joystick till skillnad från gamepad som är mer funkar för allt men kanske inte perfekt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag blev för övrigt underväldigad av Quest 3. Det är antagligen personberoende men det låga binocular overlap:et gjorde dels att jag inte fick samma 3D/närvaro-känsla som med tidigare headset och det började även bränna obehagligt i ögonen efter mindre än en halvtimme. Passthroughn lär ha blivit bättre sen lansering, men det som lanserades kan klassas som falsk markandsföring. Sen varm med märkbart högre fläktljud och märkbart sämre batteritid än föregångaren.

Eftersom Meta nu dessutom springer MAGA:s ärenden får man hoppas att Valve kan klämma ur sig Deckard med eye tracking så det finns vettiga alternativ.

Jag tycker man är undeväldigad varje gång man provat ett nytt vr headset. Iaf har jag käbt, var det inte bättre än så här?
Det är först när man kört ett tag och vänjer sig man ser hur mycmet sämre det förra man körde var.
Allt det du beskriver har blivigt mycket bättre.
Precis som tidigare Quest 2 skulle man kunna kalla den Quest 2.5 idag. Quest 3 vandrar samma väg.
Förbättringar, nya funktioner osv.
Enda irriterande att ibland lyckas dom pajja nått, därför jag inte kör "test kanalen" där man får uppdateringar eftersom nå mer utan väntar tills dom trycker ut sina uppdateringar officiellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker man är undeväldigad varje gång man provat ett nytt vr headset. Iaf har jag käbt, var det inte bättre än så här?
Det är först när man kört ett tag och vänjer sig man ser hur mycmet sämre det förra man körde var.
Allt det du beskriver har blivigt mycket bättre.
Precis som tidigare Quest 2 skulle man kunna kalla den Quest 2.5 idag. Quest 3 vandrar samma väg.
Förbättringar, nya funktioner osv.
Enda irriterande att ibland lyckas dom pajja nått, därför jag inte kör "test kanalen" där man får uppdateringar eftersom nå mer utan väntar tills dom trycker ut sina uppdateringar officiellt.

Binocular overlap och batteritid är dock objektivt, mätbart sämre än tidigare versioner. Dom offrade överlapp för att öka FOV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Binocular overlap och batteritid är dock objektivt, mätbart sämre än tidigare versioner. Dom offrade överlapp för att öka FOV.

Ja kanske batteritiden är något sämre. Kör led en extra 10k mah powerbank så kör sällan slut på allt.
Binocular overlap ser jag ingen skillnad mot Quest 2 förutom att Quest 2 har betydligt lägre fov och allmänt sämre på allt bildmässigt.
Bär ju glasögon regelbundet så är ju van med biocular overlap konstant 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men motion controllers ter sig mer naturligt för användningen precis som ratt och joystick till skillnad från gamepad som är mer funkar för allt men kanske inte perfekt.

Jo, kan tänka mig, och jag skulle förstås behöva testa för att veta.

Tyvärr har jag dessutom dåligt med utrymme för att vifta med armarna utan att slå i och sönder saker där jag har datorn hemma, så skulle bli tvungen möblera om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tyvärr har jag dessutom dåligt med utrymme för att vifta med armarna utan att slå i och sönder saker där jag har datorn hemma, så skulle bli tvungen möblera om.

Ja utrymme kan vara en nackdel om man bor trångt.
Själv har jag en dedikerad del i ett rum på 4x4m som jag använder.
Jag använder vr nästan dagligen till spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är en faktor helt klart. Visste själv inte riktig hur jag skulle lösa det då min dator står i ett litet kontorsrum.
Drog tillslut en nätverkskabel hela vägen till det (ombyggda) garaget där jag kör VR, så nästan inte ens i samma byggnad som där datorn står

Knepigare om man bor i lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nej, absolut inte. Däremot finns inte särskilt många upplevelser som blir bättre i VR, enligt min mening. Mer att man tagit teknikdemon och gjort om till spel. När jag var inne på sim-racing gav det mig verkligen fördel, dock! Exempelvis blev det betydligt lättare att intuitivt förstå avstånd till andra bilar, eller när man bäst bör bromsa.

Har du kört t.ex Skyrim eller Fallout i VR med "rätt" mods? Jag hade aldrig fastnat för ett enda Fallout innan jag körde det i VR, vad kommer till Skyrim så var det som att leva i en dröm att själv få sätta mina fötter i Tamriel efter så många timmar spenderade där via plattskärm. Det är den överlägset mäktigaste spelupplevelse jag varit med om.

Får hålla med om att mycket content till VR känns som techdemos dock som är skoj en liten stund men helt saknar djup.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag skulle säga att dom "riktiga" VR kontrollerna nästan är halva upplevelsen i dom flesta spelen. Så att "testa VR" med en vanlig handkontroll är inte att rekommendera.

Flight sims och racing sims borde ju dock spelas med joystick eller ratt förstås.