Hjälp, tips och råd om att starta ett nytt webforum

Permalänk
Medlem

Hjälp, tips och råd om att starta ett nytt webforum

Hej

Jag skulle behöva få upp ett låst webforum där medlemmar är uppdelade i arbetsgrupper och har var sin huvudtråd där de sen kan skapa trådar för projekt och kommunicera med varandra. Vissa delar av forumet kommer alla att ha tillgång till och vissa kanske ha tillgång till fler låsta trådar men inte alla. En fördel vore också om man kunde ha en tråd där man kan genomföra omröstningar och någon typ av tjänst för att tillgängliggöra dokument och filer.

Just nu finns inte någon budget, men om det inte är för stora pengar det rör sig om så kan jag ta kostnaden själv till än början, typ 500/mån. Har också redan tillgång till en domän, webhotell och nextcloud som man tydligen skulle kunna använda. Det rör sig om kanske 200medlemmar från start och som kommer att växa till kanske 2000medlemmar på två år om planen går som den skall.

Jag kan ingen kodning, har ingen erfarenhet alls av att driva webforum och är i allmänhet inte jättevass på datorer och molntjänster längre även om jag kunde en del när jag var yngre. Är det möjligt? Kan jag utan att behöva gå kurser o.dyl. lyckas få ihop något? Kan jag använda mig av Nextcloud eller finns det någon webbaserad plattform som är ett bättre och prisvärt alternativ som inte kräver kodning? Måste dock ta GDPR i beaktande också.

Tack på förhand, Leo

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Hej

Jag skulle behöva få upp ett låst webforum där medlemmar är uppdelade i arbetsgrupper och har var sin huvudtråd där de sen kan skapa trådar för projekt och kommunicera med varandra. Vissa delar av forumet kommer alla att ha tillgång till och vissa kanske ha tillgång till fler låsta trådar men inte alla. En fördel vore också om man kunde ha en tråd där man kan genomföra omröstningar och någon typ av tjänst för att tillgängliggöra dokument och filer.

Just nu finns inte någon budget, men om det inte är för stora pengar det rör sig om så kan jag ta kostnaden själv till än början, typ 500/mån. Har också redan tillgång till en domän, webhotell och nextcloud som man tydligen skulle kunna använda. Det rör sig om kanske 200medlemmar från start och som kommer att växa till kanske 2000medlemmar på två år om planen går som den skall.

Jag kan ingen kodning, har ingen erfarenhet alls av att driva webforum och är i allmänhet inte jättevass på datorer och molntjänster längre även om jag kunde en del när jag var yngre. Är det möjligt? Kan jag utan att behöva gå kurser o.dyl. lyckas få ihop något? Kan jag använda mig av Nextcloud eller finns det någon webbaserad plattform som är ett bättre och prisvärt alternativ som inte kräver kodning? Måste dock ta GDPR i beaktande också.

Tack på förhand, Leo

Skulle Slack (eller än bättre: MatterMost) kunna fungera istället?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle Slack (eller än bättre: MatterMost) kunna fungera istället?

Tror nog att ett klassiskt forum är att föredra.... om det är möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Tror nog att ett klassiskt forum är att föredra.... om det är möjligt.

Allt är möjligt, men att skapa en Slack är några knapptryck bort. Att drifta ett forum är, well, fråga @jreklund.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Nä, kör det här, hos oss, Sweclockers . se
Bland mer än trettio tusen medlemmar.
Vad kan gå fel...

Permalänk
Medlem

Om det är klassisk-klassikt forum, så ligger väl typ phpBB närmast till hands.

"Discourse" "forum" borde undvikas i alla lägen.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag använde phpBB back in the day och blev en del MyBB med. Båda bör fungerar för ditt syfte, men inte drivit ett forum med öppen källkod på 10-år och den svåraste biten är att hålla den uppdaterad, så man inte blir hackad.

Det optimala vore att hyra forumet som en SASS-tjänst där mjukvaran automatiskt uppdateras. Kan tyvärr inte rekommendera någon leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Allt är möjligt, men att skapa en Slack är några knapptryck bort. Att drifta ett forum är, well, fråga @jreklund.

... inte att rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Nä, kör det här, hos oss, Sweclockers . se
Bland mer än trettio tusen medlemmar.
Vad kan gå fel...

Hur menar du då?

Skrivet av VinterSolen:

Om det är klassisk-klassikt forum, så ligger väl typ phpBB närmast till hands.

"Discourse" "forum" borde undvikas i alla lägen.

Tackar, skall kika på det

Skrivet av jreklund:

Jag använde phpBB back in the day och blev en del MyBB med. Båda bör fungerar för ditt syfte, men inte drivit ett forum med öppen källkod på 10-år och den svåraste biten är att hålla den uppdaterad, så man inte blir hackad.

Det optimala vore att hyra forumet som en SASS-tjänst där mjukvaran automatiskt uppdateras. Kan tyvärr inte rekommendera någon leverantör.

Vad är en SASS-tjänst?

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av FreakyLeo:

Vad är en SASS-tjänst?

Det blev lite fel där. Menade Software As A Service (SAAS). SASS är något helt annat. Det jag menar att du hyr forumet av någon annan och inte själv sitter och uppdaterar det.