Sony stäms för höga priser på digitala spel

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt digitalt på konsol, men det är för att jag vill kunna sälja spelen när jag tröttnat på dem.

Tror dock att de säkert kommer göra något åt det i framtiden, att spelet blir bundet till ens konsol eller konto.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det tvång att köpa något här i världen?

Nä , hur så?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Men varför köper man ens PS? Förklara gärna för mig. Är det kompistrycket eller är det att man måste ha en PS för att kunna spela exklusiva spel?

Om det inte är för exklusiva spel, så måste det gå ganska snabbt att tjäna in pengarna man lägger på en PC. Om man nu inte kan motivera ett köp av PC så köper man en krysslåda från MS och köper pass för att testa nya spel under en period?

Jag har heller aldrig förstått Switchen. Om jag nu väljer att spela mobilt, så kör man väl på en surfplatta/telefon. Vill man spela med bättre kontroller, ja då kanske man skulle kunna sträcka sig till att köpa Steamdeck eller Rog Ally för att låsa upp oändligt med spel att lira via Steam.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad då spelen kostar typ 849kr+ senast jag kollade. Därför jag alltid köper spel på skiva så man även kan sälja/låna om man råkar köpa ett dåligt/tråkigt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Gäller ju nintendo lika mycket isåfall. de är värst. håller hårt i nypris på sina första och andraparti spel. indies är nästan det enda som får "riktiga" rabatter på eshop.

Köpte faktiskt Zelda: Tears of the Kingdom på en Nintendo-rea, men kan hålla med om att dom behåller en fruktansvärt hög prissättning länge, även nypris fortsatt på spel som är över 5 år gamla.

Det enda jag lyckats köpa billigare var Mario + Rabbids: Sparks of Hope, men det är mer en Ubisoft-titel än rent Mario-spel, föregångaren kostar mer än vad jag gav för uppföljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Köpte faktiskt Zelda: Tears of the Kingdom på en Nintendo-rea, men kan hålla med om att dom behåller en fruktansvärt hög prissättning länge, även nypris fortsatt på spel som är över 5 år gamla.

Det enda jag lyckats köpa billigare var Mario + Rabbids: Sparks of Hope, men det är mer en Ubisoft-titel än rent Mario-spel, föregångaren kostar mer än vad jag gav för uppföljaren.

Ganska bra ändå med Nintendo, behåller bra värde i andrahands marknaden och man slipper vara orolig att ett spel prissänks en vecka efter man köpt något nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Sen som tur är har ju iaf Steam bra priser ibland på vissa spel man gillar. Så alltid något. Gäller ha tålamod tills spelen man vill ha kommer ner tillräckligt i pris

I och för sig sant men samtidigt har de överpriser på gamla spel och i vissa fall är de tom. nypriser för spel som är fem-tio år gamla. Steam må ha bra kampanjer om sänder men de är fortfarande ett stark bidragande orsak till problemen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Men varför köper man ens PS? Förklara gärna för mig. Är det kompistrycket eller är det att man måste ha en PS för att kunna spela exklusiva spel?

Om det inte är för exklusiva spel, så måste det gå ganska snabbt att tjäna in pengarna man lägger på en PC. Om man nu inte kan motivera ett köp av PC så köper man en krysslåda från MS och köper pass för att testa nya spel under en period?

Jag har heller aldrig förstått Switchen. Om jag nu väljer att spela mobilt, så kör man väl på en surfplatta/telefon. Vill man spela med bättre kontroller, ja då kanske man skulle kunna sträcka sig till att köpa Steamdeck eller Rog Ally för att låsa upp oändligt med spel att lira via Steam.

Köpte PS för Uncharted när det kom, annars alltid varit en nintendo person. Det amerikanska spel utbudet på xbox tilltalar mig, det exckusiva är för mig skulle vara Halo och Gears of War. Föredrar utbudet från Japan och Sony. Switch håller jag varmt om för att det utbudet är min barndom och också från Japan och Nintendo. Går lite hand i hand för mig. Köper hellre skivor och kassetter men indie spel digitalt på switchen är svåra att slå vid en rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns inget på PC som är mer intressant för mig än kommande Metroid Prime 4 och GTA 6, ja gta kommer till PC men orka vänta? Nej.

Playstation och Nintendo gillar man för att man haft alla tidigare maskiner och man har aldrig blivit besviken på spelutbudet. Helt fantastiska spelplatformar.

Permalänk
Medlem

Intressant nog så har ju senare generationer inget emot detta här på Swec, det var ju mycket skriverier om det i tidigare PS5 trådar. De bryr sig inte om skivläsaren för de köper endast digitala spel. Närvarandet av skivläsare ger en alternativ. Utan skivläsaren så får Sony monopol, och alla vet ju vad vad som händer då (eller, nja, inte så många tydligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra, orimliga nypriser på spel hos PS Store. Inte ovanligt med 899-1099kr, ocker!

Det är utgivarna som sätter priserna, Sony är bara en butik. Detta är lika logiskt som att hylla Valve när Ubisoft kör en rea, otroligt snedtänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Köper mina PS5 spel på skiva då det alltid är 100-200kr lägre pris jämför med PS Store. Helt idiotiskt egentligen, borde vara billigare digitalt.

Kan man ladda ner ett spel som man köpt på skiva till sin skivlösa PS5? Alltså genom spelkod eller liknande? Eller är det fortfarande så att inga spel går att köpa någon annanstans än i PS Store om man har den skivlösa varianten?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Kan man ladda ner ett spel som man köpt på skiva till sin skivlösa PS5? Alltså genom spelkod eller liknande? Eller är det fortfarande så att inga spel går att köpa någon annanstans än i PS Store om man har den skivlösa varianten?

Finns ingen kod, du måste ha skivan i för att kunna installera och spela dina fysiska spel. Har du ingen skivläsare så är du låst till att använda bara PS Store.

Permalänk
Medlem

När de väl lyckas ta bort fysiska spel och tvingar konsumenterna att köpa från deras store, kommer de att ha total monopol. Det blir säkert jättesmidigt och billigt… 😉

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

De bryr sig inte om skivläsaren för de köper endast digitala spel. Närvarandet av skivläsare ger en alternativ. Utan skivläsaren så får Sony monopol, och alla vet ju vad vad som händer då (eller, nja, inte så många tydligen).

Jag är 50+ och köper mest digitalt, och sony har monopol även på skiva. Du ger inte ut spel på skiva till ps5 utan att betala sony… men du tänker på minimala prisskillnader mellan de som konkurrerar om att få sälja skivan?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har Sony någonsin haft rea som Steam har? Eller kör dom maxade priser 24/7?

Det är reor hela tiden. På det stora hela tycker jag de är betydligt bättre än Steam. Åtminstone de senare åren.

För har man redan Eurotruck så finns det liksom i princip inga reor för riktiga spel på Steam. ;D

Skrivet av syNden:

Väldigt konstigt också hur digitala spel kan vara dyrare än fysiska...

Inte särskilt egentligen.

Fysiska spel tar plats, alltså vill butiken bli av med dem snabbare om de inte säljer snabbt nog till lanseringspris. Detta hade gällt även om bara en enda butik sålt fysiska spel.

Och för nedladdning så tar istället leverantören på sig ansvaret för att leverera det, om inte livet ut så ändå en lång tid. Det kostar också.

Skrivet av walkir:

Stämmer inte alls med min bild:
https://www.dekudeals.com/items/animal-crossing-new-horizons

https://www.dekudeals.com/items/mario-plus-rabbids-sparks-of-...

https://www.dekudeals.com/items/monster-hunter-rise?platform=...

Ganska tydligt att Sony oftast är dyrast, medan fynd görs hos Nintendo eller Microsoft.

Har samtliga konsoler här (Switch, PS4, X1X) där 90% av spelen är till Switch. Till Playstation har jag nära nog enbart exklusiva spel såsom Uncharted, God of War och Horizon.

Hittade du verkligen bara ett MP-spel?

Men när det oå det enda exemplet är 4kr skillnad mellan N och P, medan X kostar 4X mer tycker jag det blir lite konstigt resonerat att få P till dyrast. O.o

Skrivet av Xinpei:

I och för sig sant men samtidigt har de överpriser på gamla spel och i vissa fall är de tom. nypriser för spel som är fem-tio år gamla. Steam må ha bra kampanjer om sänder men de är fortfarande ett stark bidragande orsak till problemen.

Ja, det känns verkligen som de större och ändå populärare utgivarna (förutom SEGA typ) bara låter det bero eftersom folk antagligen ändå köper till ordinarie förr eller senare.

För de har antagligen redan köpt Eurotruck på den senaste veckans rea. Medan asset-swap-spelen får 100 nya konkurrenter i klicka på finn ett fel genren varje vecka. Se de kan fylla ut framtidens ointressanta reor.

Skrivet av MrPlow:

Nej. Men däremot så händer det ju att koder säljs i skivfodral.

Detta uppskattas dock av nästan ingen, trots att dessa nedladdningspel då konkurrerar på nästan samma villkor som skivspel.

Tyvärr kommer ju denna variant bli framtiden än snabbare om den här stolliga regleringen går igenom. Då är det ajöss till skivor oå riktigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Alla har samma priser nu för tiden, Nintendo tar 700kr för ett 7 år gammalt spel och Xbox spelen ligger på 800-900kr på pc

MS har en del reor. Jag köpte Mass Effect LE för 74:- på Xbox, normalpriset var 649 (eller om det var 749). Väldigt bra pris enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det är utgivarna som sätter priserna, Sony är bara en butik. Detta är lika logiskt som att hylla Valve när Ubisoft kör en rea, otroligt snedtänk.

Clear men problemet är väl dock att det bara finns en enda butik där man kan köpa spel till PS digitalt, dvs utgivarna har ensamrätt att sätta priserna och det är obefintlig konkurrens vilket leder till att priserna hålls uppe, även på väldigt gamla titlar frånsett reaperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ganska bra ändå med Nintendo, behåller bra värde i andrahands marknaden och man slipper vara orolig att ett spel prissänks en vecka efter man köpt något nytt...

Mjo, men 5 eller mer år efter? Breath of the Wild säljs för samma pris som vid släpp, det är snart 8 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS har en del reor. Jag köpte Mass Effect LE för 74:- på Xbox, normalpriset var 649 (eller om det var 749). Väldigt bra pris enligt mig

För att inte förglömma att man kan tjäna ihop poäng på MS och få rabattkuponger bara för att man spelar. Microsoft Rewards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men när det oå det enda exemplet är 4kr skillnad mellan N och P, medan X kostar 4X mer tycker jag det blir lite konstigt resonerat att få P till dyrast. O.o

Du får lära dig att tolka och ta till dig av information

Alla plattformar har inte rea samtidigt, men traditionellt är medelpriset högre för Playstation.

Känner inte riktigt för att filtrera ut varenda exempel åt dig enbart för att du är lat

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Clear men problemet är väl dock att det bara finns en enda butik där man kan köpa spel till PS digitalt, dvs utgivarna har ensamrätt att sätta priserna och det är obefintlig konkurrens vilket leder till att priserna hålls uppe, även på väldigt gamla titlar frånsett reaperioder.

Men vem ska då sätta priset om inte utgivarna gör det..?

Det enda steget för att hoppa över allt marknadspolitiskt regleringskrumbuktande till något ickekonsumenten eventuellt blir nöjd med är obligatoriskt "sätt ditt pris". För de måste ju rimligtvis sälja via humble bundle, annars funkar inte konkurrensen. Alltså reglering för det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du får lära dig att tolka och ta till dig av information

Alla plattformar har inte rea samtidigt, men traditionellt är medelpriset högre för Playstation.

Känner inte riktigt för att filtrera ut varenda exempel åt dig enbart för att du är lat

Vilken information lols? ;D Det enda som går att utlösa av det diagrammet är ju antingen att två av plattformarna inte följts från början, eller att spelet inte följts från början på dem. Om man istället bara fokuserar på den gemensamma delen så är dessutom plattformen du argumenterar är billigast utan två reaperioder meden samtliga i övrigt följer tätt. Vad betyder det då. Att det blev snabbare rea från lansering på de övriga? Att N överlag har bäst, medan P är näst? Att reorna på X faktiskt blivit sämre? Jobbigt att statistiken bekräftar vad man än vill eller ingenting liksom.

Vad var vitsen med att posta exempel om de inte ens illustrerar din poäng.

Det är Trump-nivå på din argumentation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns inget på PC som är mer intressant för mig än kommande Metroid Prime 4 och GTA 6, ja gta kommer till PC men orka vänta? Nej.

Playstation och Nintendo gillar man för att man haft alla tidigare maskiner och man har aldrig blivit besviken på spelutbudet. Helt fantastiska spelplatformar.

Vad jag än spelar så blir det ofta Alt-F4. Har spelat för mycket spel och det uppkommer aldrig "nya" spel som det gjorde förr. Åtminstone så som jag upplever det. Det ju skillnad när man upptäckte RTS eller FPS genren för första gången.

Det senaste spelet jag klarade av till fullo var Red Matter 2 på Quest 3. Hyfsat originellt spel ändå och det är väl min motsvarighet till konsol. De flesta vanliga konsolspel kan nästan lika gärna upplevas genom att man sitter i sin TV-soffa och glor på någon annan som kör igenom det på Youtube. 😴

Permalänk
Medlem

Köper alla mina spel på skiva.

Men Sony försöker ju få alla till och köpa digitala spel såklart.

Men kan väl sammanfatta det på detta vis

Industrin försöker ibland framställa digital distribution som en modern lösning, men i realiteten är det en metod för att minska tillgången till billigare alternativ och öka kontrollen över vad konsumenter gör med sina köp. Det handlar mindre om konsumentens intressen och mer om att maximera vinst och behålla makten över marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Vilken information lols?

Price history
All time low
Switch 107,00 kr (-75%)
PS5 / PS4 112,25 kr (-75%)
Xbox X|S / Xbox One 104,75 kr (-75%)

Vad är så svårt att förstå för dig? Gillar inte att visa saker som svart och vitt, men siffrorna talar sitt tydliga språk.

Trump blev president tack vare personer som dig!

Permalänk
Medlem

Jag köoer på skiva, då får man dessutom tillbaka lite när man säljer vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |