Opnsense router - internet dör på hela nätverket.

Permalänk
Medlem

Opnsense router - internet dör på hela nätverket.

Tjenare,

ett märkligt fel har uppstått de senaste dagarna.
Kör egen burk med Opnsense och Ubiquiti UniFi U7 Pro som accesspunkt.
Här om dagen när jag kom hem upplevde jag att det trådlösa var otroligt segt, för att sen inte fungera alls.
Sen dog även internet till mina andra prylar som är trådade.
Routern är hela tiden nåbar från samtliga enheter.

Har kikat runt lite i routern men kan inte se något mer fel än att WAN-porten tappar sin ip-adress.
Detta har inträffat 3 gånger denna veckan, så nu har jag tröttnat och kopplat ur U7an helt.
För att återfå internet måste jag köra om hela configen på routern, dvs, fabriksåterställa.

Någon som har tips på vad fasen som händer? Tips på var man börjar felsöka?

Köpte U7an i augusti förra året, så bör väl vara garanti kvar, skicka tillbaka skiten och köra nått annat märke?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tappar ip på wan så har det inte med accesspunkten att göra utan är nått i routerdatorn eller hos din operatör som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

OPNsense är tyvärr inte så bra som många vill förespråka, jag föreslår istället OpenWRT.
OPNSense är baserat på OpenBSD och har svårigheter med en hel del nätverkskort, tyvärr.
Jag fick ut 100/100Mbit på min 500/500-lina med OPNSense, med OpenWTR får jag full fläsk.

Har du möjlighet så flasha in OpenWRT istället så kan det hända det löser problemet.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Hej, låter som liknande problem vi har:

Tyvärr inte hittat en lösning än, men har du samma isp/stadsnät så kan det ligga där