Permalänk
Medlem

Råd och rön om ny tv

Hejsan!

Ursäktar för min stavning i förväg. Dyslexi. Jag använder stavhjälp så gått det går.

Sitter i läget att jag är sugen på en ny tv då jag tycker våran 55" tv blivit lite liten i vårat nya tv rum. Enligt Samsungs guid skall vi sattsa på en 75" med tanke på avståndet.
Har läst TV-guiden här på formuet uppefrån och ner men har så svårt att se mig in i olika "nackdelar" tv apparater har..

Hur dåligt är tex "dålig view angle"? Man får ju svårt att uppskatta detta på kort tids tittande i butik eller läsande på nätet.

Jag har idag en LG UH668V som jag köpte på mellandagsrean 2016 för 8800kr vill jag minnas.

Vad kan jag vänta mig för problem med tex "View angle"? om jag köper en Samsung Q80D eller en TCL MQLED80? Eller kommer det inte spela någon roll vad jag köper? Kommer allt bli 100ggr bättre oavsett?

I Tv rummet kan man sitta hyfsat rakt mot tvn men ligger man på devandelen av soffan så får man ju några graders sidovy. Kommer detta bli ett problem för tex TCL tvn?

Jag är inte på något sätt en TV proffs och vet inte om jag ser någon direkt skillnad alls. Men man vill ju endå få så mycket för pengarna som möjligt.

Tvn användes mest för serier och barnprogram. Lite gaming här och där när tid finnes(Småbarns liv).

Skulle gärna vilja att funktioner som Geforce now finns till TVn och att man då kan koppla en xbox kontroll till den.

Jag kollar idag som sagt på:
Samsung Q80D: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller TCL MQLED80: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Är det två bra alternativ eller finns det bättre tvs för samma pengar eller kanske till och med mindre pengar? Behöver jag Mini-LED? Eller QLED för den delen?

Tack på förhand!

Mvh: Daniel

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan sträcka budgeten lite kan du få en LG 77" C4 oled för 20 000 så får du bra tittvinklar och väldigt bra bildkvalitet på alla andra sätt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag känner egentligen att 15 000kr är på gränsen för mycket pengar.. Så 20 000kr är nog tyvärr inte så intressant.

Lite rädd för OLED också med inbränning då det händer att barnen lämnar tvn utan att stänga av den(Vi jobbar på det men saker händer endå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bib3ln:

Lite rädd för OLED också med inbränning då det händer att barnen lämnar tvn utan att stänga av den(Vi jobbar på det men saker händer endå).

De flesta tv har nog en funktion för att stänga av automatiskt efter en viss tid av inaktivitet. Jag har min tv ställd på typ 3-4h, vilket förvisso innebär att en ruta ploppar upp efter den tiden och frågar om jag är kvar, men mest troligt sker det bara när man tittar på OS... Vilket gör det kanske till ett icke-problem...

Som work-around, tänker jag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

De flesta tv har nog en funktion för att stänga av automatiskt efter en viss tid av inaktivitet. Jag har min tv ställd på typ 3-4h, vilket förvisso innebär att en ruta ploppar upp efter den tiden och frågar om jag är kvar, men mest troligt sker det bara när man tittar på OS... Vilket gör det kanske till ett icke-problem...

Som work-around, tänker jag.

Hej!
Jajo. Så kan man göra. Men tyvärr är OLED utanför min budget när man kommer upp över 70". Men tack för iden! Den kan jag implementera hemma i vilket fall!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bib3ln: LG UH668V är en ökänd modellserie med en udda WRGB-pixelstruktur som gör att panelen inte har full 4K-upplösning. De har också problem med färgåtergivning. På nära håll och särskilt med datornanvändning märks detta och kan även observeras med TV-innehåller likt filmer i 4K om man vet vad man ska leta efter. Fast det är trots bristerna en typiskt IPS-panel och ger bra vinklar så att man kan sitta i en tresistsoffa och alla får se samma bild. Om än en rätt så medioker bild då.

I stort alla reguljära TV idag ger bättre bildkvalitet men de kan ha betraktningsvinklar som gör att i en tresitssoffa och 3–4 meter till TV:n får man olika bild beroende på var man sitter i den där tresitssoffan. Och har man vanan med ännu större vinklar än så kan bilden bli rätt drastisk annorlunda. Jag har exempel här i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/40168-tv-guiden-valj-ratt...

Bildexemplet är just en TCL MQLED80/C805. Samtidigt kan alltså detta vara inom nivån att den nya TV:n ändå ger bättre bildkvalitet jämfört med den gamla TV:n även i vinklar.

Permalänk
Medlem

Hej @Laxpudding!

Jaha! Hehe det är verkligen mer än jag visste!

Tack för informationen!

Okej, såg ditt bildexempel när jag läste igenom din guide(Mycket bra får jag tillägga!). Men det ser ut som att i exemplet du har en ungefär 45gradig vinkel mot TVn? Det kommer jag ju inte nära på i mitt tv rum. Om det hjälper kan jag lägga upp en kort hur det ser ut idag? Vad gäller dom två föreslagna tv apparaterna ser jag även i din lista att Q80D har en bättre betraktningsvinkel än TCLen. Skall man kanske satsa på den då? Eller är TCLen fortfarande ett så pass mycket bättre TV att man bör gå på den i vilket fall?

Tänker lite på det du säger att oavsett vilken tv så kommer kvaliteten på bilen bli mycket bättre jämfört med vad jag har idag. Så kanske det är bättre att satsa på en TV alla i TV soffan kan njuta av :).

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Lite rättelse från mig. Det var från TV guiden 2023/24 som listan fanns i. Det var då även för Q80C och inte Q80D(Vet inte om det är mycket skillnad på dom?)

Där BV(Betraktningsvinkel?) för MQLED80 fått 2pluppar och Q80C fått 2-3pluppar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bib3ln:

@Laxpudding Lite rättelse från mig. Det var från TV guiden 2023/24 som listan fanns i. Det var då även för Q80C och inte Q80D(Vet inte om det är mycket skillnad på dom?)

Där BV(Betraktningsvinkel?) för MQLED80 fått 2pluppar och Q80C fått 2-3pluppar

Det är ungefär samma likadan hårdvara i de maskinerna i fråga om panelens egenskaper. TCL MQLED80/C805 har högre ljusstyrka, särskilt i peak brightness under HDR. Samsung har generellt bättre kontroll över FALD:en vilket märks tydligast i mörka scener.

Just FALD:en hjälper till med kontrast i vinklar där en TV utan FALD men annars likadan panel blir gråblaskigare direkt.

Även i vinkel som jag visar på bilden kan det faktiskt vara så att dessa modeller är jämlika med den TV du har. Medan samma TV rakt framifrån är ett mirakel av kontrast och svärta i jämförelse med din gamla TV.

Så länge du håller dig inom en kon om säg 30–45 grader och har ögenen i samma höjd som bilden skulle jag gissa på att du får acceptabla resultat jämfört med vad du har.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Hej!

Okej! Tack för all hjälp! Efter dina inlägg kom vi fram till att Samsung Q80D blir bra för oss! Så vi åkte och köpte en 75".

Tack igen för all hjälp, nu skall vi försöka oss på att packa upp den och testa vårt nya köp!

Mvh: Daniel