Ny router och ethernet till övervåning

Permalänk

Ny router och ethernet till övervåning

Tjena,

Om två månader ska jag och sambon äntligen flytta till eget hus och behöver nu fundera på nätverk. Vanligt IT kunnig men aldrig gillat att pyssla med nätverk. Planerar 500/100 fiber från bredband2. Villan har fiberkonverteraren i hallen på första våningen och de som bor där använder endast wifi och har en wifi förstärkare på övervåningen. Jag jobbar hemifrån och har krav att min uppkoppling är så stabil som möjligt, sambon och jag gamear även och har en NAS så skulle vilja koppla alla datorer med ethernet. Kontor och gaming rum kommer vara på övervåningen.
Blå cirkel är var routern är idag på första våningen:

Röda cirklarna är var kontor/gaming rum kommer vara:

Så jag behöver en ny router + strategi för att ge övervåning access till ethernet. Jag funderade om jag lämnar router i hallen och drar CAT5 sladd upp genom golvet och ända upp till vinden för att sedan dra ner den till gaming rum och koppla till en network switch. Eller är det bättre ide att ha router på övervåningen, strunta i switch men kanske ha wifi förstärkare på första våningen? Tänker mig budget kring 4000 sek totalt men är flexibel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sätt en router där inkommande är och dra kabel till allt annat. Borde räcka med en AP i mitten på ovanvåningen eller liknande.
Dra alltid kabel till spelrum/kontor/bakom tvbänk etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

Tjena,

Om två månader ska jag och sambon äntligen flytta till eget hus och behöver nu fundera på nätverk. Vanligt IT kunnig men aldrig gillat att pyssla med nätverk. Planerar 500/100 fiber från bredband2. Villan har fiberkonverteraren i hallen på första våningen och de som bor där använder endast wifi och har en wifi förstärkare på övervåningen. Jag jobbar hemifrån och har krav att min uppkoppling är så stabil som möjligt, sambon och jag gamear även och har en NAS så skulle vilja koppla alla datorer med ethernet. Kontor och gaming rum kommer vara på övervåningen.
Blå cirkel är var routern är idag på första våningen:
<Uppladdad bildlänk>

Röda cirklarna är var kontor/gaming rum kommer vara:
<Uppladdad bildlänk>

Så jag behöver en ny router + strategi för att ge övervåning access till ethernet. Jag funderade om jag lämnar router i hallen och drar CAT5 sladd upp genom golvet och ända upp till vinden för att sedan dra ner den till gaming rum och koppla till en network switch. Eller är det bättre ide att ha router på övervåningen, strunta i switch men kanske ha wifi förstärkare på första våningen? Tänker mig budget kring 4000 sek totalt men är flexibel.

För det första, dra minst CAT6 och inte CAT5
Undik "wifi-förstärkare" för det är bara skit. Använd riktiga accesspunkter eller mesh, men ska du ändå dra kablar så dra kabel även till accesspunkterna och skippa trådlös mesh så får du bästa performance.

Sätt routern i hallen om du kan få upp kabel på vinden därifrån. och droppa sedan ner kabeln i ett av rummen och sätt en switch där. Sen kan du dra upp 2 kablar tillbaka till vinden och droppa ner en till det andra sovrummet och sedan till lämplig plats för wifi (så centralt som möjligt så signalen når alla rummen. Du borde kanske även sätta en accesspunkt för wifi på ett bättre ställe på nedanvåningen också då hallen inte är optimalt för att nå till köket och sovrummet (och troligtvis hela vardagsrummet). Jag hade kört med en router utan wifi då wifi inte kommer göra så mycket nytta ute i hallen ändå.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)