Nybyggd dator: Skärm startar inte alltid av sig själv, kräver manuell omstart av skärm

Permalänk

Nybyggd dator: Skärm startar inte alltid av sig själv, kräver manuell omstart av skärm

Tjena!

Har precis byggt ihop en helt ny stationär dator med ny skärm. Allt funkar fin fint förutom en liten detalj som är rätt störande.

När jag startar datorn så händer det ibland att skärmen inte kickar igång. Datorn startar korrrekt men skärmen får ingen signal och visar ingen bild, bara svart skärm. Det är inte först förrän jag stänger av skärmen och sedan startar den igen som den visar bild korrekt.

Detta händer inte alltid men ibland.

Jag brukar stänga av datorn och sedan bryta strömmen på nätaggregatet inför natten osv och stänger då även av skärmen. Visste inte om detta kunde orsaka något så jag lät skärmen fortsätta ha ström under natten men detta hjälpte inte.

Testade även byta ingång på GPU:n och det verkar inte heller ha hjälpt. I samma veva så ville inte skärmen visa någon bild efter bytet med datorn påslagen förrän efter jag startat om skärmen.

Drivrutinerna är uppdaterade för skärmen, GPU:n & Bios. Även många andra men tänkte att just dessa kanske är viktiga att veta för er.

Någon som har någon idé?

Skärm: ASUS PG2224WCDM
GPU: Geforce RTX 4080 Super
Anslutning mellan skärm & GPU: DisplayPort 1.4

Permalänk
Medlem

Vad händer om du inte bryter strömmen till skärm och dator över natten?

En del komponenter (moderkort och SSD exempelvis) i datorn är beroende av ström för att t.ex. lagra inställningar. Bryter du alltid strömmen så är moderkortet helt beroende av cmos batteriet för detta och du kommer att behöva byta ut batteriet onödigt ofta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad händer om du inte bryter strömmen till skärm och dator över natten?

En del komponenter (moderkort och SSD exempelvis) i datorn är beroende av ström för att t.ex. lagra inställningar. Bryter du alltid strömmen så är moderkortet helt beroende av cmos batteriet för detta och du kommer att behöva byta ut batteriet onödigt ofta.

Ja jag har funderat på att göra detta. Egentligen så varför jag började är för att det finns LED på moderkortet som lyser konstant om jag inte bryter strömmen, så det blev en ”fix idé” att inte vilja ha den tänd.

Spontant tror jag inte samma grej kommer ske om jag slutar stänga av strömmen, så ja helt klart värt ett försök men funderar på varför det ske om det nu är orsaken.

Kanske hade funkat bättre med HDMI 2.1 men vet inte riktigt, försökt läsa vad som är bäst men inte riktigt kommit fram till något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Ja jag har funderat på att göra detta. Egentligen så varför jag började är för att det finns LED på moderkortet som lyser konstant om jag inte bryter strömmen, så det blev en ”fix idé” att inte vilja ha den tänd.

Spontant tror jag inte samma grej kommer ske om jag slutar stänga av strömmen, så ja helt klart värt ett försök men funderar på varför det ske om det nu är orsaken.

Kanske hade funkat bättre med HDMI 2.1 men vet inte riktigt, försökt läsa vad som är bäst men inte riktigt kommit fram till något ännu.

Du borde kunna inaktivera RGB leds i BIOS, brukar finnas en inställning för på/av vid datorn igång och en för om det ska vara av/på när datorn är av.

Det finns felaktigt konstruerade DP kablar, så om du inte testat annan DP eller HDMI istället så bör det vara ett första steg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du borde kunna inaktivera RGB leds i BIOS, brukar finnas en inställning för på/av vid datorn igång och en för om det ska vara av/på när datorn är av.

Det finns felaktigt konstruerade DP kablar, så om du inte testat annan DP eller HDMI istället så bör det vara ett första steg.

Sant, det borde jag kolla gällande BIOS, tackar.

Ja jag har börjat läsa rätt mycket om kablar och ja... flera rapportera om defekta kablar, kablar som inte lever upp till rätt standard osv. Jag nyttjar den DP-kabeln som hängde med skärmen så har antagit att den borde funka men även funderat att byta till HDMI eller liknande. Tydligen så kan en HDMI-kabel ha 2.1 klassningen men samtidigt endast ha hastigheten av en 2.0 vilket känns väldigt felaktigt :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Sant, det borde jag kolla gällande BIOS, tackar.

Ja jag har börjat läsa rätt mycket om kablar och ja... flera rapportera om defekta kablar, kablar som inte lever upp till rätt standard osv. Jag nyttjar den DP-kabeln som hängde med skärmen så har antagit att den borde funka men även funderat att byta till HDMI eller liknande. Tydligen så kan en HDMI-kabel ha 2.1 klassningen men samtidigt endast ha hastigheten av en 2.0 vilket känns väldigt felaktigt :s

Finns inget som heter HDMI 2.1 kabel eller liknande. Ska du ha en bra HDMI kabel som klarar hög bandbredd så ska du ha en Ultra High speed certifierad kabel.

Det ska finnas en sån här märkning på den:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Finns inget som heter HDMI 2.1 kabel eller liknande. Ska du ha en bra HDMI kabel som klarar hög bandbredd så ska du ha en Ultra High speed certifierad kabel.

Det ska finnas en sån här märkning på den:<Uppladdad bildlänk>

Vad menar du med att det inte finns? Att det är missvisande då HDMI 2.1 inte "alltid" verkar vara faktiskt 2.1? På flertalet platser på nätet hemsider/forum så pratas det just om HDMI 2.1 som ska ha 48gb/s i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillerns:

Vad menar du med att det inte finns? Att det är missvisande då HDMI 2.1 inte "alltid" verkar vara faktiskt 2.1? På flertalet platser på nätet hemsider/forum så pratas det just om HDMI 2.1 som ska ha 48gb/s i hastighet.

Antagligen för att det är lättare för gemene man att förstå att 2.0 är bättre än 1.4 osv, än att veta att Ultra High speed certifiering innebär 48Gbps, men det betyder inte att det är rätt.

Citerar ett bra inlägg från Laxpudding nedan, även om det förklarar mer kring DP än just HDMI. Det kan ju dock vara bra att veta vad som gäller för DP också.

Skrivet av Laxpudding:

Det finns inte versionsnummer på HDMI eller DP-kablar. Det finns endast kablar med olika certifierad nivåer för bandbredd. För HDMI är det enkelt med Ultra High Speed som klarar 48 Gbps och certifieringen kan verifieras med QR-kod.

För DP i dagsläget används den nuvarande i praktiken högsta bandbredd HBR3 + DSC en kombination som kommer från DP1.4-specen och därför, hyfsat felaktigt, kallas för "DP1.4-kabel". Certifieringsnivån på kabeln kallas däremot DP8K. HBR3+DSC och därmed en DP8K-kabel är vad alla idag 4K/240-skärmar använder. Detta är också det som majoriteten grafikkort har som högsta nivå.

Vad som kommer är UHBR10, UHBR13,5 och UHBR20 som tar bandbredden till 40, 54 respektive 80 Gbps. Då är den certifierade nivån DP40, DP54 repsektive DP80 där just DP80-kablar måste vara rätt korta.

För en 4080 är det definitivt HBR3 (≈32 Gbps) som är högsta bandbredd. Några av de senare AMD-kort:en likt 7900 XTX klarar DP54. Men det är just nu ytterst får skärmar som använder något högre än HBR3+DSC för 4K/240 av den enkla anledning att de vill kunna sälja skärmarna till de grafikkort folk använder. Framöver och snart lär vi se ändringar på detta med nya generationer GPU:er börjar komma.

Så med andra ord fungerar en DP8K-kabel för dig och din kombo. Det skadar inte med en kabel som är certifierad för DP40, DP54 och DP80 eftersom den kabeln hanterar framtidens DP-bandbredder också.

Visa signatur