TV via antennkabel?
Försöker hjälpa min äldre, svårt sjuka släkting att få tillgång till det fria marksända TV-utbudet via antennkabel, men lyckas inte. Var i butik igår och köpte antennkabel samt F-kontakt (dubbelkollade med personalen vad som behövdes).
Skruvade fast F-kontakten i uttaget. Fäste antennkabeln direkt in i TV:n: so far so good. Men problemet är att det inte går att fästa andra änden av antennkabeln in i F-kontakten (se den blå cirkeln). Om jag inte håller i kabeln så ramlar den ur. Jag testade att ta bort F-kontakten och bara koppla in antennkabeln direkt i uttaget i väggen, men det gick inte heller. När jag besökte två andra butiker idag för att få hjälp så menade personalen att jag ska kunna koppla antennkabeln direkt in i vägguttaget utan F-kontakt, men det har jag redan testat och det fungerar ju inte.
Är det en tredje grej som behövs?
Något mellan antennkabeln och F-kontakten så att de liksom "håller ihop"? Vad sjutton är det för grej?
Om inte en tredje grej behövs, hur sjutton får jag det att funka?
Började fundera på om jag valt fel av de tre uttagen i väggen så testade att koppla in antennkabeln i uttaget till vänster (utan F-kontakt) istället för den i mitten och där sitter den, men går liksom inte längst in. När jag sedan försökte söka efter kanaler så sa TV:n att jag skulle kolla antennkabeln.
Finns det någon här som har koll på detta? Vad gör jag för fel? Vad behöver jag?
I vanliga fall har min släkting TV-abonnemang och streamingtjänster, men hennes internet har havererat. Supporten kunde inte heller fixa det så nu är det vidareskickat till deras tekniska avdelning och det kommer ta flera dagar (at best) för dem att lösa det. Min släkting är väldigt svårt sjuk så tillgång till TV är otroligt viktigt då hon inte längre kan ägna sig åt andra hobbyn och intressen. Min tanke var att ifall jag kunde få igång markutbudet så har hon i alla fall ett fåtal kanaler tills det andra löser sig.
Skulle vara otroligt tacksam för hjälp!
BILD3: Om jag inte håller in kabeln så glider den ur. Den fäster alltså inte in i F-kontakten.
BILD4: Testade här att koppla in antennkabeln i ett annat uttag utan F-kontakt. Den sitter i men som ni ser så går den inte hela vägen. TV:n kunde inte hitta kanaler utan gav ett felmeddelande om att man skulle kolla antennkabeln.