Permalänk
Medlem

TV via antennkabel?

Försöker hjälpa min äldre, svårt sjuka släkting att få tillgång till det fria marksända TV-utbudet via antennkabel, men lyckas inte. Var i butik igår och köpte antennkabel samt F-kontakt (dubbelkollade med personalen vad som behövdes).
Skruvade fast F-kontakten i uttaget. Fäste antennkabeln direkt in i TV:n: so far so good. Men problemet är att det inte går att fästa andra änden av antennkabeln in i F-kontakten (se den blå cirkeln). Om jag inte håller i kabeln så ramlar den ur. Jag testade att ta bort F-kontakten och bara koppla in antennkabeln direkt i uttaget i väggen, men det gick inte heller. När jag besökte två andra butiker idag för att få hjälp så menade personalen att jag ska kunna koppla antennkabeln direkt in i vägguttaget utan F-kontakt, men det har jag redan testat och det fungerar ju inte.

Är det en tredje grej som behövs?
Något mellan antennkabeln och F-kontakten så att de liksom "håller ihop"? Vad sjutton är det för grej?
Om inte en tredje grej behövs, hur sjutton får jag det att funka?

Började fundera på om jag valt fel av de tre uttagen i väggen så testade att koppla in antennkabeln i uttaget till vänster (utan F-kontakt) istället för den i mitten och där sitter den, men går liksom inte längst in. När jag sedan försökte söka efter kanaler så sa TV:n att jag skulle kolla antennkabeln.

Finns det någon här som har koll på detta? Vad gör jag för fel? Vad behöver jag?

I vanliga fall har min släkting TV-abonnemang och streamingtjänster, men hennes internet har havererat. Supporten kunde inte heller fixa det så nu är det vidareskickat till deras tekniska avdelning och det kommer ta flera dagar (at best) för dem att lösa det. Min släkting är väldigt svårt sjuk så tillgång till TV är otroligt viktigt då hon inte längre kan ägna sig åt andra hobbyn och intressen. Min tanke var att ifall jag kunde få igång markutbudet så har hon i alla fall ett fåtal kanaler tills det andra löser sig.

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp!

BILD3: Om jag inte håller in kabeln så glider den ur. Den fäster alltså inte in i F-kontakten.

BILD4: Testade här att koppla in antennkabeln i ett annat uttag utan F-kontakt. Den sitter i men som ni ser så går den inte hela vägen. TV:n kunde inte hitta kanaler utan gav ett felmeddelande om att man skulle kolla antennkabeln.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska inte koppla in den som du gör i bild3. Det är ett datauttag.
Du har ju 3-1 uttagen så du har Data, Radio, TV och kan mycket väl behöva använda det uttag du inte prövat.

Finns det TV-nät överhuvudtaget i huset? Har du bytt mellan analog/digital i TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Försöker hjälpa min äldre, svårt sjuka släkting att få tillgång till det fria marksända TV-utbudet via antennkabel, men lyckas inte. Var i butik igår och köpte antennkabel samt F-kontakt (dubbelkollade med personalen vad som behövdes).
Skruvade fast F-kontakten i uttaget. Fäste antennkabeln direkt in i TV:n: so far so good. Men problemet är att det inte går att fästa andra änden av antennkabeln in i F-kontakten (se den blå cirkeln). Om jag inte håller i kabeln så ramlar den ur. Jag testade att ta bort F-kontakten och bara koppla in antennkabeln direkt i uttaget i väggen, men det gick inte heller. När jag besökte två andra butiker idag för att få hjälp så menade personalen att jag ska kunna koppla antennkabeln direkt in i vägguttaget utan F-kontakt, men det har jag redan testat och det fungerar ju inte.

Är det en tredje grej som behövs?
Något mellan antennkabeln och F-kontakten så att de liksom "håller ihop"? Vad sjutton är det för grej?
Om inte en tredje grej behövs, hur sjutton får jag det att funka?

Började fundera på om jag valt fel av de tre uttagen i väggen så testade att koppla in antennkabeln i uttaget till vänster (utan F-kontakt) istället för den i mitten och där sitter den, men går liksom inte längst in. När jag sedan försökte söka efter kanaler så sa TV:n att jag skulle kolla antennkabeln.

Finns det någon här som har koll på detta? Vad gör jag för fel? Vad behöver jag?

I vanliga fall har min släkting TV-abonnemang och streamingtjänster, men hennes internet har havererat. Supporten kunde inte heller fixa det så nu är det vidareskickat till deras tekniska avdelning och det kommer ta flera dagar (at best) för dem att lösa det. Min släkting är väldigt svårt sjuk så tillgång till TV är otroligt viktigt då hon inte längre kan ägna sig åt andra hobbyn och intressen. Min tanke var att ifall jag kunde få igång markutbudet så har hon i alla fall ett fåtal kanaler tills det andra löser sig.

Skulle vara otroligt tacksam för hjälp!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

BILD3: Om jag inte håller in kabeln så glider den ur. Den fäster alltså inte in i F-kontakten.
<Uppladdad bildlänk>

BILD4: Testade här att koppla in antennkabeln i ett annat uttag utan F-kontakt. Den sitter i men som ni ser så går den inte hela vägen. TV:n kunde inte hitta kanaler utan gav ett felmeddelande om att man skulle kolla antennkabeln.
<Uppladdad bildlänk>

På bild 4 så sitter antennkabeln i rätt hål enligt standard.

Den där "F-kontakten" du köpt är ju dock gjord för att sättas direkt på kabel så det är inte underligt att din antennkontakt inte fungerar.
Skulle nog varit en: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant... för att få ett uttag som passar till kabeln i det hålet.
Men om man skall använda det uttaget så behöver man väl någon box för att få ut någonting.

Bor personen i eget hus eller i någon form av bostadsrätt/hyresrätt/boende, i det senare fallet så bör det ju finnas någon information tillgänglig för hur man skall koppla in det hela och om någon box behövs. Annars är ju alternativet att gå på någon bordsantenn om den möjligheten finns.

Permalänk

Finns ens marksänd TV signal kvar? Trodde alla hade gått över till IPTV
Var ett jävla liv i lokalmedia när ÖrebroBostäder tvingade alla deras hyresgäster att fixa box och abb

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

DU ska koppla in som bild 4. Hur gör du kanalsökningen på TVn? Väljer du "Kabel" eller "Antenn"?

Permalänk
Medlem

Tack!
Så uttaget längst till höger är TV-uttag?
Jag testade det tredje uttaget också, alltså den längst till höger. Men antennkabeln gick inte ens in i det uttaget.

Jag bytte från digital till analog i TV:n.

Dum fråga, men vad menar du med om det finns TV-nät överhuvudtaget i huset? Menar du om det finns antenn på taket på hyreshuset?
Hon bor i ett hyreshus som tillhör kommunen. Det är ett Tele2-hus (f.d. ComHem hus). Jag vet att alla boende har tillgång till ett grundutbud, men hon har i vanliga fall sitt egna abonnemang.

Skrivet av tcntad:

Du ska inte koppla in den som du gör i bild3. Det är ett datauttag.
Du har ju 3-1 uttagen så du har Data, Radio, TV och kan mycket väl behöva använda det uttag du inte prövat.

Finns det TV-nät överhuvudtaget i huset? Har du bytt mellan analog/digital i TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Tack!
Jag testade det tredje uttaget också, alltså den längst till höger. Men antennkabeln gick inte ens in i det uttaget.

Dum fråga, men vad menar du med om det finns TV-nät överhuvudtaget i huset? Menar du om det finns antenn på taket på hyreshuset?
Hon bor i ett hyreshus som tillhör kommunen. Det är ett Tele2-hus (f.d. ComHem hus). Jag vet att alla boende har tillgång till ett grundutbud, men hon har i vanliga fall sitt egna abonnemang.

Nej, du ska koppla in sladden i uttaget längst till vänster.

Permalänk
Medlem

Det bör vara så som andra pekat ut som du kopplat på bild 4.

Men här är en fråga. Detta känns ju som att det är ett kabel-tv hus dvs inte att man tekniskt sett inte "fria marksända TV-utbudet" du ska få genom den där kabeln. Utan kanske Tele2s grundutbud.
Vet du att det faktiskt ska vara aktivt? Som exempel där jag bor drogs dåvarande Comhem FiberKoax in vid bygget, men även vanlig fiber. Så vid varje uttagsställe ser det exakt likadant som på dina bilder. Men vi har inte längre något avtal med Tele2 utan har avtal med annan leverantör över fiber för b.la. IPTV. Därmed funkar inte dessa "tre hål i väggen"-uttag i våra lägenheter.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Theodora:

Tack!

Det går inte in pga kontakterna är av samma kön men det är den till vänster rätt säker på det.
Om alla har tillgång till grundutbud ska det funka. Ändra kanalsökningen s.a.s (digital, antenn) om inte sökningen gör det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Tack!

Du ska troligtvis göra en digital sökning och välja "KABEL" inte "Antenn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Hur ser det ut på tv-sidan, vilken tv-modell? Har den stöd att ta emot DVB-C? Som andra pekat ut man måste se till så att man gör en digital istället för analog sökning.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Tack!
Menar du att på bild4 så sitter antennkabeln i TV-uttaget? Är det uttaget längst till vänster som är TV-uttaget?

Hon bor i hyresrätt i ett Tele2hus. Enligt informationen så får de tillgång till ett grundutbud genom att koppla antennkabeln i antennuttaget märkt TV i väggen och TV:n (vilket ska funka om TV:n har inbyggd DVB-C). Om TV:n inte har inbyggd DVB-C så krävs en box. Tyvärr är inte hennes uttag märkta och som det framgår av mitt inlägg har jag ju inte riktigt fattat vilket uttag som är vilket (skämskudde).

Problemet jag stöter på är ju att antennkabeln går in i själva TV:n, men jag har inte hittat ett sätt att fästa den i antennuttaget.

Jag antog först att F-kontakten skulle sättas på kabeln. När jag bad personalen om hjälp så testade vi det och eftersom det inte gick kom de fram till att den skulle fästas i vägguttaget. (Testade med olika storlekar inne i butiken). Jag köpte både antennkabeln och F-kontakten i samma butik.

Med adapterhanen du länkade till (som ska fästas direkt på kabeln), vilket uttag menar du skulle funka då?

Skrivet av loefet:

På bild 4 så sitter antennkabeln i rätt hål enligt standard.

Den där "F-kontakten" du köpt är ju dock gjord för att sättas direkt på kabel så det är inte underligt att din antennkontakt inte fungerar.
Skulle nog varit en: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant... för att få ett uttag som passar till kabeln i det hålet.
Men om man skall använda det uttaget så behöver man väl någon box för att få ut någonting.

Bor personen i eget hus eller i någon form av bostadsrätt/hyresrätt/boende, i det senare fallet så bör det ju finnas någon information tillgänglig för hur man skall koppla in det hela och om någon box behövs. Annars är ju alternativet att gå på någon bordsantenn om den möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Finns ens marksänd TV signal kvar? Trodde alla hade gått över till IPTV
Var ett jävla liv i lokalmedia när ÖrebroBostäder tvingade alla deras hyresgäster att fixa box och abb

Jag vet inte om det skiljer sig beroende på var man bor i landet, men här finns det kvar. Jag kan dock tänka mig att det är ganska få procentuellt som använder det jämfört med t.ex. IPTV och satellit. IPTV fungerar ju kanon, så länge ens internet fungerar. Hela situationen är så stressig. Om mitt internet lägger ner så kan jag göra andra saker: ut i skogen, läsa en bok, baka, ut och träffa en vän, renovera möbler osv. Det kan vara irriterande men det funkar ju ändå. Men när man är så svårt sjuk, är begränsad i sin förmåga att röra sig, har väldig svår smärta osv. så blir det riktigt svårt när internet och TV:n havererar

Permalänk
Medlem

Tack!
Valde först antenn och sen analog.

Skrivet av SopAns:

DU ska koppla in som bild 4. Hur gör du kanalsökningen på TVn? Väljer du "Kabel" eller "Antenn"?

Permalänk
Medlem

Tack!
Spelar det någon roll att det blir som en glipa när jag kopplade in antennkabeln i uttaget längst till vänster? Vet inte om du ser på fotot att den inte går ända vägen in. Är det så det ska se ut?

Skrivet av Megacrash:

Nej, du ska koppla in sladden i uttaget längst till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Tack!
Spelar det någon roll att det blir som en glipa när jag kopplade in antennkabeln i uttaget längst till vänster? Vet inte om du ser på fotot att den inte går ända vägen in. Är det så det ska se ut?

Ja det ser korrekt ut.

Permalänk
Medlem

Ja, de har fortfarande avtal med Tele2.
Jag dubbelkollade det för ett par dagar sedan för hon har valt att inte fortsätta med sitt TV-abonnemang när bindningstiden går ut. Då vill hon bara ha grundutbudet och sina streamingtjänster.

Om ett kabel-tv hus innebär att man inte tekniskt sett har det "fria marksända TV-utbudet", innebär det då att jag borde valt digital när jag sökte efter kanalerna? Jag valde ju antenn först och sen analog.

Tack!

Skrivet av chandler:

Det bör vara så som andra pekat ut som du kopplat på bild 4.

Men här är en fråga. Detta känns ju som att det är ett kabel-tv hus dvs inte att man tekniskt sett inte "fria marksända TV-utbudet" du ska få genom den där kabeln. Utan kanske Tele2s grundutbud.
Vet du att det faktiskt ska vara aktivt? Som exempel där jag bor drogs dåvarande Comhem FiberKoax in vid bygget, men även vanlig fiber. Så vid varje uttagsställe ser det exakt likadant som på dina bilder. Men vi har inte längre något avtal med Tele2 utan har avtal med annan leverantör över fiber för b.la. IPTV. Därmed funkar inte dessa "tre hål i väggen"-uttag i våra lägenheter.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla adressen och se om grundkanalerna kommer upp här?
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

Permalänk
Skrivet av Theodora:

Tack!
Valde först antenn och sen analog.

Sannolikt vill du välja kabel och sen digitalt. Om du vill ha tillgång till ett eventuellt utbud med DVB-C. Alltså digital kabel-tv.

Om du inte har kabel-tv kan du fortfarande ta emot SVT+TV4 via marknätet. Marknätet sänds i luften med DVB-T(2) och kräver en antenn. Om du bor centralt kan det räcka med en mini-antenn inomhus eller på balkong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Hur ser det ut på tv-sidan, vilken tv-modell? Har den stöd att ta emot DVB-C? Som andra pekat ut man måste se till så att man gör en digital istället för analog sökning.

Hon har en Samsung SmartTV modellnr UE50KU6075U. Den stöder mottagning av DVB-C. Enligt Samsung är den "utrustad med ett digitalt sändningssystem som inkluderar DVB-T2CS2, vilket indikerar kompatibilitet med både markbundna och kabelsignaler."

Ska testa att göra digitalsök nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

Hon har en Samsung SmartTV modellnr UE50KU6075U. Den stöder mottagning av DVB-C. Enligt Samsung är den "utrustad med ett digitalt sändningssystem som inkluderar DVB-T2CS2, vilket indikerar kompatibilitet med både markbundna och kabelsignaler."

Ska testa att göra digitalsök nu.

Då är det just digital sökning som ska göras och om det behövs väljas just kabel, Tele2 dödade sitt analoga kabelnät för... ja nu är det säkert något år sen. Så grundutbuden kommer endast digitalt över antennkabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Ja det ser korrekt ut.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ladda ner lite filmer o serier på en usb o stick in i TVn istället i väntan på att internet lagas? Känns lättare

Eller streama film via mobilen till TVn?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att det inte finns någon signal i det uttaget, i så fall så är det enklast att köpa en liten aktiv antenn som denna t ex: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Fungerar förmodligen öven inomhus om den sitter i ett fönster riktad åt rätt håll.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Om det är som här i Örebro hos Örebrobostäder (f.d. Com Hem-hus) är väggurtaget urkopplat och har ingen antennsignal.

Hos min mamma och min svärmor löste vi det genom att köpa ett par billiga aktiva camping-antenner. På norr, hos min mamma räckte det att koppla in antennen, hos min svärmor, i Baronbackarna, fick vi koppla in den medföljande antennförstärkaren.

Efter en kanalsöknig på, DVB-T2, om jag inte minns helt fel nu, har allt fungerat för dem båda och de har kunnat se det marksända nätet utan problem.

Så en enkel bords- eller campingantenn eller vänta på att internetuppkopplingen fixas är väl lösningen

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är skyldiga att tillhandahålla signal till SVT’s kanaler, det täcks under den så kallad "must-carry"-lagen.

Exakt hur kanalerna förmedlas kan nog skilja sig åt dock men ett krav.

Permalänk
Medlem

Trådar som denna får mig att känna gammal, jag kör ju fortfarande TV på detta sätt dvs via digital kabel-TV och var i tron att många gör det ännu men sen kom nån artikel här på SweClockers upp om hur många kör streamingtjänster endast...

😅

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av edson:

Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är skyldiga att tillhandahålla signal till SVT’s kanaler, det täcks under den så kallad "must-carry"-lagen.

Exakt hur kanalerna förmedlas kan nog skilja sig åt dock men ett krav.

Det där får du gärna ta fram en källhänvisning på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Trådar som denna får mig att känna gammal, jag kör ju fortfarande TV på detta sätt dvs via digital kabel-TV och var i tron att många gör det ännu men sen kom nån artikel här på SweClockers upp om hur många kör streamingtjänster endast...

😅

TV via kabel är det bästa, noll fördröjning, man kan ha flera TV apparater på i hushållet och det är 100% syncat och kollade alla med kabel slipper man att grannen skriker före när det blir mål i någon sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strutsboll:

Det där får du gärna ta fram en källhänvisning på..

Vsg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Must_carry

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...