Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk

Ja det här var ju en stor jäkla besvikelse. Han lägga ett Reaper-kort i varukorgen men köpet gick inte igenom. Mitt stackars 1070 får väl tuffa på ett tag till ig, för inte tänker jag köpa ett kort för 10 lax.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SpaceAce:

@CrispVanDahl Nu fick du ditt svar - 10790:- för kortet du recenserade.

9 990 - 10 790! Ett ordentligt uppsving. Visst får man en utomordentlig kylare för pengarna, men eftersom jag är självutnämnd bang for the buck-konung hamnar inte den modellen i min rigg Ett trimmat MSRP-kort och ett par ljudisolerande hörlurar går lika bra för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Vilket kort?

PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Inet lär ju iaf. fullfölja ordern för det priset? Det har de väl gjort tidigare, även om man kanske måste vänta lite på kortet.

"Får du igenom en beställning med MSRP-pris även om korten är slutsålda så kommer vi självklart att ge dig det det priset" skriver Inet, men att vänta över 2 månader känns väl lite väl långt bort. Åtminstone för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Facepalm. Hypar priset krin 7-8000kr och så slitar det med 10000kr. Varför köpa det här, lägg på 4000kr och ta ett 5080 istället

Det billigaste 5080 ligger ute för 16500kr och inget går att få tag på? ;D

Permalänk
Medlem

Hade så gärna haft ett Sapphire Nitro.
Men kändes mer värt att ta ett för MSRP minus 250kr på de med, nice deal!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Facepalm. Hypar priset krin 7-8000kr och så slitar det med 10000kr. Varför köpa det här, lägg på 4000kr och ta ett 5080 istället

Vilket 5080 kan man för 14000kr? det billigaste jag kan hitta i lager ligger på 18500kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jävlar vilken skillnad ändå på 9070XT Reaper och Hellhound, 2000kr diff. Hellhound kan väl omöjligen vara så mycket bättre sett till prestanda, kylning, och energieffektivitet?

7990kr för XT-Reapern känns väl som en smärtgräns ändå? Nyfiken på hur mycket dyrare det kommer att bli i den andra leveransen.

Är sannolikt aldrig "värt" det på så sätt. Nuförtiden är väl de "påkostade" kylarna mest ett sätt för tillverkarna att tjäna en extra slant på grafikkortsbristen. Handlar nog om hundralappar mer i tillverkningskostnad och prestandamässigt även efter överklock så landar allt på ungefär samma ställe.

Inte för att klanka på köpare för dessa kort. Man kan ju absolut tycka de är snygga eller coola, värdera ngn specialfunktion i mjukvara eller att det helt enkelt var det enda valet man hade. Men som generellt köpråd blir ju svaret alltid att avstå "specialmodeller", då priserna börjar inkräkta på basmodeller av bättre grafikkort längre upp i stegen, som såklart sopar mattan med "special edition"-korten från en lägre modell.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3255/17000 MHz

Permalänk
Medlem

Till de som står att det finns i lager om veckor/månader på inet så har de manuellt gått igenom beställningarna och bekräftat en efter en för att försäkra att det blir tilldelat i ordningen det beställs. Jag hade "i lager 2025-03-19" och fick ändrat till Bokad strax därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ouch, ser nu på min order på Inet att jag INTE har bokad som status, och "I lager 2025-05-13". Där försvann ju lite av den glädjen. Någon mer?

Under Status står det "I lager 2025-05-13" på min order också. Men när jag klickar mig in på orderinfo står det "Förväntad leveransdag 9 mars" uppe i vänstra hörnet.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

vet att det var dyrt men ville verkligen ha ett sapphire 9070xt nitro+ så är redigt glad att jag lyckades hugga ett från inet. den är listad som bokad med förväntad leveransdag 7mars får se om det håller i.

men det var klart inte lika högt tryck på AMD korten även om dem flesta har sålt slut så var dem i lager i flera minuter istället för 5000 serien som flög från hyllorna på några sekunder.

powercolors 9070xt hellhound är ju fortfarande i lager på inet med 50+
https://www.inet.se/produkt/5414581/powercolor-radeon-rx-9070...
för 9999kr

MM samma här, såg dock att komplett var 200:- billigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Av lillebror 9070 utan XT som ingen bör köpa.

Väldigt bra energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

9070XT är nästan identisk med 7900XTX så betydligt snabbare en 7900XT prestanda mässigt samt har även stöd för FSR4 och bättre RT skulle väl kunna säga att de tär värt 1000kr mer fortfarande billigare en ett 7900XTX även fast jag inte hade köpt det för det priset eftersom att jag redan har ett grafikkort men om jag hade köpt ny dator idag så skulle jag valt 9070XT över 7900XT eller 5070Ti även för 9500kr.

Beror på vilken recension man kollat på, Hardware unboxed och LTT har det närmare 7900 XT, än XTX. Ex. Kitguru, Sweclockers, har det närmare XTX. Det har definitivt bättre raytracing än de äldre grafikkorten. Men det faktum att man kunnat köpa ett snarlikt grafikkort, under lång tid till ett bättre pris, gör ju inte direkt en sugen att betala mer för marginellt bättre? I så fall hade man ju kunnat köpt ett 7900 xt för flera månader sedan och spelat under den tiden istället.

Permalänk
Medlem

Finns några få SAPPHIRE PULSE 9070 xt kvar på Netonnet för 8490kr

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Iaf i närheten av msrp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket jävla fiasko av AMD och återförsäljare(läs inet/komplett).. Några få kort till MSRP, och sen höjning till sinnessjuka priser.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergslayer:

Har samma, tittar jag på ordern står det förväntad leveranstid 10 Mars, men likt du Gul och "i lager 19/3".
De hade väl lovat dock att om ordern gick igenom så får vi kortet för det priset?

Skrivet av Robeliboban:

Ja samma här blev ändrat för mig också samma kort, men jag kan vänta till det priset.

Håller med! Håller kvar det till det priset, gör inget om jag får vänta en vecka eller två. Mitt 5070 hos Webhallen har gått från "på väg till butik" till "okänd leveranstid" för msrp... Så vill ändå hinna testa bägge korten för de spelen jag spelar och behåller det som "duger". Synd att man sitter och F5ar som en dåre, köper på några sekunder, för att sen ändå behöva vänta bara.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

"Får du igenom en beställning med MSRP-pris även om korten är slutsålda så kommer vi självklart att ge dig det det priset" skriver Inet, men att vänta över 2 månader känns väl lite väl långt bort. Åtminstone för egen del.

Problemet är väl att det är tveksamt om det dyker upp något snarlikt prissatt grafikkort inom två månader? Tillgången just nu är väl inte direkt fantastisk och tror ju inte att MSRP modellerna kommer fyllas på innan dess, men du kan ju alltid behålla förbokningen och dyker det upp något bättre så avbeställ då?

Permalänk
Medlem

Ja man lär ju inte vänta till 13 maj för att få sitt kort om man nu mot förmodan inte skulle få en grön plupp snart! Så gick det med att prova AMD

Permalänk
Medlem

ni hinner få kortet före GTA 6 oroa er inte

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk

Komplett säljer gigabyte 7800xt för 5890 och ett 9070 för 8390. Känns som att 7800xt är ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Under Status står det "I lager 2025-05-13" på min order också. Men när jag klickar mig in på orderinfo står det "Förväntad leveransdag 9 mars" uppe i vänstra hörnet.

Tack för tipset. Står att jag ska få det redan imorgon nu!
Synd man är i Åre helgen ut...

Permalänk
Medlem

Så Elgiganten osv hade rätt. Bara det att de hade "efter MSRP" priserna.
AMD missar målet igen alltså

Om de hade haft kvar dessa priserna så hade de kanske faktiskt kunnat ta lite från Nvidias domminans, då 9070 xt är ett rätt bra kort.

Men NOPP, nu höjer vi till nästan 5070 ti priser typ efter dessa limiterade kort

AMD goes full AMD haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

9 990 - 10 790! Ett ordentligt uppsving. Visst får man en utomordentlig kylare för pengarna, men eftersom jag är självutnämnd bang for the buck-konung hamnar inte den modellen i min rigg Ett trimmat MSRP-kort och ett par ljudisolerande hörlurar går lika bra för egen del.

För 2000 - 3000 kronor får man ett par bra hörlurar, så definitivt en bättre deal med MSRP kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Köpte ett 9070xt reaper. När allt var klart, orden fanns på min profil och var grön så fanns fortfarande 46st kort i lager. Men nu när jag loggar in så är min order ändrad till ”i lager 2024-05-13” så jag misstänker att det inte blev nått denna gången heller…

Hände exakt samma för mig. Vad håller dom på med! Fick ett leveransdatum 7 mars sen ser man att kortet är i lager 23 maj!😡

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Mjotack, riktigt osugen på maj alltså...

Skrivet av Mellis:

Där uppe står det 7 mars för mig, så det är ju ändå "lovande", fa eftersom vi då verkar ha olika "nära" datum ändå. Håller tummarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ouch, ser nu på min order på Inet att jag INTE har bokad som status, och "I lager 2025-05-13". Där försvann ju lite av den glädjen. Någon mer?

Jag har samma status på "Mina Sidor" men har fått mail med orderbekräftelse och leveransdatum i morgon. Kolla din mail också.

Permalänk
Medlem

Jag gick in och kollade hos Inet strax efter släpp. Så här såg det ut då med tillgång och priser

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Om jag inte får ett Sapphire 9070 XT Pulse från inet, så är det för att jag schabblade och inte hade pengarna redo på transaktionskontot... <facepalm>

I panik loggade jag in på mobilen gjorde en överföring, men man lär ju vara sist i kön nu om man ens får något kort ö.h.t :-\

"I lager 2025-03-19"

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur mycket påslag scalpers lägger på dessa kort.