Värt att uppdatera äldre dator?

Permalänk
Medlem

Värt att uppdatera äldre dator?

Har en stationär dator ståendes som jag har lite funderingar kring.

Är det värt att uppdatera den eller börja om helt från början?

Förstår att en ny processor och nytt grafikkort skulle göra susen. Vill kunna spela AAA spel med bra grafik

Kom gärna med tips! Förresten har tänkt gå över till Bazzite OS så AMD verkar smidigast.

Permalänk
Medlem

AAA me högre inställningar så är det nog inte så mycket att återanvända av den gamla bruken tyvärr. Möjligen chassiet och fläktar men ser ut att vara ett lite chassie så oklart om det går

Permalänk
Medlem

Du får börja om från början.

Permalänk
Medlem

Köp ny burk och behåll den gamla som den är eller sälj den.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det där grafikkortet trottlar redan på den processorn även om det inte är en heldfum kombination. Men nä ingen större mening att lägga pengar på det om du inte råkat hitta nått gratis.

Bygger du nått nyare då kan du ju använda det grafikkortet ett lite tag till. Du kommer se en viss förbättring med nyare grejer. Men du får nöja dig med 1080p (jag gör det själv för grafikkortsriserna är riktigt piss just ju sen ett par år bakåt)

Du kan använda nätagg och låda och nu tänker jag att du har en väldigt liten budget.

Det är bra om nu nämner vilken låda det är. Nätagget är 520W så då får vi utgå från detta, vilket ger en ytterligare anledning att behålla ditt 1070 ett tag till.

Förslagbudget

Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16GB Finns för 4000 SEK på AMAZON.

https://www.amazon.se/dp/B0CSSZCZZP/?tag=komponentko03-21&cre...

Men med detta så blir det ju nytt nätagg på 700-750W

Med 520 w så funkar väl ett PowerColor Radeon RX 6600 Fighter 8GB https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6600-F...

Då är frågan hur bra det är jämfört med ditt 1070 egentligen ? kolla lite jämföreser i spel på nätet kanske men skulle tro att det mest duger för 1080P... har du en sån skärm ändå så är det nog ett ok kort kanske ?

La till nån diverse fläkt för minst en sån skall du ha i framfronten. Gärna två, om en får plats i botten kanske, Eller om du river bort platsen för DVD läsare ? Fulmodda lite. Nu vet inte jag hur stor fläkt du kan sätta i lådan. 120 eller 140 antar jag. Tror väl 140 är standard på lådor från den tiden.

nya moderkort stödjer ju RGB men då får man lägga på lite mer...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Nu la jag inte till en kylare till processorn för det är med en i BOX, man kan ju vara lämpligt att köpa en men jag uppfattar det som att du vill ha en "Budget" ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det där grafikkortet trottlar redan på den processorn även om det inte är en heldfum kombination. Men nä ingen större mening att lägga pengar på det om du inte råkat hitta nått gratis.

Bygger du nått nyare då kan du ju använda det grafikkortet ett lite tag till. Du kommer se en viss förbättring med nyare grejer. Men du får nöja dig med 1080p (jag gör det själv för grafikkortsriserna är riktigt piss just ju sen ett par år bakåt)

Du kan använda nätagg och låda och nu tänker jag att du har en väldigt liten budget.

Det är bra om nu nämner vilken låda det är. Nätagget är 520W så då får vi utgå från detta, vilket ger en ytterligare anledning att behålla ditt 1070 ett tag till.

Förslagbudget

https://komponentkoll.se/bild/TKMHD.png

Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16GB Finns för 4000 SEK på AMAZON.

https://www.amazon.se/dp/B0CSSZCZZP/?tag=komponentko03-21&cre...

Men med detta så blir det ju nytt nätagg på 700-750W

Med 520 w så funkar väl ett PowerColor Radeon RX 6600 Fighter 8GB https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6600-F...

Då är frågan hur bra det är jämfört med ditt 1070 egentligen ? kolla lite jämföreser i spel på nätet kanske men skulle tro att det mest duger för 1080P... har du en sån skärm ändå så är det nog ett ok kort kanske ?

ja la till nån diverse fläkt för minst en sån skall du ha i framfronten. Gärna två, om en får plats i botten kanske, Eller om du river bort platsen för DVD läsare ? Fulmodda lite.

7600 XT drar 190 W. Totalt kommer datorn inte dra mer än max ca 300 W med 7600 XT och 5600. Ett kvalitetsagg på 520 W ska alltså inte ha några problem alls att driva ett sådant system.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att skaffa nytt nätaggregat också.
Nätaggregatet på i bilderna var ett bra nätaggregat när det begav sig (Seasonic som OEM), men har det samma ålder som moderkort/CPU så är det ju över 12 år gammalt vid detta laget, vilket jag inte hade rekommenderat att använda med nya grafikkort som ställer högre krav på nätaggregatet.
För inte tala om att det troligtvis inte har tillräckligt med PCI-e kontakter för nuvarande grafikkort (det har 2 stycken 6-pins).

Permalänk
Medlem

Beror på TS budget, funkar det så funkar det men håller med. När det gått fjorton år eller nått då kan man förvänta sig att en dag då dör det. Sen var det det där med kontakterna ja

På budget så är nog bästa valet att köra på med 1070 och spana efter nytt grafikkort + nätagg på rea. Kolla på sensommarea sen är det väl massor med reor allt vad dom nu heter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle nog rekommendera att skaffa nytt nätaggregat också.
Nätaggregatet på i bilderna var ett bra nätaggregat när det begav sig (Seasonic som OEM), men har det samma ålder som moderkort/CPU så är det ju över 12 år gammalt vid detta laget, vilket jag inte hade rekommenderat att använda med nya grafikkort som ställer högre krav på nätaggregatet.
För inte tala om att det troligtvis inte har tillräckligt med PCI-e kontakter för nuvarande grafikkort (det har 2 stycken 6-pins).

Det kanske du har rätt i, tänkte inte på att det var så gammalt.

Permalänk
Medlem

Nej, inte värt att uppgradera sälj för cirka 2000kr och köp något i den här stilen:

CPU-kylare kan du nog hitta en billig stock-kylare för 50Kr.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

*Nickar* Med en intel är det inte mycket att göra..
Dessutom har Microsoft låst oss ute från att köra Windows 11 på "äldre" helt fungerande för den processor kraft vi egentligen bara behöver..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |