Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem

Speldator i FD Ridge

Börjar bli dags att fixa en ny speldator till vardagsrummet, gamla trotjänaren närmar sig 10 år nu...

Det jag är ute efter är ett prisvärt system med AMD, sammanfattning i punktform:

• AMD Ryzen CPU, ska köra Linux på burken och vi gillar rött

• AMD GPU, ska som sagt köra Linux på burken

• Fractal Design Ridge chassi

• m-ITX moderkort som följd av chassit

• Gärna 2x M.2-platser, för ZFS med spegling för att slippa elände vid diskhaveri

• Tystgående komponenter så långt som möjligt eftersom det här blir i vardagsrummet utan hörlurar

• Spelar mest äventyrsspel typ God of War, Spider-Man, Tomb Raider, Split Fiction mm.

Satte ihop ett utkast men hamnar aningen högt sett till min budget, även om jag kan sträcka mig lite om det innebär mycket pang för pengen. Hur skulle man justera det här paketet för att få till en bra balans? GPU:n drar iväg budgeten norrut, det kanske är onödigt att gå på ett 7800XT?

Permalänk
Medlem

Går att spara lite ser jag.

Permalänk
Medlem

Ja det kanske räcker med ett 750W nätagg, har inte kollat hur mycket marginal det egentligen är för ett sånt här system. Sen vet jag inte hur grafikkorten förhåller sig till varandra ljudmässigt, Hellhound är typ 900kr dyrare, men om det är märkbart tystare så ser jag ett värde i det.

Är Fury Beast Black-minnena motsvarande Vengeance eller går man ner i prestanda med dom, tänker på hur AMD i regel trivs bra med högpresterande minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja det kanske räcker med ett 750W nätagg, har inte kollat hur mycket marginal det egentligen är för ett sånt här system. Sen vet jag inte hur grafikkorten förhåller sig till varandra ljudmässigt, Hellhound är typ 900kr dyrare, men om det är märkbart tystare så ser jag ett värde i det.

Är Fury Beast Black-minnena motsvarande Vengeance eller går man ner i prestanda med dom, tänker på hur AMD i regel trivs bra med högpresterande minne?

Gigabyte kortet är lite mer högljutt än Hellhound kortet. Hade tagit Hellhound, det är tystare och går svalare när man läser den bifogade recensionen av korten.

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas...

Corsair SF750 räcker, gott och väl för ett 7800 XT
Kör själv det äldre Corsair SF750 med ett RTX 5080 Astral.

Gällande minnena så har både Corsair och Kingston exakt samma CL och MHz, viktigaste är att kolla ASRocks QVL-lista över kompatibla minnen AM5 trivs bra med 6000 Mhz minnen, så låg CL som möjligt är alltid trevligt.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B650I%20Lightning%20WiFi/index.a...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3