Dåligt nätagreggat, bränt moderkort?

Permalänk
Medlem

Dåligt nätagreggat, bränt moderkort?

Gjorde det dumma misstaget att uppgradera mitt nätaggregat då 650w på ett 5070ti var lite i minsta laget plus att det kändes smart med atx 3.1. Köpte ett Phanteks på 850w och kopplade in och genast betedde det sig märkligt. Datorn ville inte starta och larmade för cpu och ram. Kopplade om sladdarna för att se att allt satt i ordentligt och då startade det inte alls (klickade bara till när jag tryckte på startknappen). Kopplade då in det gamla nätaggregatet för att bekräfta att det fungerade (datorn startar som vanligt). Här borde jag ju egentligen gett upp. Men jag kopplar ändå in det nya igen och möts av det underbara ljudet och doften av ett bränt moderkort.

Jag förstår naturligtvis att butiken inte kommer ta något ansvar för att moderkortet gick sönder men för er som har lite mer erfarenhet på ämnet, hur troligt är det att förödelsen stannat vid moderkortet och inte dragit med sig typ CPU och RAM i fallet? Då jag höll på att felsöka var strömmen till grafikkortet inte inkopplad så förhoppningsvis (???) är 5070:t intakt iaf?

Och har någon erfarenhet av vad försäkringsbolaget säger? Det kryllar ju inte direkt av LGA1200 i butikerna längre så det vore ju trist om de ersätter kostnaden för ett moderkort och sen har jag CPU och RAM som inte passar i något som går att köpa (om de nu inte också är brända).

Surt.

Permalänk

Låt mig gissa du använde de gamla kablarna?

Isf om du har tur har delar klarat sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låt mig gissa du använde de gamla kablarna?

Nej, nya kablar till det nya nätaggregatet och gamla kablar till det gamla.

Permalänk
Medlem

Bra att du kört med rätt kablar till rätt PSU!

Har du en voltmeter? Då skulle du kunna jumpstarta dina två PSU och jämföra spänningarna på alla stiften. Om det är något som skiljer och du använder de kablar som följde med så kan du ha fått någon felaktig kabel från tillverkaren (eller om det varit en retur där en felaktig kabel slunkit med?).

Jag vet inte hur din säljare ställer sig till ett sådant fel, men om du kan påvisa att en felaktig spänning har kopplats in på moderkortet och du använt alla originalkablar så skulle jag vara besvärlig mot säljaren och hävda att det är orsaken till ditt brända kort. Då det inte handlar om ett vanligt garantiärende så måste nog säljaren få godkänt ifrån Phantek om du skall få någon ersättning för brända delar. (Rabatt på en uppgradering kanske?)

Permalänk

Hej!

Är du helt säker på att det är just moderkortet som är bränt?
Är då så att du kan se brännmärken med blotta ögat?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Bra att du kört med rätt kablar till rätt PSU!

Har du en voltmeter? Då skulle du kunna jumpstarta dina två PSU och jämföra spänningarna på alla stiften. Om det är något som skiljer och du använder de kablar som följde med så kan du ha fått någon felaktig kabel från tillverkaren (eller om det varit en retur där en felaktig kabel slunkit med?).

Jag vet inte hur din säljare ställer sig till ett sådant fel, men om du kan påvisa att en felaktig spänning har kopplats in på moderkortet och du använt alla originalkablar så skulle jag vara besvärlig mot säljaren och hävda att det är orsaken till ditt brända kort. Då det inte handlar om ett vanligt garantiärende så måste nog säljaren få godkänt ifrån Phantek om du skall få någon ersättning för brända delar. (Rabatt på en uppgradering kanske?)

Garantin ska även täcka andra saker som tar skada pga en felaktig produkt och den använts på rätt sätt.

Med visst åldersavdrag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows