Köper ni ny CPU-kylare medan ni lämnat in en på garanti?

Permalänk
Medlem

Köper ni ny CPU-kylare medan ni lämnat in en på garanti?

Köper ni ny kylare medan ni lämnat in en på garanti?Jag står inför ett dilemma där jag har en cpu-kylare som jag måste skicka in på garanti.
Problemet är att Komplett inte ville skicka mig en ny kylare tills de bekräftat felet (förståeligt men ändock frustrerande) och jag har inte lust att stå med en 7800X3D utan kylning.
Kylaren ska först skickas till Norge för att sedan efter felet bekräftats gå på garanti och processen kunde ta ett par veckor enligt deras utsago.

Så vad skulle ni gjort i såna fall?
Skulle ni ha köpt en ny kylare under tiden och bett att eventuellt få den gamla krediterad eller bara accepterat att ni får stå utan en fungerande dator tills ärendet blir löst?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Råkar du ha någon äldre luftkylare kan du bara vända på datorn och sätta på det även utan passande fästen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Råkar du ha någon äldre luftkylare kan du bara vända på datorn och sätta på det även utan passande fästen.

Jag har en oöppnad Hyper 212 Evo RGB med AM5-fästen men den är inte tillräckligt kraftull för att orka kyla 7800X3D:n.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Den där duger väl temporärt, du behöver kanske inte köra stresstester på alla cores

Permalänk
Medlem

Är det måhända en AIO som gått sönder?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har en oöppnad Hyper 212 Evo RGB med AM5-fästen men den är inte tillräckligt kraftull för att orka kyla 7800X3D:n.

Det räcker ganska bra, du kan sätta 65w eco mode ifall du inte vill ha 90+ grader. Men egentlig behövs det inte ens, kylaren ska klara av 150-180 tdp, cpun har 120tdp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det måhända en AIO som gått sönder?

Mvh

Faktiskt inte. Det är en Peerless Assassin där en av fjädrarna tryckts ihop och inte skjuter ut sig igen.

Har förvisso aldrig varit särskilt nöjd med den då fläktarna låter rätt illa med och har kylt väldigt ojämnt men misstänker att det har haft med den styva fjädern att göra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Faktiskt inte. Det är en Peerless Assassin där en av fjädrarna tryckts ihop och inte skjuter ut sig igen.

Det är sällan en luftkylare går sönder, men jag antar att om det är någon som skulle kunna tänkas hålla lägre kvalité är det Thermalrights produkter då de är otroligt prisvärda.

Jag hade nog köpt en ny luftkylare från BeQuiet eller Noctua, och sedan sålt ersättningen eller begärt pengarna tillbaka.

Inet har en schysst deal just nu: https://www.inet.se/produkt/5324672/be-quiet-dark-rock-elite

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Frågan är väl helt enkelt om du vill använda datorn eller inte. Jag vill använda min dator, alltså hade jag köpt en kylare. Du har ju dessutom en kylare, modell billig, hemma så använd den. Hade varit jobbigare om det var CPU eller moderkort det gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det något du testat eller gissat dig fram till?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är det något du testat eller gissat dig fram till?

Har inte testat själv men läste att den skulle vara för svag för att orka med X3D-processorerna.
Så en kvalificerad killgissning helt enkelt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har inte testat själv men läste att den skulle vara för svag för att orka med X3D-processorerna.
Så en kvalificerad killgissning helt enkelt.

Det kommer funka. Som ovan nämnt kan du alltid effektbegränsa CPU:n något ifall den börjar throttla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är sällan en luftkylare går sönder, men jag antar att om det är någon som skulle kunna tänkas hålla lägre kvalité är det Thermalrights produkter då de är otroligt prisvärda.

Jag hade nog köpt en ny luftkylare från BeQuiet eller Noctua, och sedan såld ersättningen eller begärt pengarna tillbaka.

Inet har en schysst deal just nu: https://www.inet.se/produkt/5324672/be-quiet-dark-rock-elite

Mvh

Det var ett bra tips. Såg installationsvideo och den verkar oerhört enkel att montera med.
Stort tack för den rekommendationen!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det kommer funka. Som ovan nämnt kan du alltid effektbegränsa CPU:n något ifall den börjar throttla.

Då ska jag ha det i åtanke till nästa gång. Stort tack även för det tipset!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.