Permalänk

Mesh och Ethernetuttag

Hej,

Vi bor i ett hus med ethernet-uttag i varje rum. Har idag en Ubiquiti-AP i ett av rummen men dels så börjar den bli svajjig efter 13 år och dels så behöver vi bättre täckning.

Installerade ett enklare Deco-mesh nätverk hos en förälder och blev imponerad. Inte bara att det var enkelt men också att de har stödjer den där standarden som gör att enheter snabbare byter till en ny nod för att få bättre täckning.

Nu till frågan:

Ska jag köpa ett mesh även till hemmet även om jag har ethernet i varje rum? Min tanke är att dra nytta av detta med meshnoderna då man kan kan köra backhaul nästa på varje nod (nästan, nån får bo utomhus).

Jag förstår att jag inte använder så mycket av mesh-funktionen, men jag antar att jag får ett sömnlöst nätverk där enheterna kan vandra mellan noder på ett enkelt sätt?

Med detta tänk, varför då köpa ett mesh-nätverk med sjukt hög överföring? Borde det inte räcka med något enklare då man inte delar bandbredden vid varje hopp?

Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobiassod:

Hej,

Vi bor i ett hus med ethernet-uttag i varje rum. Har idag en Ubiquiti-AP i ett av rummen men dels så börjar den bli svajjig efter 13 år och dels så behöver vi bättre täckning.

Installerade ett enklare Deco-mesh nätverk hos en förälder och blev imponerad. Inte bara att det var enkelt men också att de har stödjer den där standarden som gör att enheter snabbare byter till en ny nod för att få bättre täckning.

Nu till frågan:

Ska jag köpa ett mesh även till hemmet även om jag har ethernet i varje rum? Min tanke är att dra nytta av detta med meshnoderna då man kan kan köra backhaul nästa på varje nod (nästan, nån får bo utomhus).

Jag förstår att jag inte använder så mycket av mesh-funktionen, men jag antar att jag får ett sömnlöst nätverk där enheterna kan vandra mellan noder på ett enkelt sätt?

Med detta tänk, varför då köpa ett mesh-nätverk med sjukt hög överföring? Borde det inte räcka med något enklare då man inte delar bandbredden vid varje hopp?

Tänker jag rätt?

"Mesh med ethernet backhaul" är ju tekniskt sätt inte mesh eftersom noderna inte kommunicerar med varandra trådlöst. Ansluts de med ethernet så kallas de roaming istället, men det är precis lika sömnlöst. Ethernet backhaul ger dig såklart bättre performance än ett trådlöst mesh-system. Deco är ett smidigt system men det är nog inte lika flexibelt som tex ett UniFi-system och saknar en fel funktionaliltet. Sätter du en nod trådlöst utomhus så kommer den använda mesh-funktionen, men då kan det vara bra att välja ett system som har en separat backhaul kanal för bättre performance.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en till unifi ap och köra med den? Jag har det så och enheterna flyttar sömlöst mellan ap

Permalänk
Medlem

@durrav precis.

Jag själv köpte Deco mesh och kör med RJ45 kablar. Jag vill ha bättre stabilitet och inte behöva förlita mig på trådlösa länkar (för backhaul) eftersom jag främst var ute efter just roaming. Det funkar riktigt bra och jag får en OK hastighet jämfört med hur det var tidigare. Jag har lite äldre enheter som bara använder AC tekniken och inte WiFi6 men det duger bra för mig. Vill man ha ett system som kostar mer men samtidigt få ännu mer funktioner och möjligheter ska man uppgradera till Unifi istället.

Deco och liknande system är mer budget mesh system, typ. Men det funkar bra för vad det är.