DirectX Raytracing 1.2 utlovar dubblerad prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo 5-10 FPS är rätt ospelbart ändå.
Men säg om det hade varit att gå från 20 FPS till 46 FPS hade gjort större skillnad.
Inte för att ~ 45 FPS är jättebra heller. Men dels beroende på spel och dels hur kräsen man är så kan det vara spelbart.

Det är ju inte alla spel med RT påslaget som ger under 10 FPS i dagsläget om man har ett RTX 4070 eller bättre.
Speciellt om man inte måste köra med maxade inställningar.

Från:
20 FPS Native -> 30 FPS DLSS Quality -> 60 FPS DLSS Quality + FG
Till:
45 FPS Native -> 65 FPS DLSS Quality -> 120 FPS DLSS Quality + FG.

I spel där latency inte är extremt viktigt så går det från ganska bedrövlig upplevelse till väldigt bra. Utan att tumma på kvalitén mycket.

Nu är ju detta ett drömscenario, men all gratis förbättring är ju extremt välkommen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är bättre än att simulera fysiskt korrekt ljussättning? PT är end-game. Förbättringen över tid kommer ske i form prestanda, alltså hur många strålar och hur många gånger de kan studsa och multiplicera sig.

Skulle säga att realism och fysisk korrekt ljussättning i detta sammanhang kan uttryckas rätt bra i en analogi- om traditionell raster-rendering är en vanlig högtalare eller hörlur så är RT/PT i gaming en HiFi högtalare eller hörlur medan något som eftersträvar realism och fysisk korrekthet (blender / Autodesk / vad nu Pixar använder) är som ek studio-monitor eller IEMs.

Om man ser förbi pr verkar prio för RT/PT nu vara att bara se snyggt ut med lite mer realism än raster. Nvidia är marknadsledande och deras utveckling verkar sikta mindre på fysisk korrekthet och mer på smarta tricks och nya ideer om hur man kan fejka något som påminner om "the real deal" alltså mängder av denpising och DLSS med ray construction restore och allt vad det är. Planen verkar inte vara att öka hårdvaru accelerationen till den nivå att man kan rendera i ten PT i sample rate som närmar sig realism- säg 128+ rays per pixel med 5+ bounces per ray och transmission för subsurface scattering absolut överallt.

Därmed känns det närmare HiFi- vilket också tar källan och gör den så tilltalande som möjligt även om det innebär att förvränga den på begagliga sätt. Till skillnad från en ärlig monitor som avser att återge källan så precist som möjligt inklusive att man då hör allt det dåliga.

Jag menar inte att det är en dålig sak, jag tycker det är väldigt rimligt då jag inte ser att hårdvaru accelerationen lär vara någonsin i närheten att klara realism i realtid inom de närmsta 10 åren iallafall, känns som att det lär kräva åtminstone 100x prestanda även om man fortfarande då använder någon nivå av denoising och DLSS.

Tror att en lika stor del av förbättringen kommer ske genom att utvecklare lär sig vilka stilar av design och vilka genvägar/fusk som passar bäst för att rendera på detta sätt.

Att det skulle handla om fysisk korrekthet känns mest som marketing bullshit I mina ögon, något som passar för att motivera priserna som krävs medan det är rätt tydligt att inget sådant kommer uppnås genom att bara betala 5k mer varje generation.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2025 year of the Raytracing? Känns lite som 3D-TV helt ärligt. Bättre på papperet men ganska meh generellt

Man behöver inte sätta på sig glasögon och ha en speciell skärm för det. Betydligt bättre förutsättningar för genomslag, dessutom stöder alla GPU tillverkare detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Från:
20 FPS Native -> 30 FPS DLSS Quality -> 60 FPS DLSS Quality + FG
Till:
45 FPS Native -> 65 FPS DLSS Quality -> 120 FPS DLSS Quality + FG.

I spel där latency inte är extremt viktigt så går det från ganska bedrövlig upplevelse till väldigt bra. Utan att tumma på kvalitén mycket.

Nu är ju detta ett drömscenario, men all gratis förbättring är ju extremt välkommen!

Även med latenser i beaktan går den från grovt räknat 50 ms till lite över 20 ms i din jämförelse. Betydligt bättre! Från påträngande latens till märkbar latens.

Permalänk
Medlem

Så om jag får 50 FPS idag så kommer jag få 100 FPS med nya directx raytracing 1.2

doubt.gif

Dock jättepositivt om ens en fjärdedel stämmer och +12 fps från 50fps till 62 fps så är det ju en jäkla uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Så om jag får 50 FPS idag så kommer jag få 100 FPS med nya directx raytracing 1.2

doubt.gif

Dock jättepositivt om ens en fjärdedel stämmer och +12 fps från 50fps till 62 fps så är det ju en jäkla uppgradering!

Känns som deras påstående skulle vara, om du får 60fps utan RT och 50 med så är det 10fps diff, då med nya så sänks det bara med 5fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror på ray/path tracing rent generellt men får mer och mer känslan att när det väl är "färdigt" så kommer nuvarande hårdvara ändå vara rätt oanvändbar för syftet. När jag testat Turing tänkte jag att det lär dröja tre fyra generationer innan detta är färdigbakt hårdvarumässigt, nu lutar jag mer mot ca 10

@Hoppitoss:
Jag tror det var Carmack sade att hårdvaran behöver upp med minst en faktor tusen för relativt duglig raytracing i 1080p, men det var för flera år sedan

Man behöver flera strålar per pixel, och nya strålar skapas om man träffar något diffust (dimma, rök), transparent (glas, vätska) eller reflekterande (metall, speglar, glas, fönster)

Såklart kan man fuska och göra saker ändå, men 5090 är inte i närheten av den råprestandan som behövs för att nå upp till att släppa rasterisering helt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

@Hoppitoss:
Jag tror det var Carmack sade att hårdvaran behöver upp med minst en faktor tusen för relativt duglig raytracing i 1080p, men det var för flera år sedan

Man behöver flera strålar per pixel, och nya strålar skapas om man träffar något diffust (dimma, rök), transparent (glas, vätska) eller reflekterande (metall, speglar, glas, fönster)

Såklart kan man fuska och göra saker ändå, men 5090 är inte i närheten av den råprestandan som behövs för att nå upp till att släppa rasterisering helt

Fast det där är ju för att nå något som är fysiskt realistiskt även i specialfall. Tror inte de nya strålarna för dimma kommer göra så enorm skillnad för slutresultatet, t ex.
Så länge som RT/PT ger bättre resultat än rastrering så kan vi ju släppa rastrering helt. Att det inte är 100% realism är ju något annat, det är inte som om rastrering är bättre där direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

doubt.gif

Det var ju knappast grafikmotorerna det gällde. Det gäller ray tracing och dess prestanda.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Det var ju knappast grafikmotorerna det gällde. Det gäller ray tracing och dess prestanda.

Man skulle kunna säga att vid bästa möjliga fall blir prestandabortfallet av RT hälften så stort som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tro mig, det finns alltid något bättre bortom horisonten ^^

Igen, vad är mer realistiskt än att simulera verkligheten (förutom verkligheten själv då)?

Skrivet av talonmas:

Nja, ray tracing (eller som nu plötsligt kallas path tracing bara för att första RT i spel inte var full RT) är den teknik som använts inom 3d modellering de senaste 40 åren. Kommer knappast hända nåt där på närtid.

begreppet Path Tracing myntades 1986, det är ingenting som "bara hittades på" för ett par år sedan.