Bra spelmus för höger och vänsterhänta?

Permalänk
Medlem

Bra spelmus för höger och vänsterhänta?

Har precis byggt ihop min första speldator på många år, och inser att jag måste skaffa en ny "spelmus". Har en MX Master 3 som jag fullkomligt älskar för allt annat, och som jag trodde skulle duga även för spel med mina väldigt basala behov, men den är för tung och för seg. Det känns som att spela med grav musacceleration oavsett vad man gör.

För att komplicera det hela ytterligare är båda mina barn, som börjar bli gamla nog att intressera sig för datorspel, vänsterhänta. Så även om jag varit ganska enkelspårig de senaste decennierna, med åtskilliga MX500 och MX518, så borde jag nog satsa på en mus som funkar för både höger och vänsterhänta, för att slippa byta fram och tillbaka (jobbigt nog att konfigurera om knapparna varje gång man ska byta...).

Vad finns det för bra alternativ? Vilka borde jag läsa på mer om?

Permalänk
Medlem

Jag har små händer och använder logitechs G305 Lightspeed. Ambidexter och trådlös, bra batteritid och inga problem med fördröjning eller att den tappar signalen. Aldrig hänt faktiskt. 5/5 möss.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Jag gillar Logitech G Pro men den är lite dyr så jag brukar som ovanstående rekommendera G305 då den känns som en väldigt "lagom" mus med vanligt AA-batteri.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det där med storleken är en inte oviktig aspekt. Jag har ganska stora händer, men det har ju inte mina barn. Jag ska absolut ta mig till någon butik som har både G Pro och G305 framme så att man kan känna på dem, tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Logitech G903 är "rak" och fungerar i båda händerna, enda är att tumknapparna hamnar på fel sida för en vänsterhänt.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har precis byggt ihop min första speldator på många år, och inser att jag måste skaffa en ny "spelmus". Har en MX Master 3 som jag fullkomligt älskar för allt annat, och som jag trodde skulle duga även för spel med mina väldigt basala behov, men den är för tung och för seg. Det känns som att spela med grav musacceleration oavsett vad man gör.

För att komplicera det hela ytterligare är båda mina barn, som börjar bli gamla nog att intressera sig för datorspel, vänsterhänta. Så även om jag varit ganska enkelspårig de senaste decennierna, med åtskilliga MX500 och MX518, så borde jag nog satsa på en mus som funkar för både höger och vänsterhänta, för att slippa byta fram och tillbaka (jobbigt nog att konfigurera om knapparna varje gång man ska byta...).

Har inget bra alternativ direkt, men..
både min brorson och två bekanta är vänsterhänta... Men dator använder dem som högerhänta.. Med musen i höger hand.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Logitech G903 är "rak" och fungerar i båda händerna, enda är att tumknapparna hamnar på fel sida för en vänsterhänt.

Du kan ju byta plats på knapparna? Det är en liten bit som täcker knapparna på höger sida som du kan byta till vänster, precis som på G Pro.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Har inget bra alternativ direkt, men..
både min brorson och två bekanta är vänsterhänta... Men dator använder dem som högerhänta.. Med musen i höger hand.

Tack, intressant! Det där är absolut något jag ska läsa på om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ju byta plats på knapparna? Det är en liten bit som täcker knapparna på höger sida som du kan byta till vänster, precis som på G Pro.
https://thegadgetflow.com/wp-content/uploads/2020/09/Logitech-G903-Lightspeed-Wireless-Gaming-Mouse-with-Hero-Sensor-05-1200x675.jpg

Haha hade inte koll på den funktionen! Är ju själv högerhänt.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Jag en Logitech G pro wireless där man som sagt kan byta plats på knapparna på sidan eller helt gömma dem. Riktigt grym med bra batteritid, och går även att köra trådat.

Permalänk
Medlem

De vänsterhänta jag känner har också lärt sig använda musen med höger hand istället. Sen ska man ju inte tvinga någon hur de ska göra men jag kan tänka mig att det är att föredra med tanke på att det troligtvis är lättare att samarbeta med tangentbordet på så vis.

Men för att komma med lite övrig input. Jag är ett stort fan av den smått unika äggformen G305 har men stör mig på dess vikt, mycket tack vare AA-batteriet. Därför kan man kika på Teevolution/Fantech XD7 Aria så får man samma form i en betydligt lättare mus. Bonus är att man får med mycket trevlig grepptejp och extra skates.

Den är lite dyr hos Maxgaming men det är inga problem att importera den direkt ifrån deras egna hemsida så sparar man ett gäng hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack, intressant! Det där är absolut något jag ska läsa på om.

De skriver, spikar m.m med vänster hand. Alla tre.
Brorsonen har aldrig kört vänster hänt på dator.
För du skall komma ihåg att ”alla” kompisar är högerhänta. Så när de spelar hos kompisar så kommer de att få använda ”högerhänta”. Möss.

De andra två bekanta är så ”gamla” så där har de blivit tvingade i princip. 50 års åldern.

Edit. Tar inte jättelänge att lära sig. Hade en skada på högerhanden för en par år sedan. Så fick så lov att använda vänsterhanden och det var nog bökigt en stund. Men då är jag 30+ också.

Men att spika med vänsterhand är nästintill omöjligt. Varit många svordomar och konstiga övningar för att se om man kunde undvika det

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

De vänsterhänta jag känner har också lärt sig använda musen med höger hand istället. Sen ska man ju inte tvinga någon hur de ska göra men jag kan tänka mig att det är att föredra med tanke på att det troligtvis är lättare att samarbeta med tangentbordet på så vis.

Men för att komma med lite övrig input. Jag är ett stort fan av den smått unika äggformen G305 har men stör mig på dess vikt, mycket tack vare AA-batteriet. Därför kan man kika på Teevolution/Fantech XD7 Aria så får man samma form i en betydligt lättare mus. Bonus är att man får med mycket trevlig grepptejp och extra skates.

Den är lite dyr hos Maxgaming men det är inga problem att importera den direkt ifrån deras egna hemsida så sparar man ett gäng hundralappar.

Vi använder laddbara batterier hemma och jag stör mig inte på vikten i min g305 med ett sånt, men man kan ju skaffa litiumbatterier som är laddbara för att få ner vikten. Kostar lite mer i inköp såklart.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Skrivet av Wyver:

De skriver, spikar m.m med vänster hand. Alla tre.
Brorsonen har aldrig kört vänster hänt på dator.
För du skall komma ihåg att ”alla” kompisar är högerhänta. Så när de spelar hos kompisar så kommer de att få använda ”högerhänta”. Möss.

De andra två bekanta är så ”gamla” så där har de blivit tvingade i princip. 50 års åldern.

Edit. Tar inte jättelänge att lära sig. Hade en skada på högerhanden för en par år sedan. Så fick så lov att använda vänsterhanden och det var nog bökigt en stund. Men då är jag 30+ också.

Men att spika med vänsterhand är nästintill omöjligt. Varit många svordomar och konstiga övningar för att se om man kunde undvika det

Samma här.
Jag själv är vänsterhänt men använder fortfarande musen i höger hand. Har alltid varit så.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Steelseries Sensei, lätt och enkel mus smidig om man är vänsterhänt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör en Steelseries Sensei, lätt och enkel mus smidig om man är vänsterhänt.

+1 på sensei, då är jag dock högerhänt men tycker det är smidigt med ”tumknappar” på båda sidorna av musen. Dock verkar den ju inte göras mer för tillfället? 😞

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag lägger också in en röst på G305.

Annars är Razer Abyssys bra, men då är du låst till kabel och inga tum-knappar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Logitech g pro x superlight 2 om du har pengar, betalade 1200kr för en fast dex variant (högerhänt)

Budget hade jag valt attack shark x3, kostar 200-300kr max

Båda är trådlösa oxå

Permalänk
Medlem

Pulsar x2a kanske den har tumknappar på båda sidorna och är ganska lätt. Har bara provat x2 mini den är perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Gillar min WLMouse Strider i guld iaf ^^

Men köp en Lamzu Maya, det är ett säkert kort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Pulsar X2-A Ambi eS

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en trådlös Razer Viper (Inet länk) under många år. Jag var till att börja med väldigt skeptisk till att byta från trådad mus till en trådlös. Men detta är nog en av de bästa råttorna jag haft. Jag har dock en äldre version, då hette den bara Viper Ultimate tror jag.

Den är väldigt lätt och ligger bra i handen och är också Ambidextriös. Den stora nackdelen är prislappen på den tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

nä det går inte alltid att lära sig. Musen är det enda jag kan kontrollera med högerhand. Har i årtionden försökt med joystick men det går inte uppnå samma precision. Hade jag börjat med mus med vänsterhand kanske man vart professionell gamer vid det här laget lol

Jag uppnår givetvis minst samma precision med musen i vänsterhand men det känns avigt efter alla år.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Officiell jultomte

Logitech G Pro.

Stilren, höger + vänster, låång batteritid. Har haft min i ~4 år och köpte precis en till frugan med. Använder också en på jobbet.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

En riktigt bra spelmus som är byggd för både höger och vänsterhänta är Logitech g pro x superligt som vunnit flera priser som bästa spelmusen.
Detta är ett riktigt säkert kort att gå på

Annars för en mer budgetvariant så attack shark x3

Permalänk
Medlem

Letar ersättare för Glorious musen.

Casual gaming / Vanlig användning: Glorious Model I
Fps Spel: Lamzu Maya X riktigt trevlig snäppet vassare en logitech g pro superlight ( för mig )

Gummigrepp för min del är big nono, skönt till en början men när det blir utnött känns det skit.

Permalänk
Medlem

Som vänsterhänt som har två möss både både hemma och på mitt kontorsjobb och har använt en uppsjö av "neutrala" möss så skulle jag säga alla dagar i veckan investera i en extra mus som är "vänstervriden", även om det får bli en billigare. En "äkta" vänstermus har redan knapparna omvända så du behöver aldrig ändra någon inställning och den kommer att ligga bättre i handen.

Även om jag har använt mus i högerhanden tusentals timmar vid det här laget och p.g.a. lätta förslitningsskador använder höger hand 80-90% av tiden numera så är jag uppenbart väldigt mycket bättre på alla spel som kräver någon form av snabb precis skicklighet med vänster hand. Så jag skulle inte försöka få dem att använda höger bara för att "alla" har sådana möss om du inte vill ge dem en klar nackdel i tävlingsinriktade spel jämfört med kompisarna om du tror att de är/blir intresserade av sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

https://www.inet.se/produkt/6601985/razer-viper-v2-pro-svart

är vänsterhänt, har använt många razermöss genom tiderna.

9/10 nöjd med min viper wireless, är osäker på om det är exakt den jag länkade som jag har, men den verkar se identisk ut

Permalänk
Medlem

Bra grejer: https://ninjutso.com/

Har deras Ninjitsu Sora 4K som inte verkar finnas kvar längre utan har ersatts av denna:
https://ninjutso.com/products/vaxee-x-ninjutso-sora-4k

Razer Viper V3 Pro får högt betyg hos RTINGS:
https://www.rtings.com/mouse/reviews/razer/viper-v3-pro

Likaså Logitech G PRO X SUPERLIGHT 2 som nämnts av folk innan:
https://www.rtings.com/mouse/reviews/logitech/g-pro-x-superli...

Minns att jag gillade formen på denna med ”high hump” mycket när jag testade den:
https://www.rtings.com/mouse/reviews/pulsar/x2h-v3
https://pulsargg.eu/collections/x2h-series/products/x2h-v3-ga...

Finns även i mindre variant:
https://pulsargg.eu/collections/x2h-series/products/x2h-v3-mi...

Just det – denna verkar riktigt bra om man kan tänka sig sladd. 10 av 10 i ”click latency”.
https://www.rtings.com/mouse/reviews/endgame-gear/op1-8k

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Gör inte dina barn den björntjänsten att lära dem hålla musen med vänster hand.
Handlar inte bara om musen, om de någon gång ska lira något spel med tangentbord/mus kombination så kommer det bli helt knas för dem om de håller musen med vänster hand och rattar tangentbord med höger.
Sätt musen i höger hand på dem, inga men, gör det bara. 😁👍