Utmärkelserna är helt ok men jag tycker de negativa utmärkelserna inte krävs alltså "missar målet" och "undvik". Då är det bättre att inte ge utmärkelse och måla ut problemet i artikeln, alternativt helt undvika att recensera de produkter som är av absolut sämsta kvalité eftersom att inte få exponering är det absolut största straffet ett företag kan få för dåliga produkter. Samtidigt som jag förstår att ni måste ta ett journalistiskt ansvar att visa på hur dåligt saker och ting kan vara så är det bättre att göra specifika artiklar som fokuserar på hur farlig eller dålig en produkt är och inte göra en recension. Dåliga produkter förtjänar inte ordentliga recensioner eller utmärkelser, oavsett dess natur.
Funkar de som tänkt? Är det något som känns otydligt? Saknas något?
Ärligt talat så rör jag ofta ihop utmärkt och toppklass, skillnaden mellan dessa två känns rätt smal. Sen är det ett hopp ner till bra produkt så i mångt och mycket så blir utmärkelserna mer marknadsföringsmaterial för företag snarare än något som verkligen guidar mig som kund. Jag hade liknande utmaningar som testpilot om jag skall vara ärlig, det är inte alltid lätt att sätta utmärkelser.
Tycker du att designen/ikonerna för utmärkelserna är tydlig och lätt att tolka?
Inget att anmärka på, de har sin karaktäristiska stil.
Tycker du att fem utmärkelser är lagom, för få eller för många?
Jag är nog av åsikten att utmärkelserna inte påverkar mig så mycket, det hade nog större betydelse när jag var yngre faktiskt. Jag tycker nog det var bättre med färre, men jag bryr mig desto mer om faktan och hur produkten beskrivs och upplevs av testaren.
Är det någon av utmärkelserna du tycker används för ofta – eller för sällan?
Det är oftast positiva utmärkelser men det kan också vara dem jag "ser".
Hjälper utmärkelserna dig i dina egna köpbeslut?
Nej men jag är gammal och cynisk.
Finns det någon utmärkelse du tycker borde försvinna – eller någon du tycker saknas?
Ta bort de negativa och måla istället ut vad som är problemet med produkten. Man ska inte få utmärkelse för dåliga prestationer anser jag. Oavsett dess natur.
Hade det varit intressant med en separat utmärkelse för t.ex. hållbarhet, innovation eller prisvärdhet?
Prisvärd skulle väl vara något som kan vara som en extra bonusutmärkelse om något, företagen förtjänar att bli motiverade att sikta på prisvärdhet för idag skjuter de bara för "Bäst i test" och i många fall inom denna industrin så är det många techjournalister som är fartblinda och inte tar pris tillräckligt i beaktning.
Läser du motiveringarna till utmärkelserna – eller går du mest på symbolen?
Läser alltid motiveringar och bryr mig inte så mycket om själva utmärkelsen mer än att den ofta irriterar mig för jag tycker ni ofta är alldeles för generösa.