SweClockers-hjälte räddar annan medlems dator

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat @OskarB98!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande hopp för mänskligheten.
Grymt jobbat 👍

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

OskarB98 grymt jobbat , Tekniknörd som jag är har lagat mycket annat på mina dagar vhs,cd spelare, förstäkare, bilstereo, Minidisc spelare, men idag lagar jag värmepumpar

Permalänk
Expertgissare

Snyggt jobbat och skönt att det gick att lösa

@Syltmunken, Slayer of BIOS
@OskarB98, Savior of BIOS

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Sicken gubbe!!! All heder!

Permalänk
Redaktion
Skribent

Snyggt jobbat @OskarB98!

Jag har själv råkat ut för något liknande när jag försökte uppdatera BIOS till en modifierad version och brickade moderkortet. Fick ordna det själv med CH341-programmerare kopplad till en Raspberry Pi och vägledning av två lika vänliga själar som du på ett annat forum. Var nervöst som tusan att sätta dit klämman och testa anslutningen, men en sån glädje när det funkade och datorn startade snällt igen.

Permalänk
Medlem

"Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?"
Bra jobbat

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men varje välutrustad hjälte bör ha CH341-programmerare?

Beroende på Bioschip så går det utmärkt om man har en raspberry pi och lite lödkunskap/fina krokodilklämmor.
Jag fick ett moderkort med brickat bios (tror det var nån p67 modell) för ett par år sedan av en kollega.
Det gick inte att flasha på plats i moderkortet så fick löda bort bioskretsen (8 ben's IC rätt lätt) och koppla in via GPIO porten på en raspberry och följa en tutorial. Hoppade igång glatt med rätt biosfil programmerad och fungerar än i dag.

Permalänk
Medlem

Glädjande!

Men viket konstigt ordval i artikeln.

Citat:

Syltmunken har fått tillbaka moderkortet och erkänner att datorn fungerar "som en dröm" nu.

"Erkänner"?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Men varje välutrustad hjälte bör ha CH341-programmerare?

Frågan är om man ska ha A eller B varianten av CH341?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Frågan är om man ska ha A eller B varianten av CH341?

Jag har använt CH341a i många år nu och har ännu inte stött på några problem!

Fungerar med bland annat Colibriprogrammer, ASProgrammer och CH341 ''egna programvara''

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundberg:

Snyggt jobbat @OskarB98!

Jag har själv råkat ut för något liknande när jag försökte uppdatera BIOS till en modifierad version och brickade moderkortet. Fick ordna det själv med CH341-programmerare kopplad till en Raspberry Pi och vägledning av två lika vänliga själar som du på ett annat forum. Var nervöst som tusan att sätta dit klämman och testa anslutningen, men en sån glädje när det funkade och datorn startade snällt igen.

Haha ja, jag gillar egentligen inte att använda klämman eftersom det kan vara svårt att få bra kontakt med pins. Alltsom oftast är det dessutom komponenter runtom chippet som gör att den ändå inte får plats :')

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som rut skulle kunna gå in och täcka ordentligt. Istället för nya kök och pooler. Laga saker som inte är helt kaputt. Elektronik, skor, kläder, cyklar. Saker som lätt blir slit och släng men som absolut inte behöver vara det.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Haha ja, jag gillar egentligen inte att använda klämman eftersom det kan vara svårt att få bra kontakt med pins. Alltsom oftast är det dessutom komponenter runtom chippet som gör att den ändå inte får plats :')

och i min erfarenhet inte alltid man kan läsa/skriva chippet in circuit. för 5v/3.3v beroende på om det är desktop, laptop och andra faktorer kanske matar andra kretsar som suger all strömmen.

Har haft två laptops och en desktop man var så illa tvungen att lödda av chippet. sen läste det perfekt!

också är det väl så att det är mest gamla bios och lite i övergångsfasen till UEFI man kan bara "flasha en rom" och så är det fix. nuförtiden är det ju bara ".cap" update containers som släpps av tillverkare och UEFI innehåller unika nycklar och serienummer man måste försöka backa upp från det "korrupta" bioset först och föra över med ett verktyg eller hex editor.

Har fått för mig det är bra krångligt den biten, sluppit behöva göra så än så länge.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

CH341A är bra och billiga (50-120 kr/st på amazon / aliexpress), finns ju en grön med volt switch.
Jag har båda modellerna, den svarta pcb:n auto reglerar volten när man har ett 3.3v chip, jag har sett en video från en som mätade med multimeter när han flashade ett 3.3v chip, då sänkte progameraren volten automatiskt från 5.5v till 3.3 på datalinen.
Finns ju även Probes till dessa om man inte gillar clipset.
Jag föredrar Proben faktiskt, clipset kan lätt förstöra chipet eller kringvarande smd:er om man har otur.
Länk till Probe kit.
https://images.app.goo.gl/2qjL

Ska även finnas npt automotive paket för dessa, så man kan programera bilars chip. 🙂

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Geeks
Grundare

Kul lösning, det måste ske sådant här ganska ofta i vardagen bland SweClockers medlemmar! Kul om mer kommer upp till ytan då detta är en del av vad community handlar om :).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Får gratulera till en lyckad flash @OskarB98, tiden när man körde hot-flash hör verkligen till forntiden nu

För dom som nu tänker införskaffa en CH341A, tänk på att det finns flera versioner och revisioner. Var och en av dom har olika förutsättningar.
Det är ju ändå på Aliexpress eller Amazon som man köper dom, alltså två olika djungler...

Kan vara värt att ta en titt på denna först:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Alltid kul att höra att någon med erfarenhet av verktygen som behövdes tog sig tid att hjälpa till. Det finns ju ändå en del fallgropar med olika spänningar, etc. som andra redan nämnt.

Bra jobbat!

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en CH341A själv och det är en räddare i nöden.
Men det jag stör mig mest på är när windows update flashat bios utan att informera om det och datorn helt oväntat börjar uppgradera bios vid omstart.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vill också säga det: bra jobbat!