Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Ett tips utifrån ett integritetsperspektiv är att köpa en billig telefon som du tar med på din resa där du kanske fixar bankid och din bankapp och sen lämna din vanliga telefon hemma.

Det där kan vara suspekt i sig, telefonen är för ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av attic:

Men det är fortfarande att man ska ge 10-15% dricks?

Edit: jag menar att man får lägga till det på räkningen, det ingår ibte som i Sverige

På de flesta ställen står det längst ner på kvittot olika %, vad man än tycker så är det dock ännu mer korkat att man förväntas dricksa även när man beställer mat ifrån "disk" och så kommer de ut sen.
Men dubbelkolla vad som står på kvittot, kanske bara Miami men på många ställen där står det faktiskt "gratitude service included" alltså dricksen är redan inräknad.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Empire state building verkar numera ta $70 per person för att se utsikten så då får man antagligen leta alternativ, googla och förbered.

Top of the Rock är det bättre valet, om det är billigare vet jag ej. Var en sårdär 10 år sedan jag besökte NY.

Tyckte en rätt rolig grej var att ta en helikopter tour om man nu aldrig testat det. Kostade 300 USD för en massa år sedan och man flög från södra manhattan och upp till arenorna norr om central park och sedan tillbaka. Var väl en sådär 15-20 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

På de flesta ställen står det längst ner på kvittot olika %, vad man än tycker så är det dock ännu mer korkat att man förväntas dricksa även när man beställer mat ifrån "disk" och så kommer de ut sen.
Men dubbelkolla vad som står på kvittot, kanske bara Miami men på många ställen där står det faktiskt "gratitude service included" alltså dricksen är redan inräknad.

Då förstår jag, och låter vettigt med tanke på att de har säkert väldugt låg lön. Men dela med kock och diskare, era jävlar 😉

Edit: nej jag menar att kommer det in dricks, så ska alla som arbetar där få del, jqg tycker så om Sverige ned, dela. Driks
bara till den som serverar gida maten? Neh, kocken och diskarna med

Orkar inte rätta till alla mina stavfel, hoppas tanken går igenom ändå. Huga!

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Man kan lätt bara vara i Orlando eller New York i 14 dagar och ändå inte hinna med att se allt. Så jag skulle nog inte lagt in fler etappmål än så, då blir det bra stressigt. Bättre då att komma tillbaka en annan gång och ta andra städer då.

Ang. Hyrbil: New York går bra - eller gör sig till och med bättre - utan bil. Men det är ett av de få undantagen i USA. I Orlando och i princip 99% av USA så behöver ni ha tillgång till bil, det blir ett jäkla bök annars, eller så får ni ta och lägga sjuka pengar på att åka UBER eller Taxi överallt.

Jag har bott i USA några år, kollektivtrafiken och möjligheter till gång/cykel är ett skämt för européer. Hela samhället är byggt runt att man ska ha en bil för att ta sig runt. Det är inte alls ovanligt att både gång- och cykelbanor saknas helt, och bussar kan gå med över 1 timmes mellanrum (om de alls finns) även i miljonstäder. Bli inte förvånad om du måste ta bilen till exempelvis till en restaurang 700 meter bort från hotellet, då det helt enkelt inte finns något sätt ta gå dit, om du inte vill vandra längs en 6-filig motortrafikled - och tro mig, det vill du inte.

Det beror väldigt mycket på var, så jag tycker nog att 99% är en klar överdrift. Jag var i San Diego innan jag hade körkort (länge sedan) och så hopplöst var det inte. Grejen är dock att inte ens svenskan som jag bodde hos visste hur det gick att åka med kollektivtrafiken... Extra kul var det ju när jag meddelade att det gick att gå till närmaste busshållplats och åka direkt till Sea World, då det ligger längs vägen till centrala San Diego (från Pacific Beach). Men visst, även gatorna kan vara sinnessjukt breda med svenska mått mätt, men det gick ganska bra att gå där ändå. Sedan hade det förstås varit enklare med bil ibland, men det är inte helt hopplöst överallt. Och i många fall vet ju inte ens folk att det går att gå, åka buss e dyl, för de går inte ens runt kvarteret, så att fråga är meningslöst. Far fick för många år sedan svaret "I don't know, I've never walked that far" på ett hotell i NY. Han tänkte att "vad sjutton, det kan ju inte vara så långt" och mycket riktigt tog det inte särdeles lång tid för en svensk med långa benet före att gå.

Permalänk
Medlem

Tackar för många bra tips i tråden.
Känns som en resplan sakta börja ta form.
5-6 dagar i New york
Flyg till Orlando
4 dagar disneyworld via Disney hotell
Alt:
5-7 dagar i Orlando där 4 av dagarna är resaverade till Disney world och övriga lämnas öppna för att utforska närområdet.
(Verka som man kan boka 4 "öppna" dagar under en 7 dagars period till Disney)

Fundera lite på hur man ska boka resan själv eller om man ska boka via en resebyrå inriktad på usa resor?

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar angående Disney world/orlando:

Boka 4 dagar på Disney Resort utan bil då blir det 4 dagar på rad med Disney och sen 3 dagar över till annat.
Dem 3 dagarna bo utanför Disney och sen hyra bil.

Eller bo alla dagar utanför Disney med hyrbil direkt ifrån flygplatsen då kan man sprida ut Disney besöken under veckan.

Någon som varit på Disney och kan ge lite tips?