Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Hur kan jag ställa in så GPU:n bara använder typ 98% av sin kapacitet?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ställa in så GPU:n bara använder typ 98% av sin kapacitet?

Jag använder lokal mjukvara för generativ AI vid namn ComfyUI och det har en tendens att haka sig ibland när den använder 100% av mitt RTX 3090. Finns det något sätt att ställa in så datorn aldrig kan nå 100%?

Jag hade i bakhuvudet att Afterburner kan användas för det, men vetesjutton hur man skulle få till det isåfall.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Skott från höften, men kanske missförstått det. I aktivitetshanteraren kan man ge processer prioritet, låg-hög. Kanske det gör någon skillnad?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Laxen123:

Skott från höften, men kanske missförstått det. I aktivitetshanteraren kan man ge processer prioritet, låg-hög. Kanske det gör någon skillnad?

Nej det borde inte fungera, den hanterar CPU prioritet för processer.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Har du testat att sänka powerlimit i afterburner för GPU?
Att det hänger sig kan vara värmeproblem, har du monitorerat temps? Testa isåfall HWInfo

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Drally:

Har du testat att sänka powerlimit i afterburner för GPU?
Att det hänger sig kan vara värmeproblem, har du monitorerat temps? Testa isåfall HWInfo

Vet du, jag trodde att jag hade koll på temperaturen eftersom jag dels satte GPU Temp Target på 75 grader i EXPERTool och dels finns det ett internt övervakningssystem i AI-programmet jag använder där temperaturen aldrig översteg 75 grader, så jag tänkte att tempen håller sig bra.

Men jag tog ditt tips och installerade HWInfo. Där ligger tempen på 70-75 när jag jobbar med AI, men tack vare att man även kunde se GPU Memory Junction temps och GPU hot spot temps så kom saken i annat ljus. Hot spot temps var uppe i omkring 89 grader när jag körde AI, och då hakade sig inte ens programmet så GPU:n kanske har gått ännu varmare.

Fläktarna stod automatiskt på 33% fart i Afterburner, så jag ökade det till 55% och den högsta hot spot tempen är nu 10 grader lägre. Och GPU-tempen som jag kan hålla koll på internt i AI-programmet har sjunkit från max 75 till max 65. Så förhoppningsvis gör detta skillnad.

Om inte annat får jag väl beställa nya thermal pads och lägga på ny kylpasta, även om jag väldigt gärna skulle undvika att behöva skruva isär kortet.

Tack för tipset!

EDIT: Nu hakade sig programmet. Såhär ser alla värden ut för GPU:n, så det kan ju inte ha varit värmen som orsakade det nu åtminstone.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Det verkar använda absolut allt vram, är inte en fråga om minne snarare än load? Typ om den ligger nära max och försöker allokera mer minne och misslyckas så hänger det sig eller så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du klockar ner maxfrekvensen?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av RaidSoft:

Det verkar använda absolut allt vram, är inte en fråga om minne snarare än load? Typ om den ligger nära max och försöker allokera mer minne och misslyckas så hänger det sig eller så.

Detta låter rimligt, när vram tar slut så får programmet problem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop