Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Mjukvara för att expandera 2.0 ljud till fler kanaler,

Permalänk
Medlem

Mjukvara för att expandera 2.0 ljud till fler kanaler,

Så, Jag kommer få audiofiler att få tuppjuck men den diskussionen vill jag inte ta,
När jag slöslyssnar på musik så tycker jag det är trevligt att fylla rummet med musik även från surroundhögtalarna i mitt system (5.1).
Förstärkaren är kopplad med 5.1 analoga kablar från ljudkortet och jag har löst det här i många år med att trixa med 7.1 virtual speakers i Asus Xonar DX's mjukvara.
Men skulle vara trevligt med nåt enklare och mer tillförlitligt program (Windows 10)

Allt jag egentligen skulle vilja är att kunna duplicera 'Left' till 'Surround Left' och vice versa. Kanske mixa L+R till Centern med, Och ha individuell ljudvolym till de olika utsignalerna.

Permalänk
Medlem

Berätta vilken förstärkare du har. Tror nämligen det är ännu lättare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Berätta vilken förstärkare du har. Tror nämligen det är ännu lättare.

Stärkaren är en gammal Harman Kardon AVR 255, Men den har inte några bra funktioner för det, annat än att jag skulle tjuvkoppla ingångarna vilket skulle sabba resten av ljudsystemet.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på att Windows 10 har eller hade. Kan inte bekräfta själv längre.
En snabb genväg att skifta till stereo. Högerklick på ljudikonen i systray.

Alla förstärkare när de får enbart stereoljud bör kunna ställas in att spela det ur alla högtalare.
5.1 fungerar sedan som vanligt efter skiftet i Windows.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Stärkaren är en gammal Harman Kardon AVR 255, Men den har inte några bra funktioner för det, annat än att jag skulle tjuvkoppla ingångarna vilket skulle sabba resten av ljudsystemet.

Nu var det länge sedan jag hade en H/K förstärkare men jag är nästan helt säker på att den har ett "AllChannel music" läge.

Jo, det hade den. Sida 29 i manualen. "5-Channel stereo"

"Ideal for playing music in situations such as a party, this mode places the same signal at the front-left and surround-left"

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Nu var det länge sedan jag hade en H/K förstärkare men jag är nästan helt säker på att den har ett "AllChannel music" läge.

Jo, det hade den. Sida 29 i manualen. "5-Channel stereo"

"Ideal for playing music in situations such as a party, this mode places the same signal at the front-left and surround-left"

Jag skall undersöka den inställningen igen, men jag vet jag pulade med den när stärkaren var nyinköpt men det funkade inte.

Oavsett så är det inte den lösningen jag egentligen efterlyser då jag vill ha den enkelt med ett par knapptryck.
Orkar inte med att resa mig upp och gå bort till stärkaren och fippla med inställningar tills det blir rätt.
(Fjärren ligger på soffbordet, inte nära datorn)

Permalänk
Medlem

Kan bero på att förstärkaren förväntar sig en stereosignal för all channel skall fungera.

Om datorn konstant skickar ut 5.1 även om det inte är ljud i alla kanaler faller det argumentet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Kan bero på att förstärkaren förväntar sig en stereosignal för all channel skall fungera.

Om datorn konstant skickar ut 5.1 även om det inte är ljud i alla kanaler faller det argumentet.

Ja, jag har nåt svagt minne att det var nåt sådant som spökade, eller om den bara fungerade med digitalt ljud in.

Det skulle vara guld med ett program som bara går att blippa av uppmixningen när man skall spela eller göra nåt annat.

Hittade ett program på sourceforge, Equalizer APO som tydligen kanske skulle kunna gå att trixa med för att upmixa, Men tänkte kika lite mer om det finns något bättre och mer specifikt för bara det ändamålet. (Och så känns det kymigt med halvokända program nuförtiden -.- )

Permalänk
Bildexpert 📺

De flesta surroundförstärkare från den här sidan 00-talet har någon form av "enhance stereo"-läge där man kan välja att köra på alla högtalare med olika raffinemang kring hur detta genomgörs. Vissa är rena partylägen som nämnt ovanför och andra har mer processande som jämför L/R för att extrahera ljud ut i surround och mot center. Dessa lägen kan i sin tur ha "music" och "movie"-lägen för att variera nivån på processandet.

Nyckel för att det ska fungera är att man kör stereo till förstärkaren. Kör man 5.1 direkt från källan, särskilt när man kör 5.1 analogt, brukar detta gå direkt förbi alla sådana möjliga funktioner till den grad att dessa lägen helt enkelt stängs av från användarmenyerna.

Kan förstås vara smidigt/bekvämt att köra denna processning i datorn men det brukar falla på två saker. Dels att algoritmerna som uppnår detta typiskt kräver sin utveckling och efterforskning vilket gör dem till IP:er och licenser knutna till tillverkarna (likt H/K, Denon, Yamaha etc) Dolby, Dts etc. och att de präntas på kretsarna som sitter i förstärkarna eftersom det är så dessa företag tjänar pengar. Dels att efterfrågan att få till denna processning i datorn är väldigt nischat. Incitamentet att skapa något liknande som en mjukvara är därmed rätt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta surroundförstärkare från den här sidan 00-talet har någon form av "enhance stereo"-läge där man kan välja att köra på alla högtalare med olika raffinemang kring hur detta genomgörs. Vissa är rena partylägen som nämnt ovanför och andra har mer processande som jämför L/R för att extrahera ljud ut i surround och mot center. Dessa lägen kan i sin tur ha "music" och "movie"-lägen för att variera nivån på processandet.

Nyckel för att det ska fungera är att man kör stereo till förstärkaren. Kör man 5.1 direkt från källan, särskilt när man kör 5.1 analogt, brukar detta gå direkt förbi alla sådana möjliga funktioner till den grad att dessa lägen helt enkelt stängs av från användarmenyerna.

Kan förstås vara smidigt/bekvämt att köra denna processning i datorn men det brukar falla på två saker. Dels att algoritmerna som uppnår detta typiskt kräver sin utveckling och efterforskning vilket gör dem till IP:er och licenser knutna till tillverkarna (likt H/K, Denon, Yamaha etc) Dolby, Dts etc. och att de präntas på kretsarna som sitter i förstärkarna eftersom det är så dessa företag tjänar pengar. Dels att efterfrågan att få till denna processning i datorn är väldigt nischat. Incitamentet att skapa något liknande som en mjukvara är därmed rätt lågt.

Det var bättre förr, känns som vad för vansinnig funktion man än kunde behöva så fanns det nåt litet smidigt program som gjorde precis det
Får testa att göra en klon på disken i framtiden och slänga in det där Equilizer APO för att se hur det beteer sig.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med att säga att Equalizer APO är inget man behöver oroa sig för, har själv använt det i flera år nu utan problem

Se bara till att det är "jthedering" som är ägare/uppladdare 👍

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ ~1875 @ 850mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vill bara flika in med att säga att Equalizer APO är inget man behöver oroa sig för, har själv använt det i flera år nu utan problem

Se bara till att det är "jthedering" som är ägare/uppladdare 👍

Jamensedär! Tack! Skall prova det så fort jag får möjlighet ^^