Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk

Uppgradera laptop-GPU

Har Quadro P3200 i laptopen i sign.

Hårdvaruprestandan i laptopen är utmärkt, och den är lätt att upgradera.

När jag söker på t.ex. 16GB Quadro P5200 får jag konstigt nog upp desktop-GPUer. Men den ska vara kompatibel med denna.

Vad behöver jag veta om laptop-GPUer för att hitta en riktigt bra GPU att stoppa i istället?

Gärna en 16GB 4070, då det finns laptops med denna.

Hur köper jag ens en GPU till en laptop? Bannat på prisjakt, tradera, ebay och Amazon. Monopoli?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det jag kan hitta är det det värkar heta MXM GPU, eller att GPU:n sitter på ett MXM kort.

Var du hittar ett sådant kort borde typ bara vara hos tillverkaren av datorn skälv, om inte så borde de i allafallkunna svara på vart, så fråga HP om de nu är tillverkaren . Eller begagnade. 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

För det första, för att ett grafikkort i en bärbar dator ska vara utbytbar så bör det vara ett MXM-kort, tror inte det finns andra varianter men kommer inte säga att det inte finns.

Sedan kommer tre andra potentiella problem.
-Det nya grafikkortet måste ha monteringshålen på samma ställen som det befintliga. (Det kan variera på endel modeller.)
-Kylanordningen måste klara av en eventuell effekthöjning.
-Moderkort/PSU måste klara av en eventuell effekthöjning.

Tittar vi på: https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_PCI_Express_Module och söker på "P3200" är specat som 75W och "P5200" är specat till 100W

De allra flesta bärbara datorer har grafikkretsarna fastlödda på moderkorten.

En annan potentiell lösning kan vara ett externt grafikkort. Är dock inte insatt i detta så kan tyvärr inte ge någon vägledning på detta område.