Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Radera Ubunto och installera Windows

Permalänk

Radera Ubunto och installera Windows

Hej, hoppas någon kan leda mig i rätt riktning.

Jag har fått överta en Lenovo ThinkPad SL300.
Operativsystemet är XUbuntu 18.04 (som jag förstår).

Jag har aldrig rört en dator om den inte har Windows installerat.
Jag vill sälja Lenovo:n men vill "formatera den" och installera Windows först.

Någon som har en länk till nån sida där man förklarar steg för steg hur man gör detta och vad man behöver ?

Jag har letat och hittat mycket, men kommer alltid till ett läge där jag inte förstår eller kan.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu använder samma partitionsformat som Windows, så det jag ser inte varför det ska behövas mer än att starta Windows-installationen, ta bort alla partitioner, och sedan välja den disken som mål för installationen.
Om det mot förmodan inte räcker kan man köra "diskpart" i Windows-installationen och rensa disken/diskarna så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att installera Windows, precis som på vilken annan dator som helst.

Nu har jag inte orkat googla modellbeteckningen, men om det är Ubuntu 18.04 betyder det att det är från 2018.
(en ny Ubuntu borde ha varit minst 24.04, vilket är 6 år nyare)
Vilket får mig att undra: kan man installera Windows 11 på datorn?
(ja, jag vet att man alltid "kan" installera Win11, men inte "naturligt")

Givetvis kan man man installera win10 utan problem, men win10 slutar få säkerhetsuppdateringar i oktober i år.

Permalänk
Medlem

Den där datorn har i bästa fall en Core2Duo processor i sig så den kör Xubuntu av en anledning.
Skulle inte rekommendera att installera ett modernt Windows på den maskinen.

Permalänk
Medlem

Här är specsen på vad datorn kan ha https://support.lenovo.com/us/en/solutions/pd010318-detailed-... och om den kör med celeron CPU så skulle jag inte rekommendera Windows 10 eller 11 iallafall. Möjligtvis om den har en Core 2 Duo men beror på vad för andra specs datorn har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig