Permalänk
Medlem

DYI Sagittarius 8-bay NAS build

Då min gamla NAS lever på konstgjord andning så var det äntligen dags för en uppgradering.

Efter att kikat runt på utbudet av färdiga NAS system så inser jag hur dyrt det blivit med kvalitet NAS pre-builds relativt till hårdvaran man får.

Så började kolla på lite DIY alternativ. Fått mersmak av DIY efter bytt ut mina smarta hem hubbar emot home assistant och satt upp ett eget homelab i proxmox för selfhosting på en mini-pc.

Efter lite efterforskningar och råd på forumet så landade valet slutligen på ett Sagittarius 8-bay NAS chassi ifrån AliExpress.

Mål:

• En NAS att kunna nyttja länge och som jag kan expandera. Nuvarande är en 4 slots som var förfylld ifrån början.

• Bygga energi effektivt

• Kunna nyttja alla 10 slots (8st 3.5 tum, 2st 2.5 tum platser) i nya chassit

• Kunna expandera med pci-express (nätverk + gpu eller annat i framtiden), 2 NVME (en för OS, en för containers / VM)

• 2.5 GBPs NIC inbyggt (nuvarande kapacitet på mitt trådade LAN

• Bra ventilering/kylning för långlivade komponenter.

Besök galleriet här

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Grymt! Är själv igång med planering av en ordentlig server. Kör idag allt från en Laptop, funkar felfritt men sugen på att bygga.

Kickat på 304, Jonsbo N3 som chassi. Men det du införskaffade verkar riktigt bra. Vad fick du ge?

Permalänk
Medlem

Tackar! Ja, jag är nöjd än sålänge. Riktigt bra luftflöde, och relativt bra utrymme för ett NAS chassi.

köpte ifrån denna säljaren, notera att frakten är lika dyr som chassit. Så i dyraste laget, men det finns ärligt talat inte så många bra alternativ i mATX klassen här i europa.

Sagittarius 8-bay

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Administrativ avgift

Är det ett ATX moderkort eller är det mina ögonmått som behöver uppdateras? Har du länk till CPU + Mobo paketet?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Hej @andra94, detta är moderkort/cpu combon jag köpte (mATX):
ERYING DIY Gaming Computer Motherboard CPU Combo Interposer kit i7 12850HX

hoppa över på specifications, scrolla nedåt och tryck på more, så ser du alla flashiga bilder på vad som ingår

Om du tänker hoppa på ett Erying kort, så hade jag skippat deras ES (Engineering sample kort). De är rejält billiga, men har problem med minnes kompatibilitet mm

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk

Intressant val av kort.
Vad hamnade energiförbrukningen på utan diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben141:

Intressant val av kort.
Vad hamnade energiförbrukningen på utan diskar?

Jag måste köpa mig en powerplugg med energimätning. Jag har endast en P1 mätare som mäter all förbrukning på alla faser i lgh. När jag försöker mäta via den så, kanske runt 35W ? men osäkerheten är väldigt stor där.
skall testa köra lite powertop, och skaffa en plugg med energimätning så återkommer jag!

Valet av moderkort tog en stund och hitta faktiskt, de har väldigt många MODT kort, många ES, ville ha ett kort med hög minnes kompatibilitet, 2.5Gb NIC (för det är vad mitt nätverk just nu kör trådat), minst 8 st 3.5 tummare och möjlighet att koppla in pci express kort för annat jag kan komma på (gpu, nätverk etc)

Tycker jag hittade en bra balans med detta kortet

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Gratulerar till vad som ser ut att vara ett riktigt trevligt NAS bygge! Och en ett rejält hopp uppåt i prestanda från en färdigbyggd NAS.

Får väl passa på att varna lite också, väldigt lätt att få blodad tand gällande NAS och homelab. Halkat dit själv... 😅

Är också intresserad av strömförbrukningen, håller på och kollar på ett NAS bygge åt mina föräldrar. Som även ska få agera offsite backup av viss data åt mig.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ikea Inspelning igår, och testade mäta servern. Den ligger ganska så exakt på 35W, det som är inkopplat är: 4 120mm chassi fläktar runt 700rpm, cpu fläkt, 2 nvme och 1 nvme->sata controller kort, nätverk samt 4 molex till vaggorna, men inga diskar (än).

Kunde inte köra auto-tune i powertop, pga av att det är en MODT. auto-tune kräver mätresultat på batteri när det är en mobil cpu verkar det som. Skall se om jag hittar någon lösning på det.

Insåg också att jag glömde kolla en sak i bios, tror de har en eco mode setting, så gör att den throttlar längre ner. Får se om jag pallar koppla in den igen till en skärm och se om jag kan pilla lite där med.

Men out of the box, 35W.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Gratulerar till vad som ser ut att vara ett riktigt trevligt NAS bygge! Och en ett rejält hopp uppåt i prestanda från en färdigbyggd NAS.

Får väl passa på att varna lite också, väldigt lätt att få blodad tand gällande NAS och homelab. Halkat dit själv... 😅

Är också intresserad av strömförbrukningen, håller på och kollar på ett NAS bygge åt mina föräldrar. Som även ska få agera offsite backup av viss data åt mig.

Tack

rejält hopp i prestanda emot färdigbyggda som du sade, och enormt emot min gamla nas. Det var en buffalo linkstation quad som är så gammal att den endast stödjer smb v1

jag hade halkat dit redan innan NAS bygget, blev tipsad om en väldigt billig mini-pc (lenovo) här på forumet, 6-core 12 trådar 12th gen intel cpu. Kör den med 64Gb ram och 1tB NVME.
Kör proxmox på den, med en smb mount till gamla nas:en (där det behövs) kör massa roliga saker på den, endel som jag kommer flytta över till truenas istället.

så totalt i mitt homelab (spritt på 2 maskiner) så har jag 36 trådar 128Gb RAM, kan välja om jag vill köra dem i proxmox eller truenas.

Nu kommer jag dock inte behöva investera i mycket mer på ett tag (förutom disk).

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Spännande bygge! Gillade verkligen chassit. Var det mycket vassa kanter på den med tanke på att det är från Ali?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Spännande bygge! Gillade verkligen chassit. Var det mycket vassa kanter på den med tanke på att det är från Ali?

inga direkt vassa kanter. Förväntningarna var ganska låga, men det var ändå förvånansvärt välbyggt chassi, ganska tunna plåtar dock.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk

Intressant bygge, helt klart!
Gillar att du varit modig och köpt från ali, skulle ljuga om jag säger att jag inte funderat på det själv. Har aldrig kommit mig för att köpa därifrån dock men nu börjar det kännas som att man måste testa ändå

Visa signatur

mvh // Jonas