Permalänk
Medlem

Bra (och helst billig) router sökes.

Hjälper en granne med nätverk. Skulle behöva en stabil hemmarouter (helst ej mesh) som:

1. Klarar minst 1Gbps på WAN-porten.
2. Har stabilt Wifi. Bör iaf nå >500Mbps sammanlagt på de olika banden.
3. Har minst två Gbps LAN-portar.
4. Utan problem täcker ca 80kvm.
5. Helst inte kostar mer än någon tusing.
6. Helst inte ser ut som något ur en SciFi-rulle från 80-talet.

Då jag själv för något decennium sedan satsade på lite mer påkostade grejer som än idag täcker mina behov så känner jag mig lite lost över vad som finns på marknaden nu för tiden, så skulle uppskatta lite hjälp att hitta en passande enhet.

Permalänk
Medlem

Vad är "billig" för dig?

Permalänk
Moderator
Moderator

Begagnad TP-link Archer AX72/AX73, alternativt ny om ~1300 :- är överkomligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-amplifi-mesh/produ... kanske duger?
Har en sådan själv på ~100kvm och har endast problem med mottagningen på balkongen pga tjocka betongväggar från 60-talet.

Permalänk
Snusfri

UniFi Express plus valfri enkel dum switch.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tips från coachen. Vad är egentligen billigt?
För en miljardär kan en Checkpoint vara billig.

För en fattigpensionär så är allt över gratis dyrt.

Mitt råd oavsett är att köpa en unifi express

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som om du tar alla routrar på eg webhallen(eller en butik med många olika routrar i olika prisspan), så vill han köpa de som ligger i spannet typ 400kr ifrån den allra billigaste & sen ta den bästa av dessa.

OP är detta rätt tolkat?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Vad är "billig" för dig?

Se punkt 5 (runt en tusing)

Skrivet av Daemon:

Begagnad TP-link Archer AX72/AX73, alternativt ny om ~1300 :- är överkomligt.

Tar en titt.

Skrivet av tonii:

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-amplifi-mesh/produ... kanske duger?
Har en sådan själv på ~100kvm och har endast problem med mottagningen på balkongen pga tjocka betongväggar från 60-talet.

Tror bara det är väggarna mellan lägenheterna här i huset som är av betong, så det bör inte vara något problem. Hur är inställningsmöjligheterna? Är gränssnittet liknande det i Ubiquitis övriga sortiment?

Skrivet av THB:

UniFi Express plus valfri enkel dum switch.

Helt klart ett alternativ om jag kan hitta en begagnad, annars är den lite dyrare än vad jag uppskattade att det skulle gå på (sade runt en tusing). En enkel switch kan jag nog skänka (har ett gäng av netgears små 5-portars) för att hålla nere priset.

Skrivet av Quim:

Jag tolkar det som om du tar alla routrar på eg webhallen(eller en butik med många olika routrar i olika prisspan), så vill han köpa de som ligger i spannet typ 400kr ifrån den allra billigaste & sen ta den bästa av dessa.

OP är detta rätt tolkat?

Så länge den uppfyller kraven jag listade så är lågt pris viktigare än ytterligare funktioner eller extra prestanda. Väldigt basic användning, i princip surf & mediakonsumtion via en 500Mbps-lina + kopplas till en central lagringsplats för film, musik, foto (via LAN eller USB).

---

Tack för tipsen allihop!

Permalänk
Medlem

Unifi express har usel täckning och är inte speciellt prisvärd någonstans. Eftersom du prioriterar budget - ta inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tror bara det är väggarna mellan lägenheterna här i huset som är av betong, så det bör inte vara något problem. Hur är inställningsmöjligheterna? Är gränssnittet liknande det i Ubiquitis övriga sortiment?

Tack för tipsen allihop!

Vad för inställningsmöjligheter önskar du? För mig som inte har några jättekrav så upplevs den som en normal router:
port forwarding, vlan, uppdelade 2.4/5Ghz om man vill, dhcp4/6, går att brygga, wifi IoT-nätverk, on/off gästnätverk via app.
får ut 400Mbit via mobilen men det är nog mer mobilens "fel" än routern då den stödjer upp till 1300Mbit.

Men den funktion som jag kanske uppskattar mest är VPN-funktionen där man kan koppla upp mot sin router när man är på språng. Amplifi Teleport kallar dom det om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Köpte denna, täcker hela lägenheten på 60 kvadrat med fullt fart och bra ping men har bara 100/100 fiber.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad för inställningsmöjligheter önskar du? För mig som inte har några jättekrav så upplevs den som en normal router:
port forwarding, vlan, uppdelade 2.4/5Ghz om man vill, dhcp4/6, går att brygga, wifi IoT-nätverk, on/off gästnätverk via app.
får ut 400Mbit via mobilen men det är nog mer mobilens "fel" än routern då den stödjer upp till 1300Mbit.

Men den funktion som jag kanske uppskattar mest är VPN-funktionen där man kan koppla upp mot sin router när man är på språng. Amplifi Teleport kallar dom det om du vill veta mer.

Det låter helt klart som en kandidat...och designen är hyfsat stilren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det låter helt klart som en kandidat...och designen är hyfsat stilren.

wife approval factor är hög på den jämfört med alla futuristiska spindel-diton från andra tillverkare
Har sett liknande från andra tillverkare så ubiquity är iaf inte ensamma om en mer stilren design.