Switch 2 kör Switch-spel ”halvemulerat”

Permalänk
Melding Plague

Switch 2 kör Switch-spel ”halvemulerat”

I en frågestund berättar utvecklare på Nintendo hur de fick till bakåt­kompatibiliteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att Super Nintendo Switch var på kartan ändå, var många som spekulerade att det skulle komma att bli namnet. Men fattar att de valde att inte göra det då det i praktiken är en modiferad och upphottad Switch.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Jag är inte spekulant på en sådan här, men det skall bli väldigt kul att se vad hyper-optimerade switch 2 spel mäktar med.

Man frågar sig varför emulering skall behövas till CPU, båda är ARM64? Jag kan ju tänka mig att det är ett nytt grafik-api då denna krets inte är off-the-shelf som switch 1. Kanske har något med det att göra. Eller att vissa switch-spel är så optimerade att dom använder obskyra Nvidia-specifika opcodes som inte finns i nya kretsen. Intressant är det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Den innehåller inte tidigare generationens hårdvara som vissa konsoler gör men det borde inte behöva mer emulering än när PS5 spelar PS4 spel. Det är fortfarande Nvidia som gör SOC precis som AMD gör PS4 och 5 SOC även om de inte är exakt samma.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är väl därför de crackade ner ordentligt på emualtorerna för något år sen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Perfekt för oss äldre som är lite stela i fingrarna och inte gillar när spel är för snabba.

Skämt åsido vi får se, jag tycker det är för tidigt att säga något innan. Konsolerna är väldigt lika varandra så halvemulering kan gå bra. Min åsikt kring emulering är att det fungerar bra, men det brukar i praktiken kräva otroligt mycket datakraft.
Emulering av Nintendo Nes behövde man typ en Pentium 100Mhz för, Nintendo Swich emulerar Nes, Snes och N64 spelbart. Vissa spel laggar, men det gjorde de även på orginalet.
Apples M4 i fantasivärlden emulerar x86 bra, med de kanske pratade om en 486a..

Nu har jag inte startat min PS5a på länge, men de första åren så utan PS4 stöd så var det inte mycket bra på den. Jag tänker exakt samma sak med Switch 2, utan Switch 1 spelen så finns det ej mycket till den.

Permalänk
Medlem

"halva inne" med andra ord??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Giriga -JÄ- jagar emu's och stänga ned går bra!
Nintendo fortsätter vara Nintendo = Mest Anticonsumer there is!

Som vanligt rutten HW, som nästan borde skänkas bort. Kan inte vänta tills den är hackad - Emu's To Tha People

Permalänk
Medlem

Är lite förvånad över att spel som exempelvis Doom Eternal och Wolfenstein inte fungerar på Switch 2:

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-compatibility_issues_...

https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-launchable_compatibil...

Tyvärr ett tiotal av mina Switch-spel som inte är spelbara på Switch 2 i dagsläget

Permalänk
Medlem

Blir mindre och mindre sugen på Switch 2, denna nyhet hjälpte inte till...

Bryr mig inte om priset och att spelen blir dyrare, men ingen OLED skärm vid lansering, sämre batteritid och "game-keys" istället för fullskaliga spel som måste laddas ner känns inte som Nintendo.

Blir iallafall köp av en trådlös Gamecube kontroll för "annat" syfte likt min trådlösa N64 kontroll

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Blir mindre och mindre sugen på Switch 2, denna nyhet hjälpte inte till...

Bryr mig inte om priset och att spelen blir dyrare, men ingen OLED skärm vid lansering, sämre batteritid och "game-keys" istället för fullskaliga spel som måste laddas ner känns inte som Nintendo.

Blir iallafall köp av en trådlös Gamecube kontroll för "annat" syfte likt min trådlösa N64 kontroll

Kommer ju komma massa fulla spel, game-keys ska byta ut "code in box" versionerna vad jag fattat det som.

OLED som har stöd för VRR är dyrt och drar mycket ström, att de kör LCD spelar mig ingen större roll men det finns ingen info om vilken typ av belysning som används eller om det ens finns local dimming, HDR utan local dimming är fake HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kommer ju komma massa fulla spel, game-keys ska byta ut "code in box" versionerna vad jag fattat det som.

OLED som har stöd för VRR är dyrt och drar mycket ström, att de kör LCD spelar mig ingen större roll men det finns ingen info om vilken typ av belysning som används eller om det ens finns local dimming, HDR utan local dimming är fake HDR.

Vi får se vid lansering, hoppas verkligen att de levererar och inte tramsar bort det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är väl därför de crackade ner ordentligt på emualtorerna för något år sen.

Min tanke också, de har säkert tagit idéer från emulatorerna själva och vill stänga ner dom för att sen inte stå som pinsamt när det kommer fram i senare skede.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Super Nintendo Switch hade varit ett kul namn för oss som gillar/gillade Super Nintendo.
Hade gjort det lite svårare att motstå ett köp.

Tror inte jag köper en Switch 2 vid lansering.
Men kanske senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den trådlösa GameCube kontrollern såg intressant ut.
Men var man inte tvungen att ha något Nintendo medlemskap eller dylikt för att beställa den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är lite förvånad över att spel som exempelvis Doom Eternal och Wolfenstein inte fungerar på Switch 2:

https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-compatibility_issues_...

https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-launchable_compatibil...

Tyvärr ett tiotal av mina Switch-spel som inte är spelbara på Switch 2 i dagsläget

Det är dock bara en väldigt liten andel av spel som inte fungerar och det är något de jobbar på att lösa, så troligtvis kommer det inte vara i närheten av ett lika stort problem när Switch 2 väl släpps. Jag gissar att t.ex. Bethesda nog är ganska måna om att deras spel ska fungera. Kompatibilitetssidan kommer uppdateras senare denna månad står det, så vi får hålla koll på hur läget utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fast nu har det tydligen precis framkommit att det blir just uppgrderingskoder på papper som levereras med fysiska Switch(1) versioner i en låda designad Switch2.

Kort sagt, betydligt sämre än de nycklar på cartridge som det talades om först. Så för begagnatmarknaden kommer alltså enbart Switch 1 versioner existera. Åtminstone för alla remasters och ev under perioden av cross-gen är aktuellt.

Ett val för att sälja uppgraderingar såklart. Samt möjligen bli av med redan printade kassetter för förra generationen.

Det betyder naturligtvis inte att det aldrig kommer bli några riktiga versioner för Switch 2.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men var man inte tvungen att ha något Nintendo medlemskap eller dylikt för att beställa den ?

Nä. Det var för NES-kontroller har jag för mig. GC-kontrollen finns för förbokning i butiker åtminstone än sålänge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kommer inte ihåg, Men jag köpte min N64 controller for Switch genom att logga in på deras hemsida och stå i "kö" tills den kom i lager igen, kanske de krävde aktivt Nintendo Switch online prenumeration? kommer inte ihåg... tänker inte pre-order konsolen så kommer avvakta att köpa GC kontrollen vid release oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nä. Det var för NES-kontroller har jag för mig. GC-kontrollen finns för förbokning i butiker åtminstone än sålänge.

“The Nintendo GameCube (GCN) Controller – Nintendo Classics will be exclusively available for Nintendo Switch Online members and will initially only be offered to those invited to pre-order a Nintendo Switch 2 console,”

Hittade bara den infon, får hoppas att det inte stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

“The Nintendo GameCube (GCN) Controller – Nintendo Classics will be exclusively available for Nintendo Switch Online members and will initially only be offered to those invited to pre-order a Nintendo Switch 2 console,”

Hittade bara den infon, får hoppas att det inte stämmer.

Visst, möjligt att det där med initially gäller överallt. Har för mig även det var samma med den för NES.

Men Inet tror att de kommer sälja den nån gång iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast nu har det tydligen precis framkommit att det blir just uppgrderingskoder på papper som levereras med fysiska Switch(1) versioner i en låda designad Switch2.

...

Det betyder naturligtvis inte att det aldrig kommer bli några riktiga versioner för Switch 2.

Begränsad lagring och att allt laddas ner är största nackdelen med switch 2.

Lite som med Xbox Series,
Alla one-spel fungerar och du kan bara flytta över din gamla externa HD och spela,
men ett efter ett "uppdateras" och blir plötsligt series-kompatibelt vilket kräver att det installeras på den redan fulla intera ssdn.

Med koder måste du ju ladda ner spelet istället för att ha det på cartridge, kanske ändå ett problem för online och gaas spel, Nintendos styrka är ändå solida offline spel. Men tar du sedan ett annat AAA spel har de väl aldrig klarat av att leverera buggfritt utan förstadagsnedladdningar och de verkar nu kunna välja att leverera billigare cartridge som inte ens rymmer hela spelen eller bara koder.

Det värsta som de kan göra nu är att alla Switch spel uppgraderas och man istället för att spela dessa från cartridge laddar ner en helt ny version, det som hände på Xbox series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det värsta som de kan göra nu är att alla Switch spel uppgraderas och man istället för att spela dessa från cartridge laddar ner en helt ny version, det som hände på Xbox series.

För mig kommer detta innebära slutet för Switch som portabel konsol. Illa nog att de redan nu sagt att batteritiden är kortare i Switch 2 än tidigare.

På en stationär konsol som alltid är uppkopplad är detta däremot inget problem, men även 256GB i lagring är väldigt snålt om fysiska kassetter inte längre fyller någon funktion utöver licensiering.

Redan idag använder jag 32GB + 256GB på min Switch Lite, där jag bokstavligen hatar spel som Diablo II: Resurrected som alltid vill verifiera licensen online. Är liksom bara att ge upp när man sitter på flyget.

Börjar luta mer och mer åt något mindre nedlåst och begränsat än Switch 2.

Själv är jag totalt ointresserad av alla sociala funktioner i Switch 2, utan är främst ute efter en ersättare till Switch Lite.

Önskar bara ett modchip för att kunna överklocka enheten lätt samt kunna färgjustera skärmen.

Permalänk
Medlem

De berättar ju i stort sett ingenting... svammel om namngivningen och att eshopen kör snabbare.
Men ok, de får säkert till kompatibiliteten oavsett, på de flesta titlar, med en patch om inte annat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

De berättar ju i stort sett ingenting... svammel om namngivningen och att eshopen kör snabbare.
Men ok, de får säkert till kompatibiliteten oavsett, på de flesta titlar, med en patch om inte annat.

Eller så gör de en Microsoft och totalt ignorerar alla storspel där licensavtalen slutat gälla. Tänk Forza Motorsport m.fl.

Eller tvingar oss att köpa spelen igen, på vanligt Nintendo-manér.

Har som sagt köpt fysiska kassetter för att kunna fortsätta spela dessa.

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Kul att Super Nintendo Switch var på kartan ändå, var många som spekulerade att det skulle komma att bli namnet. Men fattar att de valde att inte göra det då det i praktiken är en modiferad och upphottad Switch.

Å andra sidan har ju Nintendos tidigare konsollnamn aldrig följt något mönster som varit konsekvent eller logiskt ur ett historiskt perspektiv. Detta är väl deras första tvåa?

Permalänk
Medlem

Låter mer som translation layers ala Proton än emulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Låter mer som translation layers ala Proton än emulering.

Precis så!

“The process of converting game data for Switch to run on Switch 2 is performed on a real-time basis as the data is read in,” which makes it sound similar to the way Proton gets Windows PC games to run on the Linux-based Steam Deck

https://www.polygon.com/nintendo-switch-2/551581/nintendo-swi...

Rubriksättarna på Sweclockers läser nog inte heller artiklarna som skrivs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Jag är inte spekulant på en sådan här, men det skall bli väldigt kul att se vad hyper-optimerade switch 2 spel mäktar med.

Man frågar sig varför emulering skall behövas till CPU, båda är ARM64? Jag kan ju tänka mig att det är ett nytt grafik-api då denna krets inte är off-the-shelf som switch 1. Kanske har något med det att göra. Eller att vissa switch-spel är så optimerade att dom använder obskyra Nvidia-specifika opcodes som inte finns i nya kretsen. Intressant är det.

Läser man intervju och tittar på vad verkar gå fel ser det primärt ut att handla om timing-relaterade problem.

Det lär i sin tur ha sina rötter i att det finns race-condition buggar och andra timing-relaterade tanke-vurpor i koden som bara "råkar fungera" när man kör på Switch, men som på Switch 2 får helt annat timing som då triggar buggarna. Även PS5 och XSX har ju haft den här typen av problem med att köra spel från föregående generation.

Gissar att väldigt nära 100 % av de spel som har problem i uppstarten lider av just detta.

Inte helt oväntat att Switch 2 skulle få dessa problem när GPU-delen verkar vara "upp till x10" snabbare och CPU-delen lär vara i alla fall 3x snabbare (i genomsnitt). D.v.s. potentiellt väldigt annorlunda timing i de fall det bara "råkade bli rätt" p.g.a. att Switch HW hastighet råkade diktera timing.

Denna typ av problem kan hanteras på lite olika sätt. Bästa sättet är att rätta buggen/buggarna. Men går ju också att göra en "emuleringslager" var mål är att minska prestanda så att timing matchar originalet "tillräckligt bra". Fördelen är att det går att göra utan tillgång till källkod, nackdelen är att det måste göras specifikt för varje fall (en del av jobbet att få emulatorer att fungera är denna typ av jobb).

Sen fanns ju en del spel som använde fysiska funktioner som inte finns på Switch 2. De lär ju aldrig fixas, om man nu inte på något sätt även emulerar dessa fysiska funktioner på något sätt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Perfekt för oss äldre som är lite stela i fingrarna och inte gillar när spel är för snabba.

Skämt åsido vi får se, jag tycker det är för tidigt att säga något innan. Konsolerna är väldigt lika varandra så halvemulering kan gå bra. Min åsikt kring emulering är att det fungerar bra, men det brukar i praktiken kräva otroligt mycket datakraft.
Emulering av Nintendo Nes behövde man typ en Pentium 100Mhz för, Nintendo Swich emulerar Nes, Snes och N64 spelbart. Vissa spel laggar, men det gjorde de även på orginalet.
Apples M4 i fantasivärlden emulerar x86 bra, med de kanske pratade om en 486a..

Nu har jag inte startat min PS5a på länge, men de första åren så utan PS4 stöd så var det inte mycket bra på den. Jag tänker exakt samma sak med Switch 2, utan Switch 1 spelen så finns det ej mycket till den.

Du verkar hitta svårigheter precis överallt, även där de inte borde finnas!

Vet inte vad du försökt emulerat, den teknik som i stort sätt alla använder idag för att översätta mellan ISA har en akilleshäl. Det tar väsentligt längre tid att starta programmet då det händer en del rätt dyra beräkningar när man översätter mellan ISA.

Så program som körs i stora antal under relativt begränsad tid, typexempel kompilator, fungerar illa med tekniken Rosetta 2, Prism och FEX-Emu använder. Det fungerar däremot utmärkt med just spel då de typiskt kör relativt länge.

Och för program som kör "relativt länge" har vi idag prestanda som bara för 10 år sedan kändes otänkbart. Den M4 du nämner kör, i genomsnitt, x86_64 program snabbare än någon annan mobil/laptop CPU med TDP under 50 W (vilket på så många sätt är "bonkers"). Så vad pratar vi om, kanske 500-1000 gånger snabbare än en 486DX2@66MHz?

Skrivet av RPGWiZaRD:

Min tanke också, de har säkert tagit idéer från emulatorerna själva och vill stänga ner dom för att sen inte stå som pinsamt när det kommer fram i senare skede.

Fast är det någon som egentligen inte begriper varför Nintendo m.fl. inte gillar emulatorer.

För varje person som faktiskt köper de spel de kör i sin emulator finns 100 som använder det för piratkopiering. Att försöka stödja en marknad med <=1% andel är väldigt sällan ekonomiskt vettigt, det fungerar bara om man kan ta extrema marginaler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Eller så gör de en Microsoft och totalt ignorerar alla storspel där licensavtalen slutat gälla. Tänk Forza Motorsport m.fl.

Eller tvingar oss att köpa spelen igen, på vanligt Nintendo-manér.

Har som sagt köpt fysiska kassetter för att kunna fortsätta spela dessa.

Orka hålla på med sånt här, man fattar liksom att vissa piratar gamla lir.

Det är sjukt hur hårt vissa organisationer håller i IP... sälj en kopia och låt kunderna nyttja den när de känner för, lägg er inte i ytterligare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|