Asus börjar sälja NUC med Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Asus börjar sälja NUC med Arrow Lake

Upp till Core Ultra 7 265H-processor och stöd för 96 GB arbetsminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beställde en sån här best till jobbet..får se hur den presterar med 96GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Beställde en sån här best till jobbet..får se hur den presterar med 96GB RAM.

Behöver man 96GB Ram när man jobbar på försäkringskassan?
😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

😂😂

De har sjukt stora Excelfiler vettu 😉

Permalänk
Medlem

Verkar väl vara en ganska potent NUC.

Men iGPU är väl baserad på Arc Alchemist och inte Battlemage ?

Intel säger att Core™ Ultra 7 Processor 265H har Intel® Arc™ 140T GPU

Notebookcheck säger
Intel Arc 140T is the iGPU used in the Intel Arrow Lake H/HX processor series. It is based on the Xe+ architecture (and not the newer Xe2 architecture that e.g. the Arc Graphics 140V in Lunar Lake uses).

Om jag skulle köpa en Intel baserad dator så skulle jag helst vilja ha något Xe2 baserat eller nyare.
Åtminstone om jag skulle köpa nytt.
Begagnat till bra pris så får man vara lite mindre kräsen.

Permalänk
Medlem

Kidsen fattar fan inte hir bra de har det!

Vad tusan ska man använda ens 32gb till?

Jag har fått IDEA och crasha några gånger, iofs (på en M1 16gb) - men att fylla 96gb? Eh, lol?

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på deras AMD version.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Jag har fått IDEA och crasha några gånger, iofs (på en M1 16gb) - men att fylla 96gb? Eh, lol?

Vad menar du? Att ha stöd och kunna adressera minne är ju inte samma sak som att man MÅSTE maxa minnet.
Och som du säger för mindre krävande användare så räcker i många fall 16 GB gott.

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevlig och liten burk för homelab.
Maxa med 96GB RAM och sedan in med Proxmox, XCP-ng, Hyper-V eller annat lämpligt OS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det vore väldigt intressant med en sån här produkt som också har ett litet batteri som endast går att använda för hibernate / standby? T.ex. kan man ta med hemifrån till jobbet med 1-2 timmars pendling utan att behöva starta om?

Alltså en laptop utan skärm med bättre prestanda / kylning i "box format".

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Jag kan klara mig okej med en dator med 16GB RAM.
Men när man sitter vid en dator som har mer minne, exempelvis den dator jag använder just nu har 32GB RAM. Då är det ändå ganska ofta man är uppe över 16GB minnesanvändning.
(Använder ~ 15GB just nu)

Skulle jag försöka bygga en dator som i de flesta fall har tillräckligt minne för mig, men samtidigt försöka att ha så lite "onödigt minne" som möjligt så skulle nog 24GB minne vara det optimala.
Skulle jag exempelvis köpa en Mac Mini så är baskonfigurationen 16GB och för 3000kr extra kan man få 24GB istället.
Men som denna dator som använder DDR4 så var minnet så billigt för ett 32GB (2x16GB) kit att det inte var/är lönt med mindre.

Exempelvis om jag kollar på Inet,
Jag skulle kunna köpa
Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2133MHz ValueSelect -189kr
Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2133MHz ValueSelect
Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX - 259kr
Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX
189+189+259+259 = 896kr

Eller
Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 3000Mhz CL16 Vengeance LPX Svart - 399kr
259+399 = 658kr

Det översta alternativet hade dels fyllt alla minnesplatser, varit DYRARE än jag betalade för 32GB (2x16GB) 3600MHz DDR4 och jag hade fått köra minnena långsammare.
Varför betala mer för att få något sämre?

Det andra alternativet hade varit lite billigare än jag betalade, men dels så hade jag fått köra single channel och lägre frekvenser och prisskillnaden hade varit liten.
Spara några tior för att få mindre minne och tappa massor av bandbredd?
Känns inte värt det.

Så även om 24GB RAM hade varit okej för mig så tycker jag att det hade varit korkat att satsa på det när 32GB ger mig bättre prestanda/krona och att ha några gigabyte extra inte är till någon nackdel.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en trevlig burk.

Ganska jämnt mellan Core Ultra 7 265H och Apple M4 (som ju finns i Mac mini). Kanske förutom att Mac mini (på pappret) är en del snabbare i single-core ändå:

https://nanoreview.net/en/cpu-compare/intel-core-ultra-7-265h...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av deveraux:

Flightsimulator…

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Bara jag som tycker att det vore väldigt intressant med en sån här produkt som också har ett litet batteri som endast går att använda för hibernate / standby? T.ex. kan man ta med hemifrån till jobbet med 1-2 timmars pendling utan att behöva starta om?

Alltså en laptop utan skärm med bättre prestanda / kylning i "box format".

Fram med miniräknaren och spec sheet så bygger du ett eget batteripack till den. Den bör gå på 12-24 volt vilket är rätt enkelt att bygga ett batteri till.
Du kan även då utöka funktionaliteten som en egen ups till den också.
Förväntar mig en bygglogg samt tråd i galleriet inom kort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Ligger dagligen uppe och nosar på mellan 40-50 GB på jobbet, av 64GB tillgängligt. Frågan är ju bara om iGPUn klarar av CAD.

Vi använder oss även av några beräkningsprogramvaror som älskar CPU-kärnor och RAM så det skulle kunna bli en billig beräkningsdator för de mindre modellerna.

Permalänk
Medlem

Trevligt ändå att de fortsätter med Nucs. Tyvärr så slutade Asus supporta min när de tog över efter Intel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deveraux:

32 GB lär vara fullt tillräckligt för en klar majoritet av fallen man hittar på desktop idag.

Om man ändå har mycket RAM så finns det saker man då kan göra som annars skulle kräva fler datorer. Detta är min laptop, hade även med de rätt "udda" saker jag gör utan problem klarat mig med 64 GB och kanske även 32 GB.

En orsak att ha väldigt mycket RAM här är för att kunna köra både MacOS och Windows (och ibland även Linux, men någon sådan instans är inte igång här). I detta fall står just Windows 11 instansen (som körs via Parallels) för nästan 40 GB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag kan klara mig okej med en dator med 16GB RAM.
Men när man sitter vid en dator som har mer minne, exempelvis den dator jag använder just nu har 32GB RAM. Då är det ändå ganska ofta man är uppe över 16GB minnesanvändning.
(Använder ~ 15GB just nu)

Skulle jag försöka bygga en dator som i de flesta fall har tillräckligt minne för mig, men samtidigt försöka att ha så lite "onödigt minne" som möjligt så skulle nog 24GB minne vara det optimala.
Skulle jag exempelvis köpa en Mac Mini så är baskonfigurationen 16GB och för 3000kr extra kan man få 24GB istället.
Men som denna dator som använder DDR4 så var minnet så billigt för ett 32GB (2x16GB) kit att det inte var/är lönt med mindre.

Exempelvis om jag kollar på Inet,
Jag skulle kunna köpa
Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2133MHz ValueSelect -189kr
Corsair 4GB (1x4GB) DDR4 2133MHz ValueSelect
Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX
189+189+259+259 = 896kr

Eller
Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 3000Mhz CL16 Vengeance LPX Svart - 399kr
259+399 = 658kr

Det översta alternativet hade dels fyllt alla minnesplatser, varit DYRARE än jag betalade för 32GB (2x16GB) 3600MHz DDR4 och jag hade fått köra minnena långsammare.
Varför betala mer för att få något sämre?

Det andra alternativet hade varit lite billigare än jag betalade, men dels så hade jag fått köra single channel och lägre frekvenser och prisskillnaden hade varit liten.
Spara några tior för att få mindre minne och tappa massor av bandbredd?
Känns inte värt det.

Så även om 24GB RAM hade varit okej för mig så tycker jag att det hade varit korkat att satsa på det när 32GB ger mig bättre prestanda/krona och att ha några gigabyte extra inte är till någon nackdel.

Bygger man ny idag finns det absolut ingen anledning att köra DDR4 eller 16gb. Annat var det på min tid. Gav 5500kr för 32gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

haha! 😂😂

Permalänk
Medlem

Undrar hur en Minisforum UM890Pro står sig mot denna. Var väl jämnt skägg mot Intels 100-serie har jag för mig.

För 829€ får man en:
Ryzen 9 8945HS
Radeon 780m
64GB DDR5 (Supports up to 96GB)
1 TB SSD (Nvme) (Two slots)
OCulink interface

Barebone går den på 549€.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Bygger man ny idag finns det absolut ingen anledning att köra DDR4 eller 16gb. Annat var det på min tid. Gav 5500kr för 32gb.

Jag menar att jag idag redan har dator med DDR4.
Men att om man nu skulle tycka att 32GB är "för mycket" så hade det inte lönat sig att köra med 24GB istället för att 4+4+8+8 hade kostat mer än 16+16.
(Speciellt om man redan har minnet betalt och klart så är det ännu mindre anledning att nergradera)

Om man redan har Processor och moderkort för DDR4 plattform som duger för ens behov så kan det vara en anledning att hålla kvar vid DDR4.

Behöver man köpa allt nytt ändå så bör det vara bättre att satsa på DDR5 idag.
På DDR5 finns det väl visserligen 24GB (2x12GB) kit.
Men är ett 24GB DDR5 kit ens markant billigare än ett 32GB DDR5 kit ?

Det är väl mest om man kör Apple som 24GB är en "prisvärd" (nåja) mängd.
För om 16GB är inkluderat i priset, sen om Apple tar 3000kr extra för 8GB extra.

24GB blir +3000kr
32GB blir +6000kr

Då kan det vara bättre att nöja sig med 24GB och betala 3000kr extra istället för 32GB för 6000kr extra om man klarar sig okej med 24GB.

Men på PC där 8GB minne inte kostar 3000kr så är det väl inte mycket lönt att ha mindre än 32GB även om man hade klarat sig på 24GB

Btw,
Det var @deveraux som verkade tycka att 32GB RAM är alldeles för mycket.