Hitta begagnad laptop för under 1000 kr

Permalänk
Medlem

Hitta begagnad laptop för under 1000 kr

Tjena. Jag har haft en gammal skol-laptop från 2020 till att anteckna med under lektionerna på skolan men nu i dagarna gick den dessvärre sönder. Det var långt ifrån någon bra eller värdefull dator men gjorde ändå sitt jobb och i princip det enda jag använde den till var just i klassrummet eller att surfa, kolla Twitch, fotboll, hockey m.m. Inga spel eller sådant.

Den datorn kanske var värd 500 kr om ens det, men hur lite den än var värd så behöver jag ju nu skaffa en ny laptop. Jag tänker att det bästa därför bör vara att skaffa en begagnad laptop och att budgeten gärna får vara under 1000 kr, helst mindre.

Jag tycker dock inte det är helt lätt eftersom det finns en uppsjö med annonser på begagnade bärbara datorer på Facebook Marketplace, Blocket samt sidor som BilligTeknik, Inrego, Refurbed, ReUseIT m.m. Hur vet man vilka datorer som är ”bra”? Ska man kolla efter någon specifik typ av processor, RAM eller så? Är det kanske bättre med typ en Chromebook för syftet jag ska använda datorn till?

Tar tacksamt emot tips. Vad bör jag kika efter och vart? Jag bor på en skola utanför Örebro men har klasskamrater lite överallt i Sverige som skulle kunna hämta datorn åt mig nu under påsklovet. Det går såklart jättebra om datorn skickas också!

Tack på förhand!

Permalänk
Snusfri

Ytterst tveksamt att du lyckas få tag en laptop för 1000kr eller mindre som ens går att använda.
De som ligger i den prisklassen är rejält gamla, har lite ram och 1366x768 eller 1280x800 upplösning.

Kan du gå upp 300kr så har ITAstore en Apple MacBook Air 13 som faktiskt är helt okej.
Dock så saknar den laddare.

Annars kolla i Sweclockers marknad.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera den Macbooken heller. Processorn är från 2015 och kommer nog upplevas trögare än din gamla laptop från 2020. Bra byggkvalitet dock, och tangentbord och trackpad är mycket bättre än PC i samma prisklass, där mycket är plastskräp.

Begagnade laptops kan vara svårt eftersom de kan ha väldigt varierande grad av slitage. Köper du genom någon annan utan att kunna känna på den kan det vara ännu svårare att bedöma. Begagnat genom butik (som länkat i föregående svar) kan vara en lösning, men då är det svårare att komma under 1000 kr. Privat ger mer för pengarna, men många har sällan koll på specs på det de säljer, och då tar det mycket mer tid att försöka gissa utifrån bilder (be om bild på undersidan och sök på modellnumret på nätet hjälper till viss grad).
Oavsett hur du letar tycker jag det allra viktigaste är att ha minst 8 GB RAM. Många PC-laptops kan uppgraderas lätt (t.ex. +8GB till 150-200 kr) om man öppnar en lucka på undersidan.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ytterst tveksamt att du lyckas få tag en laptop för 1000kr eller mindre som ens går att använda.
De som ligger i den prisklassen är rejält gamla, har lite ram och 1366x768 eller 1280x800 upplösning.

Kan du gå upp 300kr så har ITAstore en Apple MacBook Air 13 som faktiskt är helt okej.
Dock så saknar den laddare.

Annars kolla i Sweclockers marknad.

Vet inget om denna dator specifikt men vet att ITAstore är tillförlitliga och är kunniga, har vart där ett par gånger och de vet vad de håller på med. De driver även https://www.it-auktion.se/ där man kan buda på begagnat och ibland få det lite billigare.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Går ofta laptops på tradera för under 1000 med i5 8xxx, i många fall i3 11 också.

Permalänk
Medlem

Vet en som har en fujistu lifebook e743.
I5 3230m, 8gb ddr3, 256gb ssd med Windows 10 licens.

Tror de ville sälja den för 700kr.

Kan kolla om det är av intresse?