Permalänk
Medlem

Orkar min gamla gaming Laptop PCVR?

Kört PC hela livet. Blivit PS5 för barnen och VR2. Men det känns så begränsat.
Och på tal om begränsat, kikar på Meta Quest 3 ev 2. Men troligen 3. Mycket pengar oavsett.
Läst specs för Meta 3. Kan det vara så att min gamla laptop orkar driva detta på ett bra sätt?

https://www.inet.se/produkt/1960864/asus-rog-strix-gl702vs-i7...

Eller åker jag på ny dator också?
Någon som vet hur billig en ny laptop som kan driva Meta 3 kan kosta i så fall?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Skrivet av backwall:

Kört PC hela livet. Blivit PS5 för barnen och VR2. Men det känns så begränsat.
Och på tal om begränsat, kikar på Meta Quest 3 ev 2. Men troligen 3. Mycket pengar oavsett.
Läst specs för Meta 3. Kan det vara så att min gamla laptop orkar driva detta på ett bra sätt?

https://www.inet.se/produkt/1960864/asus-rog-strix-gl702vs-i7...

Eller åker jag på ny dator också?
Någon som vet hur billig en ny laptop som kan driva Meta 3 kan kosta i så fall?

Vad jag vet så är dom dära standalone. Det enda man behöver är väl ett konto och ett glatthumör

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal. Jo, jag läste på lite till och insåg att vr är stand alone.
Jag har ett kunskapsgap på cirka 30år ungefär.

Men tack. Då vet jag. Bara försöka förstå hur det funkar med spel, film och surfande på nätet.

Permalänk
Medlem

Inget som bör hindra* dig från att koppla in den till din dator också förstås
https://www.meta.com/sv-se/help/quest/140991407990979/

* Förutom prestandan kanske

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Quest 3 är gjord för att kunna användas helt standalone, men det går även att trådlöst strömma VR från din dator med diverse appar om du vill prova att köra spel och applikationer som du redan har på datorn eller som kanske inte finns som standalone för Quest-headsetet.

Vanligast är att använda någon av apparna/funktionerna Quest Air Link (finns med som del i Quest OS), Stream Link (gratis app) eller Virtual Desktop (app som kostar en slant) på headsetet. På datorn behöver du också installera en applikation som du kopplar upp headsetet mot - Meta Quest Link (för Quest Air Link), Steam + Steam VR (för Steam Link) och Virtual Desktop Streamer App (för Virtual Desktop). Datorapplikationerna (alla nämnda är gratis) behöver även konfigureras en smula - t.ex. logga in med konto, ange kontouppgifter, ange mappar med media om du vill strömma över film.
Steam och Steam VR behövs ändå på datorn för att spela VR spel från den plattformen där de flesta nog har lejonparten av sina VR-bibliotek.

Vilka applikationer/spel din dator orkar driva varierar med hur tunga de är och hur kraftig din dator är - många spel lättdrivna, men det finns en del rejält tunga också. Finns ofta mycket möjligheter att skruva på inställningar tills det fungerar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren! Då känns det som jag vågar kika på att köpa ett ordentligt VR headset.
Gillar PS5 VR2, men det verkar bli ett halvbra köp eftersom de stora tittarna väntar på sig och det säljs inte så bra som förväntat.