Utvecklare kör Windows 11 på Ipad

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare kör Windows 11 på Ipad

Segt som sirap, men med emulator och JIT-kompilering är allt möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Yay?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte.

Varför skulle det vara segt som sirap? Speciellt när originalartikeln skriver "decent", dvs "helt ok"?

UTM kördes även på en "gammal" iPad Air M2.

Testade själv UTM med JIT för att köra Fedora för flera år sedan på min iPad Pro M1. Fungerade riktigt bra prestandamässigt.

Dock omständigt att trigga igång JIT, då iPad:en behövde kopplas ihop med min dator för att aktivera det läget.

Edit:
Ärligt talat förstår jag inte varför många tycker att NTDEV är så fantastisk. Vem som helst kan göra Windows 11 lika resurssnålt mha Group Policies och Services utan att modifiera ISO:n i sig. Lite därför jag även vänder mig emot att Windows Latest kallar vanliga Windows 11 för bloated, då det helt enkelt handlar om enkla konfigurationer vid installationstillfället.

Skriv hellre mer om Chris Titus som vet vad han pratar om.

Permalänk

Frågan är varför ska man köra något lokalt? Det finns många anledningar, men om lokalt innebär ett otroligt mycket segare och krångligare system än att fjärrstyra en dator med detta så minskas anledningarna till saker som att man saknar mobiltäckning där man har behovet.

Jag själv tycker iPad M4 är bra, den är dyr. Den som påstår att den är överdriven snabb är samma typ av personer som satt en 486 DX4 100MHz var överdriven snabb för att surfa på internet med. De båda hade dock rätt i att de var överdriven dyra för den stora skaran. Och den stora skaran bör välja något billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv tycker iPad M4 är bra, den är dyr.

I vilka fall känns din iPad M4 slö? DaVinci Resolve? Logic? PixelMator?

Har som sagt en gammal MacBook Pro M1 Pro som fortfarande duger till det mesta här, så jag försöker bara förstå.

Körde en Cyrix 486DLC 40MHz på 486-tiden och hoppade sedan till en Pentium 166MHz MMX (klockad till 200!).

486:orna var en bedrövlig tid, då flertalet av programmen var utvecklade för Win16 i Windows.

Permalänk
Medlem

Segt Som Sirap = Nej Tack!

Linux Ja Tack!

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Segt Som Sirap = Nej Tack!

Linux Ja Tack!

Segt som sirap är en egen tolkning av @alundberg.

För oss som dagligen arbetar mot VDI:er, så är det en möjlighet till att köra testmiljöer lokalt.

Tycker även att artikeln på Windows Latest håller väldigt låg nivå.

Edit: AltStore har funnits sedan 2019 och UTM har hängt ungefär lika länge vad jag vet. Testkörde Windows 10 ARM64 (2020) på min iPad Pro M1 och allt rullade på redan då.

Varför en testa på iPad Air M2 som är smått föråldrad numera? Varför inte iPad Air M3 eller ännu hellre iPad Pro M4? Förstår som sagt inte nyhetsvärdet alls.

Permalänk
Medlem

inget som är en riktig nyhet imho.

Kör windows 11 på emulator (som kan köra vilket OS som helst egentligen?) på ipad.
linux och därav qemu finns väl till wii som homebrew också. en artikel för varje konstigt OS som körs på wii?

det som är nyheten är väl isåfall virtualisering/emulatorn som nu finns till ipads.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av walkir:

I vilka fall känns din iPad M4 slö? DaVinci Resolve? Logic? PixelMator?

Har som sagt en gammal MacBook Pro M1 Pro som fortfarande duger till det mesta här, så jag försöker bara förstå.

Körde en Cyrix 486DLC 40MHz på 486-tiden och hoppade sedan till en Pentium 166MHz MMX (klockad till 200!).

486:orna var en bedrövlig tid, då flertalet av programmen var utvecklade för Win16 i Windows.

Jag gör inget speciellt. Men om jag startar ett spel så vill jag spelet ska starta på ett ögonblick, vilket inte precis det enklaste spelet gör. Sedan känns de flesta styva/sega, men jag misstänker att det är ett designval av utvecklare när de flesta spelar på en iPhone när de sitter i en buss och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gör inget speciellt. Men om jag startar ett spel så vill jag spelet ska starta på ett ögonblick, vilket inte precis det enklaste spelet gör. Sedan känns de flesta styva/sega, men jag misstänker att det är ett designval av utvecklare när de flesta spelar på en iPhone när de sitter i en buss och liknande.

Jo, tyvärr är väl många appar dåligt optimerade för iPad generellt.

Ett tips är att testa RetroArch istället:
https://apps.apple.com/se/app/retroarch/id6499539433

Då kan du även köra DOSBox Betydligt roligare än aty bråka med UTM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För oss som dagligen arbetar mot VDI:er, så är det en möjlighet till att köra testmiljöer lokalt.

Edit: AltStore har funnits sedan 2019 och UTM har hängt ungefär lika länge vad jag vet. Testkörde Windows 10 ARM64 (2020) på min iPad Pro M1 och allt rullade på redan då.

Varför en testa på iPad Air M2 som är smått föråldrad numera? Varför inte iPad Air M3 eller ännu hellre iPad Pro M4? Förstår som sagt inte nyhetsvärdet alls.

Ja det är mer nyanserat det Du skriver. I'm fine with your thoughts 💭 but I still prefer Linux. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ja det är mer nyanserat det Du skriver. I'm fine with your thoughts 💭 but I still prefer Linux. ^^

Samma här! Men ibland trevligt med en Windows-miljö av olika anledningar.

Har just nu Windows 10 x64 rullande under Ubuntu 24.04 LTS i QEMU/KVM med VirtIO drivers på min laptop. Är nere på under 800MB RAM i användning efter boot.

Främst firmware uppdateringar på mina externa Samsung SSD:er som inte fungerar under GNU/Linux.

Vill man köra UTM på iPad, så finns ett gäng exempelfiler här (mycket Linux!):
https://mac.getutm.app/gallery/

Då vi snubblat in lite på Linux, så vill jag även slå ett slag för Asahi:
https://asahilinux.org/

Enkelt sätt att dualboota Linux på en Mac med Apple Silicon Har testat själv på min MacBook Pro 14 M1 Pro, men föredrar fortfarande Ubuntu på min Dell XPS 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma här! Men ibland trevligt med en Windows-miljö av olika anledningar.

Har just nu Windows 10 x64 rullande under Ubuntu 24.04 LTS i QEMU/KVM med VirtIO drivers på min laptop. Är nere på under 800MB RAM i användning efter boot.

Främst firmware uppdateringar på mina externa Samsung SSD:er som inte fungerar under GNU/Linux.

Vill man köra UTM på iPad, så finns ett gäng exempelfiler här (mycket Linux!):
https://mac.getutm.app/gallery/

Då vi snubblat in lite på Linux, så vill jag även slå ett slag för Asahi:
https://asahilinux.org/

Enkelt sätt att dualboota Linux på en Mac med Apple Silicon Har testat själv på min MacBook M1 14 M1 Pro, men föredrar fortfarande Ubuntu på min Dell XPS 13.

Gripsholms romantik fått skavanker och brister och blivit ett hem 🏡 blott för Windows Alkoholister. Men Du kan ju tänka som ett gäng snilleblixter. Du med Din Linux Snille Smak och slag för det bättre, medan Windows Rider Galopp 🏇 så att den blottar Sin Bak. EMEDAN Du sitter där i din Glans helt enkelt Med vett och Dans.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av walkir:

Med sirapssegt avsåg jag jämfört med virtualisering, inte något slags objektivt mått (även om det utifrån den videon ser ut att tugga på väldigt trögt). Kanske kunde ha uttryckt det lite tydligare, så tack för kommentaren

Tidigare har det funnits metoder för att köra virtualisering i UTM på iPad, men det går inte med senaste iOS. Är det möjligt att du använde det när du testade?

Jag skrev om det dels för att det uppmärksammades på flera sajter med felaktiga uppgifter om att det skulle handla om Altstore PAL, och för att det var lite kul att se Windows 11 på en padda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundberg:

Jag skrev om det dels för att det uppmärksammades på flera sajter med felaktiga uppgifter om att det skulle handla om Altstore PAL, och för att det var lite kul att se Windows 11 på en padda.

Det handlar väl om att AltStore Classic numera går att installera genom AltStore PAL?

Tidigare gick AltStore (numera AltStore Classic) enbart att sideloada mha AltServer (från Mac eller PC).

AltStore PAL är en smått värdelös prenumerationstjänst inom EU som är en försämring jfm AltStore & AltServer. Exempelvis finns enbart UTM SE (utan JIT och virtualisering).

Nu verkar det dock gå att installera AltStore Classic via AltStore PAL vilket gör det extra steget med AltServer överflödigt. En annan betydande nackdel var att de sideloadade apparna enbart var körbara i 7 dagar om man inte var registrerad som Apple Developer (~1000 SEK/år).

För att kunna installera "riktiga" UTM, så behövs https://alt.getutm.app/ läggas till som källa (source) i AltStore Classic (blockerad i AltStore PAL). Så det är många och krångliga steg.

Även kravet på AltServer verkar vara kvar. Så frågan är vad NTDEV faktiskt kört med?!

Edit:
Hypervisor stödet försvann från kärnan i iOS 16.4, vilket gör att UTM mest känns som slöseri med tid idag, såvida man inte väljer något betydligt mer lättdrivet OS.

StikDebug sägs även möjliggöra JIT i Dolphin och neloNX:
https://9to5mac.com/2025/04/19/altstore-pal-switch-game-emula...

Men om apparna (läs sideloadade) fortfarande måste förnyas var 7:e dag mha AltServer, så är frågan om det finns något större värde i det.

Kul som Proof-of-Concept, men tyvärr inte mycket mer.