Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet

Permalänk

Testerna stämmer dåligt vad gäller 7900xtx. Kolla hardware umboxed, där presterar det bättre.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Testerna stämmer dåligt vad gäller 7900xtx. Kolla hardware umboxed, där presterar det bättre.

Kan ha att göra med att det är en annan testslinga och därmed annorlunda resultat.

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna följa upp med en CPU benchmark också? Vad krävs för 60,120 eller 240fps när GPU inte är flaskhalsen?

Edit: lite förvånad att 9800x3d inte kommer upp i över 200fps när gpu inte är GPU flaskhals. Tycker Doom gör sig bäst i typ 200+ fps om man spelar på svåraste nivån

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Kan ha att göra med att det är en annan testslinga och därmed annorlunda resultat.

Det kan nog stämma.... det kommer i vart fall flyta som smält smör.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

TAA.... usch

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är konstigt att 7900GRE presterar sämre än 7800XT? Speciellt i 1%

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Doom eternal är ospelbart pga allt hoppande + sköldmonstren.

Skrivet av Baxtex:

Eller så är du bara dålig på spelet. 😉

Vet inte vad ditt förhållande till doom är, men som nån som lirat serien sen Doom 1, vad man vill ha ut av ett doom spel är att KÖTTA monster. Inte nån super mario tjofräs. 😉

Angående testet, bra demonstration av hur i princip det inte är nån skillnad på RTX4 och 5 kort.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Bara jag som tycker det är konstigt att 7900GRE presterar sämre än 7800XT? Speciellt i 1%

Mjo, funderade över det jag med. Känns märkligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flexm:

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

  • Real-time tesselation = Realtidstesselering

  • LOD = DN (detaljnivå)

  • Patch = Lapp

  • Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

  • Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete

Alltid retar det väl nån 😅.

Jag tycker swec har haft en ganska rolig jargong med strålspårning sen nvidia dundrade in med tekniken.
Lite glimten i ögat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Lost_Ginnypig:

Mjo, funderade över det jag med. Känns märkligt.

Låg 1% low på just 7900 GRE återkom gång på gång, kan tilläggas. Det står onekligen ut.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av n0kturnal:

Vet inte vad ditt förhållande till doom är, men som nån som lirat serien sen Doom 1, vad man vill ha ut av ett doom spel är att KÖTTA monster. Inte nån super mario tjofräs. 😉

Angående testet, bra demonstration av hur i princip det inte är nån skillnad på RTX4 och 5 kort.

Magkänslan säger att det kan svänga rejält i Nvidias fördel med path tracing-patchen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Magkänslan säger att det kan svänga rejält i Nvidias fördel med path tracing-patchen 😊

Menar du inte stigspårningslappningen?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Zlzatw1E2vQ

Ni som argumenterar om referensmodeller eller OC modeller kan ju kika på denna, då HUB brukar köra alla tester med referens klockfrekvenser.

Edit: Nvm, såg att det redan postats tidigare i tråden.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av n0kturnal:

Menar du inte stigspårningslappningen?

OH U!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle ni kunna följa upp med en CPU benchmark också? Vad krävs för 60,120 eller 240fps när GPU inte är flaskhalsen?

Edit: lite förvånad att 9800x3d inte kommer upp i över 200fps när gpu inte är GPU flaskhals. Tycker Doom gör sig bäst i typ 200+ fps om man spelar på svåraste nivån

9070 XT tabellen visade att CPUn klarade över 200 fps alla fall, om än inte mycket. Håller med om att en ordentlig CPU bänk hade varit intressant också.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Vet inte vad ditt förhållande till doom är, men som nån som lirat serien sen Doom 1, vad man vill ha ut av ett doom spel är att KÖTTA monster. Inte nån super mario tjofräs. 😉

Angående testet, bra demonstration av hur i princip det inte är nån skillnad på RTX4 och 5 kort.

Har spelat alla, har sin charm allihopa. Jag tyckte inte det var särskilt mycket hoppade i eternal. Det lilla som fanns var trevlig variation.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

  • Real-time tesselation = Realtidstesselering

  • LOD = DN (detaljnivå)

  • Patch = Lapp

  • Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

  • Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete

Real-time tesselation = Realtidstesselering
Frame Generation = Bildgenerering

De uttrycken, Realtidstesselering och Bildgenerering känns som de fungerar ganska bra på Svenska faktiskt. Detaljnivå också.

Men att använda Lapp på det viset hade nog blivit ganska förvillande och Riktmärkesverktyg känns inte heller som någon höjdare att använda seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men att använda Lapp på det viset hade nog blivit ganska förvillande...

Patch = Plåster

"Spelet behöver verkligen plåstras om ett par gånger till."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Hej, då vi sedan länge bestämt oss för att använda "strålspårning" (alltså uttrycket som ingen i renderings/spelbranchen, eller egentligen någon faktisk människa öht någonsin använt) så tänker jag vi måste uppdatera följande engelska (men vedertagna svenska) ord i artikeln också:

  • Real-time tesselation = Realtidstesselering

  • LOD = DN (detaljnivå)

  • Patch = Lapp

  • Benchmarkverktyg = Riktmärkesverktyg

  • Frame Generation = Bildgenerering

Tack på förhand
"Strålspårning", för i helvete

verkligen.. blir tokig på de korkade svenska översättningarna som INGEN använder..
kämpa på!