Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Commodore köps av Youtuber

Permalänk
Medlem

C64x

Bättre i hans händer än vem nu som bottentrålar commodore just nu.

Se fram emot officiella reparationskits, moddingkits, pc fläktar. Tshirts med centipede, crossover med Fortnite. Kändisar kommer ut som "low bit count users" . Cloudrappers gör beats på c64x. Spelar ingen roll hur omodernt något är. När du blir vuxen, så kommer du vilja göra det du inte fick göra tillräckligt när du var ett barn.

Spelar ingen roll om det är gameboy eller teenage mutant Ninja turtles. Plötsligt sitter du där och väljer mellan en ny streamingtjänst eller en oöppnad TMNT. Nostalgi är en massa pengar, och kommer alltid ha en marknad om dom förstår vad kunderna gillar och köper

Vet inte om varumärket äger någon licens i spelvärldens ips men commodore har en stark retro stil och licensen har potential.

I värsta fall så blir det nya cherry keyboards och tac2 controllers. Med det vore inte så illa det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det var dåligt för dem. Amiga-varumärket i kombination med Commodore kanske skulle kunna vara något. Commodore gick i konkurs den 29 april 1994.

Kommer de som har pengar och vill köpa en speldator ens veta vad Commodore-varumärket är? De flesta var ju spemier eller blöjbarn när Commodore var aktuellt.

Amiga gick väl i graven 1996 (i och med Escoms fall) så jag är tveksam till att så många fler i den yngre generationen vet vad Amiga är heller. Tror personligen att det är svårt att få slagkraft med vare sig Commodore- eller Amiga-varumärket någon annanstans än möjligen i retro-communityt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av backfeed:

Han är en väldigt vettig och härlig snubbe och jag håller tummar och tår för att det kommer gå bra.

Jag började min datorbana med en Commodore VIC-20, sedan en Commodore C-64, sedan en Commodore Amiga 600, sedan en Commodore Amiga 1200. Gott om nostalgi, alltid gillat Commodore.

Gräsrotsfinansiering är det dock inte tal om, det är tydligen strikt förbjudet när det gäller företagsköp. Vem som helst har inte möjlighet att pytsa in pengar, utan bara "ackrediterade" investerare i UK (måste tjäna minst 200 000 £ per år) om jag minns rätt.

Då var det jag som hade missförstått vad jag sett!
Korrigerar texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skulle jag köpa en dator det stod Amiga på? Kanske! Om det var premium.

Jag väntar fortfarande!

Ang. Amiga, så var det OS:et tillsammans med PowerPC (PowerUp/WarpOS), Picasso96 samt AHI som gjorde det unikt för mig.

För rent retro-syfte, så hade jag helst sett ett "renodlat" PowerPC-kort med 68060 eller motsvarande/bättre prestanda mha någon RaspberryPI-lösning.

Vill bara kunna köra MorphOS på riktig PPC-hårdvara här!

Kanske något nyare än AmigaOne X5000:
https://www.amigaos.net/hardware/133/amigaone-x5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har försökt kolla denna snubbens youtube kanal.
Men det är nånting med honom som får det att krypa i skinnet på mig.
Kanske det är den reklamradio bashissade rösten.

Vet vad du menar. Delvis är det något kladdigt med rösten, men han ägnar sig också åt mycket underligheter i presentationen av saker. Den där hunden skall vara med överallt på ett sätt.som är töntigt, vitsarna är torra och onödiga och tidskrävande.

Det jag dock gillar är hans outtröttliga dedikation, och han har faktiskt bidragit med väldigt mycket i retrosfären i olika projekt, inte minst Murrays Commander x16.
Så han är genuin och värdig mottagare av commodore, även om han är en töntig fjant i sina videor.

Sen kan jsg inte hjälpa att vara lite uppriktigt jante i att youtubers drar ihop sjuka pengar på att sitta och klippa ihop videor. Inget riktigt jobb.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är riktigt kul.

Kanske Mega65 kan bli en "officiell" Commodore65, likt Perifractic "hintade" om i sin video. Han äger ju också en Mega65.
Vore ju kul med en Commodore-logga på Mega-tangenten till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larswad:

Jag tror faktiskt att skulle det vara något så vore det en ny commodore 64 som inte är helt fpga baserad, utan där varje chip söm gått ur tiden ersätts med enklare cpld'er. Inte alltså där man ersätter allt med en enda Fpga. Så genuin som det bara går ner till minsta krets. Jag har inte varit speciellt intresserad av de här andra projekten kommit upp, mega65, The64 eller 8 bit guy's commander x16. Det enda som kommer riktigt nära är Ultimate 64 (men ja, fpga baserad). Vad som är bra är ju att man ju redan gjort en ny inkarnation av moderkortet, men det bygger på en hel del av originalkretsarna som är riktigt svåra att få tag på, särskilt vic-II och sid 6526. För vic-II finns ju visserligen Kawari projektet.

Fast det är ju exakt vad en FPGA-lösning är. Det är exakt lika genuint som att bygga kretsen i faktisk kisel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c5/Amiga_Walker.png

Vill bara kunna köra MorphOS på riktig PPC-hårdvara här!

Kanske något nyare än AmigaOne X5000:
https://www.amigaos.net/hardware/133/amigaone-x5000

Du har nog redan sett Mirari, men om du inte har det så: https://mirari.vitasys.nl/

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad har du för skärm till? Tycker jag är svårare att hitta billigt/bra än själva datorn.

De flesta Amiga kan man dock sätta in grafikkortsexpansioner i som är moddade för hdmi men är inte riktigt samma känsla

Jag tycker jag får ganska bra känsla på en plasma-TV, den är lite "fuzzy" på ett sätt som åtminstone påminner om CRT. Men, TVn är ju då 16-17 år gammal antar jag. Ger bra bild både via RGB (i SCART-porten) (kräver AMIGA-Scart-kabel uppenbarligen) och S-video (från CD32). Dyker fortfarade upp gamla Plasmor på Tradera då och då. Kör även Wii och Wii U på plasman, visst är en LCD-skärm bättre i vissa spel när man ska läsa liten text etc, men annars tycker jag att plasma-TV är lagom förlåtande för den bristfälliga grafiken (jämfört med dagens) som burkarna levererar.

Har en BENQ LED-skärm (tror det är led, eller LCD nånting), som "ska" klara Amigans monitorfrekvenser (har ingen Amiga-VGA-kabel att prova med) som jag kör en RGBtoHDMI-mojäng internt till i min Amiga 500, den ger ju knivskarp bild men det blir liksom "för bra" för spel etc åtminstone, för retrokänsla. Skönt med skarp bild när man "grejar" med datorn, där är plasma-skärmen inte lika trevlig. Men som du säger, inte riktigt samma känsla.

Har även en RGB-HDMI-konverter externt till min Amiga 1200 för smidighetens skull, kör den bild-i-bild med min vanliga dator ibland, men den ger ju suddigare bild och skulle ranka den som bättre bild än antennkabel via RF-modulator men inte med mycket....som CVBS-video kanske. Men flimmerfri i interlace-upplösningar, typ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har en A500 med typ 300 disketter samt en CD32 i gömmorna någonstans.

Tror dock det inget på märket idag, för stora och tunga konkurenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

ett "renodlat" PowerPC-kort med 68060

Huh?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wammax:

Amiga gick väl i graven 1996 (i och med Escoms fall) så jag är tveksam till att så många fler i den yngre generationen vet vad Amiga är heller. Tror personligen att det är svårt att få slagkraft med vare sig Commodore- eller Amiga-varumärket någon annanstans än möjligen i retro-communityt.

Om vi bortse ifrån försök till klon tillverkning av Amiga och Atari. Det fanns liknade försök till klontillverkning på atari sida,. Så gick commodore omkull 1994

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skrev först och tänkte sen! Därav "fnuttarna"

Har dålig koll på huruvida en fysisk MC680x0 behövs alls eller om en PowerPC lätt kan emulera allt idag.

I rent retrosyfte vill jag kunna få igång min backup av min gamla A4000 med PPC 604e@180MHz (och MC68040@25MHz). Helst med alla "hacks" som kördes på installationen.

Permalänk
Medlem

Dom borde passa på att släppa lite Commodore syntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Dom borde passa på att släppa lite Commodore syntar.

SID 4 life!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wammax:

Förstår inte heller salespitchen förutom tårögd nostalgi över märket.
Vad vill man sälja?
-Retro? Hur då? Allt finns redan tillgängligt, gamla maskiner, emulatorer etc.
-Ny hårdvara? Rätt hopplöst som det ser ut.
-Blandning av ovan?

Permalänk
Medlem

Ja det låter underbart.

Vill själv ha något sådant här. En officiell synt med klaviatur vore najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad har du för skärm till? Tycker jag är svårare att hitta billigt/bra än själva datorn.

De flesta Amiga kan man dock sätta in grafikkortsexpansioner i som är moddade för hdmi men är inte riktigt samma känsla

Jag kör via en gammal "tjock-tv" som morsan hade ståendes. Jag hittar heller inga skärmar som passar. Inte med dagens standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Varför finns ens märken kvar för nåt som inte funnits kommersiellt på 30 år? Inga produkter säljs, så ingen tjänar pengar på det, och det finns inga intressen att bevaka. Oanvända varumärken borde upphöra efter några år.

kanske minns fel men släpptes det inte några "Commodore" brandade datorer typ i början på 2000 eller 2010 talet också efter att något företag köpt upp namnet?

har dock för mig att de typ bara var vanliga PC x86 eller x64 datorer i ett liggande chassi med en Commodore sticker på fronten som körde nån custom linux dist.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Friskt vågat måste jag säga och säger "good luck"!

Kanske de kan göra en revival på min första PC? Minns dagen jag köpte den på Datalätt i Eslöv för exakt 10 000 Svenska riksdaler efter att ha mutat min bror att köra mig dit för jag var inte gammal nog att köra själv

Specarna var:

8088 @ 4.77 MHz
256 KB RAM
2 x 360 KB Floppy disks
14" Monitor (Amber)
720x348 pixels monochrome Hercules grafik

Bild från https://oldcrap.org/2019/03/16/commodore-pc-10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Friskt vågat måste jag säga och säger "good luck"!

Kanske de kan göra en revival på min första PC? Minns dagen jag köpte den på Datalätt i Eslöv för exakt 10 000 Svenska riksdaler efter att ha mutat min bror att köra mig dit för jag var inte gammal nog att köra själv

<Uppladdad bildlänk>

Specarna var:

8088 @ 4.77 MHz
256 KB RAM
2 x 360 KB Floppy disks
14" Monitor (Amber)
720x348 pixels monochrome Hercules grafik

Bild från https://oldcrap.org/2019/03/16/commodore-pc-10/

Vacker

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad kan de realistiskt hitta på? Man kan väl absolut tänka sig en deal med MEGA65 där produkten får heta Commodore 65 t.ex.
Just det skulle ju inte tillföra så mycket ur ett praktiskt perspektiv, men skulle väl vara fint, kanske ge mer uppmärksamhet till MEGA65, och är ju rimligen något som går att lösa snabbt (om de vill och kan komma överens).

Man skulle väl kunna bygga en FPGA-burk som ser ut som en Amiga 500 med moderna in- och utgångar, lagring etc. och sen bara kräva att du stoppar in original-ROM från Commodore (som de inte äger rättigheterna till). Något sånt? Vet inte om det finns mycket till marknad för det. För mig duger det utmärkt att bara emulera en 500 om jag får feeling för Defender of the Crown eller Rick Dangerous.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett Amiga 1000 chassi inkl platsen för tangentbord. Vore nått det.

Permalänk
Medlem

En hemdator med ROM baserat OS med inbyggd ordbehandlare,webbläsare och mailklient hade jag önskat för att slippa massa supportärenden inom familjen.
VIC 2048 kan den heta.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Varför finns ens märken kvar för nåt som inte funnits kommersiellt på 30 år? Inga produkter säljs, så ingen tjänar pengar på det, och det finns inga intressen att bevaka. Oanvända varumärken borde upphöra efter några år.

Det görs nya spel till Commodore 64 men.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan tipsa om denna sida https://15khz.miraheze.org/wiki/Main_Page
Jag har en AOC 27B2H med en enkel RGB till VGA adapter som funkar fint. Köptes nyligen på Amazon.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Kan tipsa om denna sida https://15khz.miraheze.org/wiki/Main_Page
Jag har en AOC 27B2H med en enkel RGB till VGA adapter som funkar fint. Köptes nyligen på Amazon.se.

Tack, bra sida för när jag har tid med Amiga igen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3