Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Stop Killing Games når 1 miljon påskrifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Inte svårt att hitta svenska namn och tillhörande personnummer heller direkt, men tvek om folk sitter och gör det?

Även om folk gör detta är det ju en existerande person när det kontrolleras, så den signeringen kommer vara korrekt och godkänd, tvivlar att alla personer vars signaturer finns i listan kommer kontaktas.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så är det en hel del "fejk" påskrifter med botfarms och grejer, upp till 23% enligt namninsamlingen.
Så känner man för initiativet och inte signat, så är det nog inte dumt att göra det trotts att det är över 1mil nu.
Som det ser ut siktar man på 1.4 för att vara säker från fejkpåskrifter.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

EA/Bioware Kill Anthem For Good, Servers Will Shut Down Forever

Här kan vi tala om ett spel som man kan "förstå" dör en dag. Men jag kan ändå tycka man tydligare hade kunnat proklamera det till mammor och pappor som köpte spel till sina barn som helt plötsligt inte längre går att spela.

Vidare är Anthem också ett bra exempel på hur nuvarande situation INTE gör spel bättre. Istället för att ha en tydlig story som man tar sig igenom så görs spel för att grinda, spela mer och mer, spendera pengar på in game stuff utan att egentligen "leda någonstans". När dessa spel sedan stängs ner så har ens speltid i princip varit bortkastat.

Ja, man kan se det ur ett socialt perspektiv och självklart kan man ha haft roligt ihop med kompisar. Men det är inte spelet som skapar det, utan det är personerna och deras interaktion. Med dåliga "vänner" hade inte spelet räddat situationen och gjort det till ett bra och roligt minne ändå.

Så sett ur perspektivet "spelet" så har man i spelet i princip inte "åstadkommit" någonting som man kan ta med sig när spelet går i graven utan repetitivt gjort samma sak om och om igen då spelet primärt byggts för att "få dig att spela och spendera" inte för att ge en upplevelse. Hade Last of Us försvunnit, vilket risken för att det gör är otroligt mycket mindre då det istället byggdes för att erbjuda spelupplevelsen framför allt annat, så hade alla som spelat det tagit med sig resan man gjorde, storyns utvecklande precis som när man ser en film.

Om ett spel som Anthem är f2p så är det en helt annan sak. Men så länge man köper något som utvecklaren vet att de kommer stänga av access till så bör det tvingas stå att du "hyr" eller liknande. Både spelet och digitala grejer i spelet. Ett skin som kostar pengar, men som utvecklaren kan ta bort access till och göra värdelöst när de vill är ju faktiskt inget du "köpt", det är något du "hyrt" (om än med otydlig deadline... vilket kanske också bör behöva vara lite tydligare). Så länge man väljer att marknadsföra saker med "Buy" så har man som leverantör skapat denna situationen för sig själv.

Sedan är det absolut så att många av oss kanske förstår att skins i CS2 KAN försvinna imorgon. Men det betyder inte att det inte borde finnas krav på hur det marknadsförs eller att det skall finnas krav på de som säljer dem. Och det betyder inte heller att alla är som vi. Föräldrar betalar för saker till barn hela tiden och hade det varit tydligt att pengarna de lägger på ett skin i Fortnite krasst kan vara bortkastade dagen efter (även om Fortnite just nu rullar på rätt bra) så hade de kanske tänkt både en och två gånger extra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Jag tror att detta är ett prakt exempel på varför människor vill ha bättre lagar kring detta. @inquam Här är Blizzard EULA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modda1337:

Jag tror att detta är ett prakt exempel på varför människor vill ha bättre lagar kring detta. @inquam Här är Blizzard EULA.
<Uppladdad bildlänk>

Precis.

EULA är dock, i EU iaf, inte bindande som de kan anses vara i tex USA. De måste respektera och följa alla konsumentregler som gäller. Så bara för att man skriver såhär, och kanske tror sig då kunna agera på det viset, så betyder det inte nödvändigtvis att det är lagligt för bolaget att göra det.

Är väl typ exakt denna typ av saker man vill belysa med initiativet.

Finns ju tex:

Kan detta anses skapa obalans i parternas rättigheter? Ja, det skulle jag nog kunna tycka. Gäller detta i detta sammanhang, vem vet. Men det bör testas. Svensk konsumentlag har också saker som detta tycks bryta mot, men gör det?
Så jag hoppas att de verkligen reder ut det och om de tillåter företag att fortsätta på samma sätt att det blir tydliga krav på dem att de mycket tydligt måste meddela att det inte är ett "köp".

Jag har klickat på en "Köp"-knapp i typ tre decenier och på tusentals spel i Steam. Hade det stått "Hyr på obestämd tid" så hade jag nog inte varit lika entusiastisk

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Precis.

EULA är dock, i EU iaf, inte bindande som de kan anses vara i tex USA. De måste respektera och följa alla konsumentregler som gäller. Så bara för att man skriver såhär, och kanske tror sig då kunna agera på det viset, så betyder det inte nödvändigtvis att det är lagligt för bolaget att göra det.

Är väl typ exakt denna typ av saker man vill belysa med initiativet.

Nej precis, utan det man vill se är helt enkelt tydligare riktlinjer. SKG är inte heller att allt som står I SKG ska bli lag. Utan det är vad man tycker är viktigt eller väldigt oklart rent juridiskt, så får de som skriva lagar göra det tydligare eller skriva nya lagar.

Tycker att vi svenskar borde fråga våra representater i EU om denna rörelse då den är väldigt stor i Sverige och många har signerat. Tycker de ska hålla sig uppdaterade om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modda1337:

Nej precis, utan det man vill se är helt enkelt tydligare riktlinjer. SKG är inte heller att allt som står I SKG ska bli lag. Utan det är vad man tycker är viktigt eller väldigt oklart rent juridiskt, så får de som skriva lagar göra det tydligare eller skriva nya lagar.

Tycker att vi svenskar borde fråga våra representater i EU om denna rörelse då den är väldigt stor i Sverige och många har signerat. Tycker de ska hålla sig uppdaterade om detta.

Kan inte Swec höra av sig i journalistiskt syfte, lyfta hur stort stöd som verkar finnas i Sverige och fråga hur de ställer sig till initiativet osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Där är problemet. Gör dom det är det stor skara som inte kommer köpa/prenumera på deras nya service spel.

Lite likadant med nya tex bilar. Köper DU på alla extra saker i bilen, stolsvärme, adaptiv fjädring, ja allt. Då kommer jag när jag köper den begagnad av dig att var tvungen att köpa om allt om jag vill ha det också. Alla premunationer/person bundna köp idag är alla ute efter samma sak= hur gammal, utdaterad, förlegad, defekt en produkt än blir ska den under hela sin livscykel fortsätta dra in pengar och helst långt efter sin livscykel också.

Vart är problemet? Gör det nya spelet bra nog så att folk inte anser att spela det gamla på nån tjommes källar server är en bättre upplevelse så lär problemet lösa sig självt. Lyckas dom inte med det så förstår jag inte riktigt hur det är konsumentens problem.

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ, skrev på för länge sedan pch försökte få alla (gamer) kompisar att göra det. Hoppas det blir en ny lag av detta!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon sagt det men om alla lade en dollar istället för en signatur så hade man kunnat förhandla med ubisoft istället. Kanske inte lika roligt, men fan så mycket effektivare om man nu vill rädda spelet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vet inte om någon sagt det men om alla lade en dollar istället för en signatur så hade man kunnat förhandla med ubisoft istället. Kanske inte lika roligt, men fan så mycket effektivare om man nu vill rädda spelet.

Tanken är ju att detta inte "löser" The Crew... Utan att det sätter tydliga regler för vad som gäller för spel som säljs till konsumenter framåt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

Kan inte Swec höra av sig i journalistiskt syfte, lyfta hur stort stöd som verkar finnas i Sverige och fråga hur de ställer sig till initiativet osv?

Jag kontaktade precis dem och frågade om de skulle kunna fråga våra EU representater. Inväntar svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Vart är problemet? Gör det nya spelet bra nog så att folk inte anser att spela det gamla på nån tjommes källar server är en bättre upplevelse så lär problemet lösa sig självt. Lyckas dom inte med det så förstår jag inte riktigt hur det är konsumentens problem.

Folk kanske tycker källarservern duger bra och de förlorar kunder som annars hade tvingats byta.

Då kan dom göra sämre(billigare) spel och folk MÅSTE spelade det eftersom det gamla är borta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tanken är ju att detta inte "löser" The Crew... Utan att det sätter tydliga regler för vad som gäller för spel som säljs till konsumenter framåt.

Jo jag förstår. De borde åtminstone låta sina spel köra utan server på singleplayer osv. Eller släppa källkod.

Inget företag kan supportera ett spel i evigheter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo jag förstår. De borde åtminstone låta sina spel köra utan server på singleplayer osv. Eller släppa källkod.

Inget företag kan supportera ett spel i evigheter.

Nej, och initiativet ger tydlig uttryck för att ingen skall behöva "supporta ett spel i evigheter". Alltså, det står typ ordagrant det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Folk kanske tycker källarservern duger bra och de förlorar kunder som annars hade tvingats byta.

Då kan dom göra sämre(billigare) spel och folk MÅSTE spelade det eftersom det gamla är borta.

oh no... anyway