Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Windows 11 passerar Windows 10

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan ju bero på att man tvingas använda skiten om man fortsatt vill köra Windows…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Med tvång ja? Folk är ju helt vansinniga på skiten och är endast kvar på grund av att det är ett helvete för dom flesta att sätta sig in i och lära sig Linux och knåpa ut hur och vad dom skall använda för sitt behov. Jag har varit Windows-snubbe sedan DOS och 3.1 men efter att ha kört en detoxad Win 10 så långt det går så orkade jag inte längre. Microsoft kan dra åt häcklefjäll!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt uppgradera utan helt migrera till Linux, men nu blev det inte så p.g.a. en del program som helt enkelt saknar alternativ. Så, det blev en kompromiss: jag kör Mint på min kontorsmaskin och låter den sköta allt kontorsjobb, och kör nu Win 11 på min egen maskin och accessar den via RDP när jag behöver köra något Windows-jox i jobbet. Det fungerar fint, och är mycket enklare än att mecka med VMs.

Jag valde att göra en MicroWin ISO med hjälp av Chris Titus (se YouTube/Github), och det var en himla skillnad får jag säga. Väldigt mycket snällare installation med i stort sett allt skräp borta från start. Världsklass, rekommenderar verkligen det. När man strippar ner Win 11 beter den sig faktiskt helt okej. Den stora bonusen för min del är att Win 11 hanterar HDR väldigt mycket bättre än vad Win 10 gör. Bara en sån sak att den direkt (och automatiskt) kan skifta mellan SDR och HDR utan att monitorn flippar ur är en stor seger. Jag hade massor med problem med det under Win 10, men det är nu historia.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Den enda erfarenheten jag har av W11 är på jobbet. Inte direkt imponerad.
Har slutat med att IT-fjantarna som tvingade på oss skiten går omvägar när de ser mig.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

"Populärt" kan ha flera betydelser, men i det här fallet handlar det enbart och endast om "större antal", inget annat. Orsaken vet vi alla vad den är.

Och jag hävdar fortsatt att nyhetsvärdet är så lågt att det blir rent negativt, jag blir bara irriterad.

De enda som gillar den här typen av tjat är MS, så jag antar att de sponsrar?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ja, jag har gått över, men ”popularitet” har ju verkligen ingenting med saken att göra. Finns ingenting jag märkt i mitt dagliga användande av win som blivit bättre, men med tvång kommer man ju långt, eller vad säger ni Microsoft? 😡

Stavfel
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ni som är frälsta vid windows 10, skulle server 2022 fungera för er?
Jag tänker det ser ut som ett win10 med mindre bloat och ingen ms-store och lokala konton, samt eol 2031 är ju fördelarna isåfall vad jag kan se.

Körde NT och W2K PRO för att slippa den tidens mindre fungerande konsumentversioner.
Kanske skulle kolla upp det nu när mörkret verkar sänka sig igen...

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Mest märkt några småsaker som funkar bättre i 11. Kommer inte ens ihåg om jag saknar nåt från 10 längre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Populär eller "påtvingad"?

Jag uppgraderade och ångrar det. De jag känner med Win 11 har problem där spelet gärna vill minimera sig. Det händer mig också flera gånger varje gång jag spelar samt lagg ungefär som HDD-lagg fast jag har SSD. Det är inget jag upplevt med Win 10.

Skrivet av andreas_dock:

Kan ju bero på att man tvingas använda skiten om man fortsatt vill köra Windows…

Skrivet av Enigma:

Med tvång ja? Folk är ju helt vansinniga på skiten och är endast kvar på grund av att det är ett helvete för dom flesta att sätta sig in i och lära sig Linux och knåpa ut hur och vad dom skall använda för sitt behov. Jag har varit Windows-snubbe sedan DOS och 3.1 men efter att ha kört en detoxad Win 10 så långt det går så orkade jag inte längre. Microsoft kan dra åt häcklefjäll!

Skrivet av backfeed:

"Populärt" kan ha flera betydelser, men i det här fallet handlar det enbart och endast om "större antal", inget annat. Orsaken vet vi alla vad den är.

Och jag hävdar fortsatt att nyhetsvärdet är så lågt att det blir rent negativt, jag blir bara irriterad.

De enda som gillar den här typen av tjat är MS, så jag antar att de sponsrar?

Skrivet av Wiggin:

Ja, jag har gått över, men ”popularitet” har ju verkligen ingenting med saken att göra. Finns ingenting jag märkt i mitt dagliga användande av win som blivit bättre, men med tvång kommer man ju långt, eller vad säger ni Microsoft? 😡

Detta är dock ganska missvisande "med tvång", jag personligen tänker fortsätta använda win 10 även efter "support" går ut, hade 100% gjort det så hade microsoft tvingats lägga ned win 11(dem har redan förlängt support för dem som betalar) och fortsätta utveckla win 10 eller gå direkt på win 12 som förhoppningsvis blir mycket bättre och där dem lyssnar på användarna.

Det kommer inte helt plötsligt öppnas en bakdörr rakt in i din dator på D-dagen med win 10 och med bra virusskydd och en kunnig användare så kommer win 10 ha mycket bra skydd säkert minst 2-3 år efter D-dagen.
Samt kommer såna stora säkerhetshål mest sannolikt att komma ut i media nästan direkt vid upptäckt så att man på ett eller annat sätt kan skydda sig, tex. byta OS.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan ha så mycket problem med Windows. Själv har jag kört det på en mängd olika hårdvaror utan att någonsin känna behov av att byta (från Windows 3.11). Jag har heller aldrig haft särskilt bråttom att uppgradera till en ny major versioner, varför skulle jag, när det redan fungerar? Nej istället blir det när dator installeras om, finns det en ny major version då så åker den in. Det tog lite längre tid innan jag gick över till Windows 11, men även 11:an fungerar utmärkt för mig. Och det ska tilläggas att jag gör det mesta på datorn: programmerar i olika språk, arbetar i grafiska verktyg och spelar en hel del olika spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har heller aldrig haft särskilt bråttom att uppgradera till en ny major versioner, varför skulle jag, när det redan fungerar?

Tror du är inne på rätt spår här! Windows fungerar oftast som bäst 5-6 månader efter att en feature release (23H2, 24H2...) har släppts.

Detta har gjort att Windows 10 som fortfarande står och stampar på 22H2 till en ovanligt stabil och driftsäker release.

Det största misstaget Microsoft gjorde med Windows 11, enligt mig, var att släppa Windows 11 24H2 till CoPilot-datorerna alldeles för tidigt. Detta gjorde att hela världens tekniksidor öste ur sitt missnöje över Microsoft, då Snapdragon-datorerna inte motsvarade förväntningarna.

Windows 11 24H2 släpptes först 3-4 månader till oss vanliga dödliga utan ARM64. Tyvärr visade det sig att releasen fortfarande innehöll ett flertal kritiska buggar.

Själv hade jag inte så mycket emot Windows 11 21H2, då det mest kändes som Windows 10 med en ny startknapp och ny panel för inställningar.

Just Windows 11 24H2 kändes däremot som en helt annan best som jag aldrig lyckades tämja.

Antar att jobbet har ett bra skäl till att vi fortfarande är kvar på version 23H2.

Varför byta ut något som fungerar? För egen del så fungerar Windows 10 exakt som jag vill idag, så ser inget skäl till att byta ut det.

Permalänk

Har win 11 på jobbet och har varit tvungen att gå in i regedit för att få den att vara lite mindre irriterande. Som standard har den dålig högerklicksmeny med inga detaljer, reklam i startmenyn, den ena dumheten efter den andra. I princip det enda positiva var att man kan ha flikar i utforskaren nu...

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Är jag typ den enda i världen som är nöjd med Windows 11?

Nä... Verkigen inte. Kolla röstningen för lite reality check. Färre som inte tänker göra det och 10% som kör Linux. Det är en del högljudda och bittra Win 10 och Linux användare som är så förändringsobenägna och inte kan acceptera att Win 11 är annorlunda men inte dåligt för det.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC