5K2K-upplösning vid 180 Hz i ny Samsung-skärm

Permalänk
Medlem

VA panel utan hårdvarukalibrering lär inte vara något för mig, men jag blir glad av att se större skärmar med hög upplösning. Tycker det är på tiden att marknaden rör sig mot större och mer högupplösta skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ge mig en OLED i den upplösningen och gärna i 50" för samma pengar.

Det är för låg upplösning för 50"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppa över till 4K Det gjorde jag och jag ångrar det inte en sekund.

Om allt gick att spela bara, men det är inte ens tillräckligt DLSS-stöd i titlar från de senaste tio åren, även om man nu råkar ha typ ett 4090/5090 att driva det med…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, det är faktiskt planen. Jag tror att jag kommer "gå tillbaka" från 34" curved till 2x27 @ 4k.
Det lär ge så mycket bättre kvalitet så att det inte går att jämföra.
Lite oroad för spelprestanda dock

Skrivet av Sveklockarn:

Om allt gick att spela bara, men det är inte ens tillräckligt DLSS-stöd i titlar från de senaste tio åren, även om man nu råkar ha typ ett 4090/5090 att driva det med…

Nu är jag väl ingen pro-gamer som spelar 8h per dag men har ändå testat ett gäng titlar sedan jag köpte skärmen. Som ni säger beror det på vad man har för grafikkort men tyckte ändå att ett 4090 klarar av 4K@120Hz hyfsat bra med hjälp av DLSS och ibland FG. Sen måste man heller inte köra allt på Ultra utan High räcker ofta bra (beroende på vilken inställning vi pratar om). Men visst, i takt med att spelen blir mer tungdrivna så är ju GPUn som ofta blir den första flaskhalsen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mocka:

Nu är jag väl ingen pro-gamer som spelar 8h per dag men har ändå testat ett gäng titlar sedan jag köpte skärmen. Som ni säger beror det på vad man har för grafikkort men tyckte ändå att ett 4090 klarar av 4K@120Hz hyfsat bra med hjälp av DLSS och ibland FG. Sen måste man heller inte köra allt på Ultra utan High räcker ofta bra (beroende på vilken inställning vi pratar om). Men visst, i takt med att spelen blir mer tungdrivna så är ju GPUn som ofta blir den första flaskhalsen.

låter rätt hemskt att uttrycka att ett absolut toppkort kan klara av att köra spel "hyfsat bra" med kryckor som DLSS....

Men ja. Mina grafikkort brukar kosta ungefär 1/10 av de där priserna då jag kör 3070 så det är inte riktigt rätt kort för 4k tyvärr.

Permalänk
Medlem

Önskar dom släpper en 57" tum widescreen oled skärm snart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Jag vet att frågan ställts tidigare, men jag har missat svaret. Alla ni som gillar stora (och gärna ännu större) skärmar: Är det så att ni sitter långt bort från skärmen och vill få en mer "immersive" upplevelse? Är det inte enklare att sätta skärmen på en VESA-arm som går att skjuta fram till någon decimeter från huvudet? D.v.s. satsa på hög DPI och sedan justera avstånd via armen för optik och känsla av att vara "inne i spelet"?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Min första kontakt med datorer var med små katodstråleskärmar och en tid hade jag tre bredvid varandra.
Linux/Unix har länge haft vettig arbetsyta med "virtuella skärmar"
men det kändes bra med större synlig arbetsyta.
Det blev sedan 19 och 20" Nokia, det har hela tiden känts bra med större yta.
Jag kör nästan aldrig applikationer/fönster i fullskärmsläge,
sitter framför en Philips BDM4037 nu på ca 80cm avstånd och det funkar utmärkt.
Det är mycket svårare att acceptera att göra verkligt jobb på en 14" bärbar!
4k är dessutom 1/4 av 1080p så skalningen fungerar utmärkt med lite spelande -även i 60Hz.
Jag har en "spelskärm" men tycker den är för liten och
mitt grafikkort är för trött för att ge bildfrekvens och ögongodis samtidigt.
Summerat -jag har aldrig sett någon nackdel med större skärm, det är svårare att gå ned i storlek.
Hög DPI är och nära är nog bra men de jag provat har haft märkbar "screen-door" effekt.
Det blir 40" eller större med OLED/MicroLED nästa gång.

kompletterat
Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Min första kontakt med datorer var med små katodstråleskärmar och en tid hade jag tre bredvid varandra.
Linux/Unix har länge haft vettig arbetsyta med "virtuella skärmar"
men det kändes bra med större synlig arbetsyta.
Det blev sedan 19 och 20" Nokia, det har hela tiden känts bra med större yta.
Jag kör nästan aldrig applikationer/fönster i fullskärmsläge,
sitter framför en Philips BDM4037 nu på ca 80cm avstånd och det funkar utmärkt.
Det är mycket svårare att acceptera att göra verkligt jobb på en 14" bärbar!
4k är dessutom 1/4 av 1080p så skalningen fungerar utmärkt med lite spelande -även i 60Hz.
Jag har en "spelskärm" men tycker den är för liten och
mitt grafikkort är för trött för att ge bildfrekvens och ögongodis samtidigt.
Summerat -jag har aldrig sett någon nackdel med större skärm, det är svårare att gå ned i storlek.
Hög DPI är och nära är nog bra men de jag provat har haft märkbar "screen-door" effekt.
Det blir 40" eller större med OLED/MicroLED nästa gång.

Screen-door effekt handlar ju om att du har för dålig dpi i förhållande till det avstånd du sitter på, så jag antar att dina tester att "sitta nära" helt enkelt hade skärmar med för låg dpi. En Apple Vision Pro fungerar ju bra trots att du har skärmarna någon centimeter från ögonen.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

låter rätt hemskt att uttrycka att ett absolut toppkort kan klara av att köra spel "hyfsat bra" med kryckor som DLSS....

Men ja. Mina grafikkort brukar kosta ungefär 1/10 av de där priserna då jag kör 3070 så det är inte riktigt rätt kort för 4k tyvärr.

Haha jo, jag säger det inte med någon lycka i rösten Att spela spel helt native är ju dessvärre något man behövt vänja sig vid att inte längre kunna göra med ALLA spel (dock går det ju fortfarande med många).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9