SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem

En Galaxy Watch 46mm som jag har haft i många år.
Den gör sitt jobb fortfarande, kör på den tills jag känner att det är dags för en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Gravitymaster GPW-2000

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skaffade en till G-Shock i höstas, man måste ju ha en i varje colorway 🪄

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

LEMANIA kronograf Viggen

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Suptand:

LEMANIA kronograf Viggen

Sådär får man inte skriva utan en bild!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bär dagligen en Garmin Instinct 2X Solar med nylonband. Det händer att jag använder min Seiko SKX007, men det blir mer och mer sällan.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Det blev en Seiko SSB430 tidigare idag.
Var och kollade lite för någon helg sedan och tänkte först en SSB427 men ville ha lite guld detaljer då min ring är blandad guld/silver.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Söker en klocka i detta stuk, samma färgkombo med skruvarna på uret, tycket det är otroligt fint, men har ingen lust att punga ut 300-400k. Finns någon liknande modell hos någon annan tillverkare? Max 100k. Storlek 40-43mm.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Söker en klocka i detta stuk, samma färgkombo med skruvarna på uret, tycket det är otroligt fint, men har ingen lust att punga ut 300-400k. Finns någon liknande modell hos någon annan tillverkare? Max 100k. Storlek 40-43mm.

<Uppladdad bildlänk>

Ingen aning om butiken är seriös men
https://poshmark.com/listing/Elico-Assoulini-Doppio-Mens-Wris...

Annars kan du googla på Casioak, är väl moddade varianter av en Casioklocka inspirerad av AP Royal Oak, som påminner en del om Hublot på din bild.

Finns också Seikoak i olika varianter

edit: missade att du skrev max 100k - mina tips är rena budgettips så inte så relevanta kanske

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Söker en klocka i detta stuk, samma färgkombo med skruvarna på uret, tycket det är otroligt fint, men har ingen lust att punga ut 300-400k. Finns någon liknande modell hos någon annan tillverkare? Max 100k. Storlek 40-43mm.

<Uppladdad bildlänk>

Just när det kommer till ädelmetall (för jag antar att det är guldet som avses i färgkombon) så är det svårt att komma under 100k hos de mer etablerade märkena. Alternativet med att köpa en klocka med PVD coating kan vara lockande men i dessa prisklasser så kommer man bli besviken när det börjar släppa.

Mitt starkaste tips till dig är att titta på begagnat marknaden (andrahandsvärdet är köparens fördel för dessa modeller). Även fast du kanske inte kommer ned till 100k så är det bra mycket närmare än nypris.

Tänk bara på att tull tillkommer om du tittar utanför EU. (Japanska och amerikanska priser kan vara väldigt lockande ).

https://www.chrono24.se/hublot/hublot-classic-fusion-chronogr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lill_tunnan:

Just när det kommer till ädelmetall (för jag antar att det är guldet som avses i färgkombon) så är det svårt att komma under 100k hos de mer etablerade märkena. Alternativet med att köpa en klocka med PVD coating kan vara lockande men i dessa prisklasser så kommer man bli besviken när det börjar släppa.

Mitt starkaste tips till dig är att titta på begagnat marknaden (andrahandsvärdet är köparens fördel för dessa modeller). Även fast du kanske inte kommer ned till 100k så är det bra mycket närmare än nypris.

Tänk bara på att tull tillkommer om du tittar utanför EU. (Japanska och amerikanska priser kan vara väldigt lockande ).

https://www.chrono24.se/hublot/hublot-classic-fusion-chronogr...

Är detta något att ha?
https://www.uret.se/hublot-classic-fusion-svart-gummi-o42-mm-...

Och vågar man köpa en så dyr klocka från t.ex uret?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Söker en klocka i detta stuk, samma färgkombo med skruvarna på uret, tycket det är otroligt fint, men har ingen lust att punga ut 300-400k. Finns någon liknande modell hos någon annan tillverkare? Max 100k. Storlek 40-43mm.

<Uppladdad bildlänk>

Sjöö Sandström UTC Extreme hade kunna vara en kandidat. Finns i jättemånga stilar
https://www.sjoosandstrom.com/collection/utc-extreme
https://www.sjoosandstrom.com/collection/utc-extreme/015032

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Är detta något att ha?
https://www.uret.se/hublot-classic-fusion-svart-gummi-o42-mm-...

Och vågar man köpa en så dyr klocka från t.ex uret?

Uret.se är en pålitlig sida. Men om man handlar klockor i denna prisklassen så rekomenderar jag i alla fall att man besöker en butik och provar klockan. (även om det inte finns en återförsäljare lokalt så kan det definitivt vara värt en resa). Det är ändå en klocka du planerar att ha under en väldigt lång tid antar jag :). Samt att på de flesta modellerna från de flesta märkena så finns det ganska bra prutmån i butik (5-10% utan problem). (undantagen skulle jag säga är rolex, patek, AP, där är det listpris som gäller)

Ang modell/märke så ska du välja det som du tycker är snyggt och som passar på dig och din budget. (just när det kommer till märket Hublot så finns det ganska mycket åsikter men det är ändå ett respektabelt märke).

Saker som kan vara värt att tänka på när man väljer klocka är att ju enklare klocka desto billigare service. (komplikationer som en kronograf medför dyrare service).
Räkna med en service varje 5-10års period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lill_tunnan:

Uret.se är en pålitlig sida. Men om man handlar klockor i denna prisklassen så rekomenderar jag i alla fall att man besöker en butik och provar klockan. (även om det inte finns en återförsäljare lokalt så kan det definitivt vara värt en resa). Det är ändå en klocka du planerar att ha under en väldigt lång tid antar jag :). Samt att på de flesta modellerna från de flesta märkena så finns det ganska bra prutmån i butik (5-10% utan problem). (undantagen skulle jag säga är rolex, patek, AP, där är det listpris som gäller)

Ang modell/märke så ska du välja det som du tycker är snyggt och som passar på dig och din budget. (just när det kommer till märket Hublot så finns det ganska mycket åsikter men det är ändå ett respektabelt märke).

Saker som kan vara värt att tänka på när man väljer klocka är att ju enklare klocka desto billigare service. (komplikationer som en kronograf medför dyrare service).
Räkna med en service varje 5-10års period.

Tack för bra svar. Hur mycket tappar en sån klocka i värde på 10 år? Är det som att köpa en bil eller kan man köpa den med hyfsat gott samvete? Något tips på någon butik i småland/kalmar/östergötland som kan tänkas ha denna klocka i lager?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Tack för bra svar. Hur mycket tappar en sån klocka i värde på 10 år? Är det som att köpa en bil eller kan man köpa den med hyfsat gott samvete? Något tips på någon butik i småland/kalmar/östergötland som kan tänkas ha denna klocka i lager?

Tappet på de flesta klockorna är när du går ut genom dörren. Sen brukar priset ligga ganska stabilt (kanske därför jag förespråkar begagnat för att man ska slippa ta den smällen). Men köper man en klocka av ett populärt/välkänt märke så brukar man behålla en bra bit av värdet över tid. Tips kan vara att kolla på exempel chrono24 och se vad modellen går för på andrahandsmarknaden.

Enda ställena jag vet som är officiella återförsäljare av Hublot är Rob Engströms i Stockholm och Jarl Sandin i Göteborg
Tyvärr dålig koll på handlare i den regionen som du nämner.

Men skulle du ha vägarna förbi Stockholm någon gång så rekomenderar jag ett besök på uxurywatches (https://luxurywatches.se/). De säljer begagnade klockor och lagerför väldigt många modeller. Så det är ett bra ställe om man vill ha möjligheten att prova flera olika märken och modeller på ett och samma ställe.

Permalänk

Inser att det var länge sedan jag uppdaterade denna tråd med vad som är min nuvarande daily driver. Så tänkte att jag delar med mig lite kring hur inköpet gick till och vad jag har lärt mig på vägen

Min son födes förra året och jag bestämde mig för att fira detta med en Rolex. Dels för min egen skull och kanske med lite hopp om att grabben också kommer uppskatta klockor i framtiden.

Så då började jakten. Jag fastnade först för OP41 med blå tavla, sen under w&w 2023 så kom en Explorer 40mm som jag blev förälskad i. När jag fick prova den så kändes allt rätt. Intresse anmäldes och väntan påbörjades. Även fast det har blivit enklare på senare år att köpa en rolex så är det fortfarande en "dans" som måste genomföras med återförsäljaren.

Så efter att ha varit inne hos AD för att fråga för tredje gången om tillgänglighet på en 40mm Explorer så visade det sig att de hade en DJ41 med slate tavla, smooth bezel och jubilee länk inne som jag kunde få prova.

Alla mina fördomar som internet har lärt mig slog igång direkt:
- Är inte slate tavlan den tråkigaste tavlan, så grå liksom?
- Smooth bezel, DJ ska ju vara fluted för att vara rätt
- 41mm rolex, Nää 36 är enda rätta storleken
- Blandningen smooth bezel och jubilee är ju fel! Det ska vara oyster och smooth eller fluted och jubilee för att vara rätt.

Men när jag väl fick den på armen så kändes allt bara rätt! Känslan av att känna hur skönt jubilee länken sitter, känslan av hur djup och färggrann en grå tavla kan vara.
MEN vi alla vet att tillgängligheten är som den är framför allt när det kommer till stål modellerna, och var den känslan som jag kände bara för att någon faktiskt erbjöd mig en klocka. Efter att ha våndats i ca 15 min så tackade jag och avböjde. Detta var ca 10 min innan stängning.

Den kvällen/natten/morgonen så var allt jag kände att jag gillade den klockan för det den är och inte av någon annan anledning. Jag är helt enkelt såld på något jag aldrig trodde att jag skulle vilja ha.
Sagt och gjort, tillbaka till AD dagen efter med sambon för att bekräfta att det är en fantastisk klocka och att jag inte bara är kär i tanken på att få köpa en Rolex. Så efter att snällt ha frågat om jag kunde få möjligheten att köpa den så hade jag tillslut klockan i min hand.

Nu har det gått nästan ett år sedan den inhandlades och det känns fortfarande som det bästa beslutet någonsin! Aldrig varit så nöjd med en klocka. Den ger mig glädje varje gång jag tittar på den. Nu är den även graverad med sonens namn på baksidan så att jag verkligen bär honom med mig.

Kontentan av det här inlägget är väl:
öppet sinne i klockvärlden är ingen garant för succé, men det ökar möjligheterna
Ibland är det man aldrig tror ska vara rätt, helt rätt i alla fall!