Populär Chrome-VPN avslöjad - spionerar på användare

Permalänk
Medlem

Gratis? Vem skulle använda detta och seriöst tro att det är en bra idè?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Säger samma sak, och man kan vända på det hur man vill. Men är det tjänster vi pratar om såsom Facebook, Gmail etc så är uttalet korrekt;

Om en digital tjänst är gratis, är det du som är produkten.

Hellre det än att betala pengar för det. Jag är super tacksam åt detta företag för att erbjuda bra tjänster gratis (har googlat, youtubeat och skrivit på messenger miljontals gånger). Vill dom ha min data i gengäld tycker jag det är en fair trade.

Använder både Facebook och Googles produkter dagligen. Skönt att inte betala

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av rotkiv42:

”till okänd ort” funkar väl inte på svenska? Känns allt för direktöversatt. Till en okänd mottagare eller liknande känns mer naturligt. Det är ju inte vilken plats som är relevant.

Tjenare! Varför skulle det inte fungera, och på vilket sätt upplevs det direktöversatt? Datan skickas trots allt någonstans, och orten kan vara högst relevant. Tänk exempelvis om det framkom att servrarna befann sig i Nordkorea, Iran eller Ryssland. Jag skall dock ta detta i beakning! Att skriva en rubrik och underrubrik är en balansgång. Visst skulle vissa kunna bli ännu tydligare, men de kan också bli för långa och då går läsningen ned. När det gäller något som internetsäkerhet känner jag att öppningsgraden bör vara så hög som möjligt.

Skrivet av Drenmi:

De flesta artiklarna är saxade rakt av med Google Translate-aktiga översättningar. Exempel från bildtext: "Privata bilder kan ovetande skickas."

Tyvärr är det så, när det kommer till reklamfinansierad media, att "innehållet" måste sprutas ut i den takt som det moderna internet kräver.

Ja, nä, jag vet inte vad man ska kunna göra för att kombattera (!) den uppfattningen. Mitt sätt att skriva drar lite lätt åt det anglosaxiska hållet, helt enkelt. I det här fallet är det dock ett uppenbart slarvfel, så det tar jag på mig! Jag hade två bildtexter att välja mellan och när jag kombinerade de två klantade jag mig. Artikeln är strax uppdaterad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tjenare! Varför skulle det inte fungera, och på vilket sätt upplevs det direktöversatt? Datan skickas trots allt någonstans, och orten kan vara högst relevant. Tänk exempelvis om det framkom att servrarna befann sig i Nordkorea, Iran eller Ryssland. Jag skall dock ta detta i beakning! Att skriva en rubrik och underrubrik är en balansgång. Visst skulle vissa kunna bli ännu tydligare, men de kan också bli för långa och då går läsningen ned. När det gäller något som internetsäkerhet känner jag att öppningsgraden bör vara så hög som möjligt.

Ja, nä, jag vet inte vad man ska kunna göra för att kombattera (!) den uppfattningen. Mitt sätt att skriva drar lite lätt åt det anglosaxiska hållet, helt enkelt. I det här fallet är det dock ett uppenbart slarvfel, så det tar jag på mig! Jag hade två bildtexter att välja mellan och när jag kombinerade de två klantade jag mig. Artikeln är strax uppdaterad!

Det är inte alltid helt lätt att ersätta Engelska meningar med Svenska. Ofta finns ingen direkt översättning så det måste vara rätt klurigt ibland.
Som vanlig forumanvändare genar man genom att bara skriva det Engelska talesättet istället.
Ibland önskar jag dock att det Engelska ordet användes istället, tex vid raytracing

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Måste det vara dåligt konsekvenstänkande? Man kan inte ta ett kalkylerad risk?

Visst kan personen tro att den tar en kalkylerad risk, varvid man får hoppas att det blir en lärdom.

Samtidigt så förstår jag inte riktigt vad kalkylerad risk innebär i sammanhanget?

Om man nu tar med allt jag skrev.
Fullträff!

Är rätt ofta som det används, då mest integritetskränkande lagar. När sen samma person drabbas, då gnälls det.

Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk, lite skrämmande faktiskt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nej. Det är jag som ska be om ursäkt för att jag var så grinig. Det är inte dig eller Sweclockers jag var putt på. Jag har länge sagt att Sweclockers har ett unikt språk med vissa idiomatiska uttryck, och det går tillbaka till långt innan algoritmerna tog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABC80:

Ja lätt är det inte ffa om myndigheten inte prioriterar liknande brott. Finns någon svensk invånare inblandad kan man klassa dem som en fara för rikets säkerhet och makulera deras medborgarskap. Går det någon form av bistånd från Sverige till inblandade länder så ska det självklart stoppas och återkräva. Hade man verkligen velat så hade våra myndigheter kunnat göra mycket. Såg du Uppdrag gransknings program Hackaren så kan man få en bild hur handlingsförlamade svenska myndigheter är då de kommer till att skydda sitt folk i liknande fall.

Nej! Visste inte ens om "Uppdrag gransknings program Hackaren"

Generellt kan man nog säga att dom är handlingsförlamade om inte kunskapen finns, är inte precis dom starkaste hjärnorna som sätts på att utreda dylika brott.

Är inte så länge sedan som vi helt saknade något i lagtexten om brott över internet.

Kommer ihåg en händelse (där jag var huvudpersonen) när jag blev först hos min internetleverantör med hel lina på ADSL.
Det första jag gjorde vara att skanna nätet efter anslutna enheter där jag snabbt konstaterade att i princip ingen hade skyddat sin anslutning.
Hittade ett större företag på orten som låg helt öppet, tyckte att jag skulle vara sjyst och informera dom. Sagt och gjort, körde över och fick tag på VD'n, han i sin tur kallade in IT ansvarig som gjorde allt för att idiotförklara mig. Givetvis, då han ville skydda sitt...

När jag kom hem så gick jag in och konfigurerade om hela deras nätverk (jag hade full tillgång, default). Stängde ute IT ansvarig från det mesta av deras nätverk, satte VD'ns internetaccess till "fungerar, fungerar inte" med 15 minuters mellanrum, samt stängde ner anställdas internet på radband, alltså deras anslutning slutade fungera med en kvarts mellanrum så att den IT ansvariga fick springa runt

Samt skrev in texten "Vem är idiot nu? Dickhead!" i en logfil

Ändrade givetvis även alla inloggningar till utrustningen... Förutom den där jag ändrade logfilen.

Vet inte ens om det resulterade i en anmälan, som förmodligen hade blivit nerlagd då det inte fanns något i lagen om intrång via internet.
Där var en tid när internet var helt laglöst här i Sverige.

Kan även vara så att IT ansvarig såg loggfilen och slängde den i irritation. Samt att dom återställde all utrustning och åtminstone ändrade från tillverkarens standard passord.

Några år senare så började lagen att komma ifatt, till den grad att det inte ens var lagligt att gå in på öppna FTP.

Hur det gick för den IT ansvariga? Inte en aning...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Visst kan personen tro att den tar en kalkylerad risk, varvid man får hoppas att det blir en lärdom.

Samtidigt så förstår jag inte riktigt vad kalkylerad risk innebär i sammanhanget?

Om man nu tar med allt jag skrev.
Fullträff!

Är rätt ofta som det används, då mest integritetskränkande lagar. När sen samma person drabbas, då gnälls det.

Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk, lite skrämmande faktiskt...

Tänkte mer på den biten med "Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk" I bland tar man kalkylerade risker, man är medveten om risken men man tar risken. Jag har gjort det ett antal ggr i livet.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tänkte mer på den biten med "Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk" I bland tar man kalkylerade risker, man är medveten om risken men man tar risken. Jag har gjort det ett antal ggr i livet.

Givetvis!

Det gör alla i olika grad, så även Vårbynätverket som exempel. Om dom sett konsekvenserna så hade dom antagligen aldrig hållit på...

Visa signatur

--

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte förvånad alls. Bra tillfälle för dem att tjäna på det.
Lansera en bra tjänst --> bli stora o lägg in spioneri --> tjäna på det

Skrivet av ABC80:

Går det någon form av bistånd från Sverige till inblandade länder så ska det självklart stoppas och återkräva.

.....Tror du seriöst att Sverige kommer stoppa bistånd till ett land för att någon där lanserat en VPN tjänst som spionerar på folk..?

Skrivet av ZyntaX:

Otroligt irriterande att folk verkar tro att Linux kernel bara finns där gratis för det är ett gäng neck beards som kodar gratis nån kväll då och då.

Varför blir du irriterand över det?

Trodde bannemej jag med 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Inte förvånad alls. Bra tillfälle för dem att tjäna på det.
Lansera en bra tjänst --> bli stora o lägg in spioneri --> tjäna på det

.....Tror du seriöst att Sverige kommer stoppa bistånd till ett land för att någon där lanserat en VPN tjänst som spionerar på folk..?

Varför blir du irriterand över det?

Trodde bannemej jag med 😄

Nej tror absolut inge de som styr Sverige gör något för att svenska folket ska skyddas.

Visa signatur

9800X3D RTX5090