Permalänk
Medlem

Ubuntu- högt fläktljud

Nöjd med min nya ubuntu 25.04, men ljudet. Fläktarna snurrar och processorfläkten samma. Finns det enkel styrning?
Provade att söka på "fancontrol" (appar) men inget hittades där.

Troligen enkelt?!- kan någon ge förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för dator? Kan du styra i BIOS tro? Det går i regel på stationära (minus många märkesdatorer).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Nöjd med min nya ubuntu 25.04, men ljudet. Fläktarna snurrar och processorfläkten samma. Finns det enkel styrning?
Provade att söka på "fancontrol" (appar) men inget hittades där.

Troligen enkelt?!- kan någon ge förslag?

CoolerControl är nog standardsvaret: https://docs.coolercontrol.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

CoolerControl är nog standardsvaret: https://docs.coolercontrol.org/

Tack!
Nu är den installerad. Tittat lite snabbt, och märker att jag inte hittar någon "fan". Däremot led.
Skall leta länk till youtube för grundläggande...inställningar. Har du någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är det för dator? Kan du styra i BIOS tro? Det går i regel på stationära (minus många märkesdatorer).

Jo, jag får ha det kvar som reservplan. Troligen så går det. Men ibland kör jag windows i chassit (byter ssd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Tack!
Nu är den installerad. Tittat lite snabbt, och märker att jag inte hittar någon "fan". Däremot led.
Skall leta länk till youtube för grundläggande...inställningar. Har du någon?

Vilket moderkort har du och har du installerat lm-sensors?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vilket moderkort har du och har du installerat lm-sensors?

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
Läste att Gigabyte är ev. problem
Jag "tror" att jag installerade lm-sensors, men att det hakade upp sig under installationen. Skall försöka igen.

edit
försökt igen. Inga sensorer hittas. Kan bero på sydbryggan , kernel. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Har du kört:
sudo sensors-detect
efter du installerade lm-sensors?

Troligast är endå att du saknar drivrutiner till ditt moderkort för sensorer:
https://github.com/frankcrawford/it87

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gigabyte
Det är något underligt där. Har 3 fläktar- Processor samt två fläktar. Alla är disabled i bios.
(Men jag har ju använt och styrt dessa i Win genom Gigabyte app.)

Någon beskrivning sa att man skall ändra i bios först. Man kan tex välja att fläktarna skall bli pwm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har du kört:
sudo sensors-detect
efter du installerade lm-sensors?

Troligast är endå att du saknar drivrutiner till ditt moderkort för sensorer:
https://github.com/frankcrawford/it87

Ja jag har kört detect- inga sensorer.
Hur ändrar man kernel? Jag tror du är på rätt spår där....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Jag antar att du redan har den senaste versionen av Ubuntu, dvs. version 25.10. Och då bör det inte vara något problem med kernel-versionen.

Efter att du installerat lm-sensors körde du kommandot
sudo sensors-detect

När du körde det kommandot, godkände du allt? Och godkände du på slutet att ändringarna infördes?

I själva programmet så hamnar fläktarna under det chip som styr dem. Så du kan behöva scrolla ned i listan. Såhär ser det ut i CoolerControl för mig, där fläktarna ligger under modulen nct6798 (men du har säkert ett annat chip än just det) :

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Du ändrar inte kernel, du installerar en kernel-modul (drivrutin).

Installera git och dkms (om det inte redan är installerat):

sudo apt install dkms git

Hämta hem och installera it87 kernel-modul:

git clone https://github.com/frankcrawford/it87.git
cd it87
sudo make dkms
sudo modprobe it87

Får du felmeddelande vid modprobe, pröva då istället:
sudo modprobe it87 ignore_resource_conflict=true

Får du detta att funka kör du en sudo sensors-detect igen.

Kan inte garantera att detta funkar för dig då jag inte har samma OS eller moderkort som du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag antar att du redan har den senaste versionen av Ubuntu, dvs. version 25.10. Och då bör det inte vara något problem med kernel-versionen.

Efter att du installerat lm-sensors körde du kommandot
sudo sensors-detect

När du körde det kommandot, godkände du allt? Och godkände du på slutet att ändringarna infördes?

I själva programmet så hamnar fläktarna under det chip som styr dem. Så du kan behöva scrolla ned i listan. Såhär ser det ut i CoolerControl för mig, där fläktarna ligger under modulen nct6798 (men du har säkert ett annat chip än just det) :

<Uppladdad bildlänk>

Bra förslag! Dock svårt att uppgradera före 23 okt. (inte officiell ännu). Skall göra...detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du ändrar inte kernel, du installerar en kernel-modul (drivrutin).

Installera git och dkms (om det inte redan är installerat):

sudo apt install dkms git

Hämta hem och installera it87 kernel-modul:

git clone https://github.com/frankcrawford/it87.git
cd it87
sudo make dkms
sudo modprobe it87

Får du felmeddelande vid modprobe, pröva då istället:

Får du detta att funka kör du en sudo sensors-detect igen.

Kan inte garantera att detta funkar för dig då jag inte har samma OS eller moderkort som du.

Antagligen fungerar detta..!
Tänkte uppgradera till senaste version 25.10 först, och se vad som händer... därefter detta..
edit
Att ladda hem en zip-fil och installera i terminalen verkar vara för svår nivå för mig just nu. Måste nog ha instruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Antagligen fungerar detta..!
Tänkte uppgradera till senaste version 25.10 först, och se vad som händer... därefter detta..
edit
Att ladda hem en zip-fil och installera i terminalen verkar vara för svår nivå för mig just nu. Måste nog ha instruktion.

Det var ju en instruktion / guide jag gav dig?!
Kommandona jag skrev kör du i terminalen en åt gången.

Innan du gör något mer, har du som Iskra frågade i terminal kört, sudo sensors-detect och skrivit "yes" på alla frågor och tryckt enter?

Om det ändå inte fungerar med att köra sensors-detect så är här guiden mer förenklat.
Kör kommandona en åt gången:

Installera dkms och git (om det inte redan är installerat):

sudo apt install git dkms

Detta kommando laddar ner modulen från github till din /home/dittanvändarnamn:

Detta flyttar dig till rätt mapp i det du laddade ner:

cd it87

Detta installerar modulen:

sudo make dkms

Detta aktiverar modulen:

sudo modprobe it87

Får du nått error med att aktivera modulen kör du:

Nu ska modulen vara laddad och igång.

Nu måste du köra sensors-detect igen för att lägga till sensorerna:

sudo sensors-detect

Svara "yes" på alla frågor och tryck enter vid varje fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Bra förslag! Dock svårt att uppgradera före 23 okt. (inte officiell ännu). Skall göra...detta.

På Ubuntu.com är det 25.10 man får upp på nedladdningssidan: https://ubuntu.com/download/desktop

Jag uppgraderade "in-place" (dvs. utan ominstallation) för någon dag sedan. Har man inte gjort några större ingrepp i systemet utan mest bara installerat vanliga paket så brukar det inte vara några problem att uppgradera på det sättet. Jag kör Kubuntu, men det bör inte göra någon skillnad.

Du kan göra det med kommandot

sudo do-release-upgrade

Eventuellt behövs ett -d på slutet så att det blir:

sudo do-release-upgrade -d

Det behövdes för mig eftersom de inte lagt den nya versionen som default ännu, men det kanske de har hunnit göra nu.