Permalänk
Medlem

skyhög temp!

jag mistänker att min dator har fått feber.

min dator har lust att starta om när man kollar på en film eller spelar lite Pinball eller så.

jag mistänkte temperaturen, så jag stack in i Bios och kollad.e där ser jag att den ligger på 73 grader ligger runt 70. det är ju inte klokt!.

min fråga till er är hur jag kan göra detta bättre?

jag köpte inte till någon extra kylpasta utan lät den befintliga på fläkten sitta kvar. är det den som kan vara dålig?.

tips&trix tack!

jag äger en dator som är:

asus A76n8X-X
AMD athlon Xp2600+ thoroughbred
2x Twnimos 512ddr 3200
WD 120GB 8mb cache
hightec Excalibur ATI Radeon 9600pro
Spire Falconrock II

tack på förhand

Permalänk
Medlem

nu börjar datorn hänga sig och hela datorn jätteinstabil!

blir nog att lämna in den på en felsökning snarast. om ingen här har lust att hjälpa mig!

Permalänk

Har du några chassifläktar? Annars kan det vara värt att skaffa en som blåser in och en som blåser ut, så kan du ju kolla upp att flänsen inte sitter fel på.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Du har säkert redan gjort detta men kolla så att flänsen sitter rätt.

Permalänk
Medlem

har redan kollats. tack ändå. men tänkte kanske om det skulle vara värt att köpa lite bättre kylpasta?

Permalänk

Jo visst kan det ge några grader med bättre pasta (5-10 med tur) men jag tycker ändå tempen verkar lite väll hög, och som jag nämnde förrut. Införskaffa chassifläktar om du inte har några.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

jag har 2 st som blåser... så lär ju inte vara det..

Permalänk
Medlem

"lät den befintliga på fläkten sitta kvar"
menar du gammal pasta? eller thermal pad som följde med kylaren?

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

menar den som följde med kylaren

Permalänk
Medlem

en sån där kudde ja =/ dom är inge bra..... skaffa en riktig pasta istället
Känns den varm när du tar på flänsen?

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

men tror du att det kommer hjälpa så mycket?.

vilken temperatur ska man ligga på med en xp2600+ ? normalt alltså

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur mycket kallare det kommer att bli, det beror på hur noggran du är. men det blir nog ingen sämre temp än vad du har nu iallafall

att ligga under 60 grader vid full belastning är väl bra.....
du har inte klockat antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm.. nepps. inte klockat någonting, eller ända jag gjorde var att höja FSBn till 166 för att komma upp i 2600+ nivå. eller vad nu man ska säga..

Permalänk
Medlem

Spire brukar inte ha "kudde" utan vanlig pasta. Brukar sitta lagom tjockt med en plasthuv över. Inte världsbäst men inte så dålig.

Om kylaren sitter rätt så gissar jag på att MK ger för hög Vcore. Som flera andra sagt: det är väl inte så att du har en tät låda utan ventilation? I så fall får du kanske en chassitemp på 40 grader och då får du lätt CPU upp till 70 grader.

Permalänk
Medlem

MK vad är det för något?. hur ändrar man Vcore?. är inte så bra på sådant...

nejnej. långt ifrån tät, har ju 2 chassifläktar, och just nu är lådan öppen och fönstret öppet. så har cirkus 10grader i mitt rum. måste ha på mig fliströja för att sitta vid datorn. .. hur fan kan kylaren sitta fel? den är stabil och sitter i spännena som dom ska..?

Permalänk

MK = ModerKort, vcore ändras i bioset, brukar väll stå vcore, du får leta runt lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

offtocpic: När ska man börja oroa sig för för hög värme. min cpu ligger på ca.45-50 grader vid aktivitet(tex Unreal2)..... är det lugnt...?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk

Över 60 grader börjar de bli dax att tänka på lite bättre kylning. runt 50 är kanon.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Över 60 grader börjar de bli dax att tänka på lite bättre kylning. runt 50 är kanon.

Snackar du Diode tempen eller Socket?

Alla snackar temps men inte vilken temp på AMDs cpuer

Jag menar den interna är ALLTID högre än socket
så har man ex en temp på 55-65 i dioden (interna i XP cpun) & en socket temp (den under CPUn) på ex 45-48
så är den okej

Permalänk
Medlem

I min gamla låda som helt saknade extra fläcktar så låg min CPU temp på runt 70 grader så jag tjackade upp mej på lite artic silver III och rensade kylflänsen från damm sen låg min tempratur på mellan 55-60grader istället.

Så ett tipps kan vara att lägga på lite kylpasta och samtidigt rensa kylflänsen på damm så kommer nog tempraturen att sjunka en del...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har KUDDE , sådan som följer med boxed CPU på min p4:a , idlar 35 full 45 , så tykker det räcker...

??

våga vägra amd?

*LOL*

skämt åt sido. måste ju vara för dålig kontakt mellan CPU och kylaren?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

hmmm. blir nog att köpa artict silver då. om det blir så mycket bättre. men det är ju nyköpt så inget dam på flänsen inte!..

Permalänk
Medlem

OffT: Hur vet man om man mäter i processorn eller i sockeln? Jag har ett Abit nf7-s 2.0 och kollar tempen med SpeedFan. (Se sign.)

OnT: Jag har en Spire Falconrock II med ett Zalman 5,5 V-motstånd på fläkten (går i ca 1900 varv/min). I SpeedFan har jag 53-54 grader när jag sitter och surfar och har winamp igång. I full load har jag 57-58 grader ungefär. Är detta bra eller ska jag ta bort motståndet?

[Edit]
Fixade skrivfel...

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

alla pratar om Full load när man mäter temperaturen, hur får man Cpun att jobba i full load i windows och kolla temp medans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av montrego
alla pratar om Full load när man mäter temperaturen, hur får man Cpun att jobba i full load i windows och kolla temp medans?

Kör ett spel ett tag till exempel.

Min 2600+ ligger för närvarande på 36 grader, då är den klockad från 2400+ (viss skrytvarning )

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Asus A7V333 med en XP2000 på som jag fick 60-70 grader på men stabil. Jag uppgraderade BIOS och sen rasade tempen ner till 43 grader på cpu. Vad har du för PSU ?