Permalänk
Avstängd

Spritkylning! :) (*funderingar*)

Finns det något negativt med o ha SPRIT (ren sprit) i sin vattenkylning istället för vatten? Lär inte få alger iallafall.

Kul tanke. Spritkylning!

Edit: Observera att detta är inget jag kommer genomföra! Var mest nyfiken på dess negativa o postiva aspekter.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Tar inte upp värme lika bra som vatten, har för mig att det fanns några trådar om att ha nått annat istället för vatten i kylningen.. Tror att man tom. föreslog kvicksilver (Roligt med nån liter sånt i datorn.. ) Men man kom fram till att det inte skulle bli så bra. Kör du fö. med ex. 30% glykol i vattnet så ska det mycket till innan det börjar växa alger där.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Sprit är dessutom brandfarligt.

Permalänk
Medlem

Snabbsökte på google. Fick fram värmekonduktiviteten för vissa ämnen.

is 1,7 vatten 0,59 etanol 0,18 luft 0,024

Taget från http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/pdf/Fy6.pdf . Listan där är längre, men innehåller mest metaller.

Etanols värmekonduktivitet är en tredjedel av vattnets. Nu tror jag knappast att du skulle fixa ren etanol att hälla i, men jag kan tänka mig att värdet är liknande för metanol.

Permalänk
Medlem

Är det inte värmekapacitet som är det intressanta för vätskan i systemet, att blocken måste ha en hög konduktivitet är ju ett måste, men det intressanta om kylvätskan är väl hur mycket värme den kan ta upp.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Men givetvis är det så. Jag tänkte snett.

Ursäkta.

Permalänk
Medlem

Skulle inte spriten eventuellt expandera mera än vad vatten gör?? samt att det nog inte har samma förmåga att ta upp värme... kanske bara gissningar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack84
Skulle inte spriten eventuellt expandera mera än vad vatten gör?? samt att det nog inte har samma förmåga att ta upp värme... kanske bara gissningar....

vad gör det om etanolen expanderar ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
vad gör det om etanolen expanderar ?

Slutet system -> pang!

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Öh de flesta av er verkar inte veta vad ni pratar om... Sprit kan ta upp och avge värme mycket bättre än vatten så det passar mkt bättre. Slutet system och explosioner? ÖH? Isåfall skulle min dator vara sprängd vid det här laget. Det är snarare så att man MÅSTE ha slutet system för spriten dunstar bort typ 5 ggr snabbare än vatten. Jag fick iaf tag på ngn industrisprit från en båttillverkningsfirma. Etapropanol tror jag den hette lr ngt sånt, är INTE säker och orkar helt enkelt inte kolla upp, men iaf så kostade den spriten typ 2kr litern så den passade utmärkt. Nu till själva kylningen... Enda problemen jag stötte på var att spriten löste upp packningar på vattenblocken och min Eheim 1046 ( Akta er även för att köra silikonslang, min PVC pallade spriten men men ). Blocken kunde jag byta ut packningar till oljebeständig men jag orkade helt enkelt inte skruva upp min nyinköpta eheim . Där tog det stopp för min del. Sen luktade det en hel del oxå

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korspo
Sprit kan ta upp och avge värme mycket bättre än vatten så det passar mkt bättre.

Jaså? Har du siffor på det, jag har för mig att det är tvärt om.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jaså? Har du siffor på det, jag har för mig att det är tvärt om.

Testa droppa lite sprit på handen så märker du att det blir kallt som satan. Det borde väl bero på att spriten leder värmen från skinnet ut till luften snabbare. Gör även samma test med vatten på samma temperatur så förstår du... Tyvärr kan jag itne skaffa bra siffror

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Medlem

hmmm
Vet du varför det blir kallt med sprit på handen? Jo för att sprit dusntar (dvs går från flytande till gas) väldigt mycket lättare än vatten. Just den här övergången vätska->gas kräver rätt mycker energi i form av värme (som tas från handen du droppar på) därav känns det kallt.

Visa signatur

Gigabyte GA-7VRXP | AMD XP AGOIA 1800+@2000+ | Tyst luftkylare ;) | Samsung 256 MB DDR | GF 2 PRO | Seagate Barracuda IV 80 GB

Permalänk
Medlem

Jag har också hört att vatten ska vara bättre än sprit, men jag har inget som stöjder mina tankar

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

sprit(etanol, metanol) har lägre viskositet och det hjälper ju. Det är ju därfär glykol som har hög viskositet är sämre. Jag tror att de flesta gånger har kommits fram till att metanol var bäst men eftersom det är giftigt så är det inte särskilst smart.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korspo
Testa droppa lite sprit på handen så märker du att det blir kallt som satan. Det borde väl bero på att spriten leder värmen från skinnet ut till luften snabbare. Gör även samma test med vatten på samma temperatur så förstår du... Tyvärr kan jag itne skaffa bra siffror

Heh, nej det beror på att spriten avdunstar snabbare än vatten.

Jag har inte heller några siffror, men det vi kommit fram till i tidigare diskussioner är att vatten är överlägset bäst i förhållande till tillgänglighet. Ska man ha bättre grejor är det dyra specialvätskor som gäller, som kostar stora summor pengar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Sprit är dessutom brandfarligt.

för att inte tala om gott.
Blanda det 50/50 med cola så har du en god grogg, nämen vad säger jag, så har du eliminerat brandrisken menade jag ju

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zejtan
för att inte tala om gott.
Blanda det 50/50 med cola så har du en god grogg, nämen vad säger jag, så har du eliminerat brandrisken menade jag ju

Dock är nog inte industri etanol vidare bra att dricka.. Det torde inehålla denatueringsmedel eller vad det nu heter som gör så att man inte ska dricka det.. Hur det verkar vet jag ej men kanske genom illamående?

Sen cola i vattenkylningen... nja...

Edit: Sen förstår jag inte den stora entusiasm som måga visar mot att köra med något annat än vatten?? Varför inte köra med vatten. Tillgängligheten är ju nära nog obegränsad och priset är extremt lågt samt att det inte fräter på packningar och plaster.

Ska man ha kalla grejer är det kompressorkylning som gäller. Det finns inga genvägar

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

För att det är häftigt att kyla med något annat än vatten, som alla använder. Först skaffar folk vattenkylning på grund av att ingen annan har det. Sen när alla har det skaffar dom annan vätska

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Men olja då? Typ motor olja?

Visa signatur

Abit NF7-S v.2, Barton XP2500+, 2*512 Kingston HyperX pc3500, Hercules 9800pro

Permalänk
Medlem

Då dödar du pumpen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sphinxen
Men olja då? Typ motor olja?

Dels är dom mer trögflytande än vatten = går tungt att pumpa = stor pump behövs.
Dels som är dom så vitt jag förstått ganska dåliga på att flytta värme.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Sök på oljekylning i forumet... tror jag har sett minst tre liknande diskussioner senaste halvåret...

Permalänk
Medlem

Lite data:

Vatten: 4.2 kj per kg per grad (kJ/kgC)
Amoniak: 4.43 kJ/kgC
etanol: 2,46 kJ/kgC
glykol: 2,84 kJ/kgC
metanol: 2,55 kJ/kgC
olja: 1,8 kJ/kgC
bensin: 2,0 kJ/kgC

Här ser man att man skall använda amoniak, med det är rätt farligt att ha i 100 % form, men du märker direkt när det är läckage, Men du kanske svimmar när du märker det. Så då tar man tvåan på listan, och det är vatten. Vatten är en väldigt bra vätska när det gäller värme kapacitans (Cp). Och den expanderar väldigt lite om du inte fryser den, den expanderar bara ca 4 % och är då som minst vid 4 grader celsius. Amoniak fungerar nog bäst om du skall ha en heatpipe (men då i utspädd form (100% amoniak 1 bar ger -33 grader i förångnings temperatur))

Olja, bensin och glykol i bilden, etanol i munnen, metanol till mjölken.

Permalänk

henrik värmekapacitet är inte så relevant för detta ändamål som du verkar tro. Det tjänar ingenting till att vatten har hög värmekapacitet om det inte klarar av att ta upp värmen effektivt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

metanol till mjölken?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

butangas :X

Visa signatur

-

Permalänk

fråga eran Fysiklärare, eller ngn fysiklärare över huvudtaget, dom vet ska du se =D..

Tror dock vatten är det bästa valet...

Men Sprit är smart, då behöver du bara en slang från burken när du blir sugen...

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Hej,

Här är en länk om kylvätskor.
http://www.overclockers.com/articles609/

OBS! ren metanol är både väldigt giftig och mycket brandfarlig, späder man ut det med vatten x-antal procent går det att hantera väskan men ändå är vätskan aggresiv mot packningar, slangar och inte minst mot pumpen... en vanlig akvariepump tar mycket stryck. Enligt testet så är en metanol och vattenblandning ett av de bättre kylväskorna trots de negativa sidorna som finns. Sedan är det inte lätt att köpa ren metanol då den inte finns i vilken butik som helst.

Skulle inte nackdelarna vara så stora så hade säkert fler vattenkylningsbyggare bytt kylvätska för länge sedan. Men jag stannar vid vatten och en skvätt glykol, den lilla vinsten metanol och vatten har är inte värt den upp offringen tycker jag.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej,

Här är en länk om kylvätskor.
http://www.overclockers.com/articles609/

... mycke text borttagen...

/Saint25

det där säger ju bara den enkla fakta som så många har svårt att inse... Det vanliga hederliga vattnet som kommer direkt ur kranen och som känns så otroligt oexotiskt är det bästa...
så enkelt är det hur tråkigt det än låter.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!