Permalänk
Medlem

Är min "diagnostisering" riktig?

Vet inte om jag stavat rätt i topicen
edit: märkte nu att jag t.o.m. skrivit mig istället för min i topicen, aja, det är tidigt på morgonen än

Anyways, har sen jag uppgraderade min dator (uppgraderade från en 800 duron till en 2400+ så moderplankan, cpu, kylning óch minne byttes ut, även en disk köptes) haft SMÅ problem.
Problemen har vart mest uppenbara i Midnight Club II, i det spelet har datorn fått BSOD och startat om sig själv ett antal gånger.
Har för mig att systemloggen sa nått i stil med att en felsökning hade skett eller liknande, nu på senaste har jag "bara" fått att midnight club II säger nått i stilen "<filnamn> was 5435 expected 4343" och sen stängs det ner, sen om jag försöker starta det igen så får jag samma meddelande när jag startar.

Har också haft problem med "random reboots" dock har detta inte vart så farligt som det låter, har väl hänt 1-2 gånger i månaden och ofta efter jag har haft datorn på i typ 5-6 dar.

Just eftersom felen är så pass ovanliga ändå har det vart svårt för mig att komma fram till exakt vad det kan va. Mina senaste gissning är att en av mina minnesmoduler är lite knasiga, kan detta stämma?
Körde prime 95 och fick error nästan direkt, körde det igen och nu står det hemma och jobbar tror jag, hann väl köra i 10 min innan jag drog till jobbet.
Körde även memtest under natten (ej det dos baserade) och fick efter 2700% fel (dvs efter den jobbat igenom minnena 27 ggr med olika metoder antar jag).

Trodde först att det var min Seagate 120gb:are som det var nå knasigt med, men efter att ha kört ett 5 timmars SMART test som inte visat nå fel samt att ha haft liknande problem efter jag stoppat in min nya WD Raptor och kört systemet på den så har jag i princip lagt ned åtalet på min Seagate

Ge gärna förslag på vad jag kan göra för tester för att klargöra ytterligare var felet ligger.

Specs är:
Epox 8RDA+, halvnytt bios, kommer inte ihåg exakt vilken version
2400+ klockad till 2100 mhz (168 FSB) Tempen går till max 55-56
2x256 MB pc3200 minnen, har för mig att det var winbond minnen på dem, kör standard timings på dem. Har inte testat ett minne i taget, ska göra det när jag har tid.
1x 185gb IBM disk
1x 120gb Seagate disk
1x WD Raptor på Highpoint 1520 SATA controller
MSI GFFX 5900
CD och DVD

Permalänk
Avstängd

gammalt klent nätaggregat som inte orkar med?
skaffa nåt program så du kan se de olika spänningarna, tex motherboard monitor 5.

Permalänk
Medlem

Har provat med 2 olika nätagg, först ett AOpen 300w, nu ett 380W Antec True power.. så tror inte det är för klent, kan också nämna att jag hade samma problem när jag hade GF3 i datorn, som borde dra rätt mkt mindre el än gffx..
Vilka spänningar bör jag kika på framförallt och vad är acceptabla nivåer?

Permalänk
Medlem

höj spänningen till processorn.. om prollen är dålig så kan den njuta av lite mer spänning när man ska överklocka

Permalänk
Medlem

C0r3: Ja det är klart, men tänk gärna nu på de felen jag fått, låter inte som instabilitetsproblem pga för lite kräm i prollen, eller hur?

Permalänk
Medlem

kan vara det ändå.. jag hade iaf liknande fel på min burk när jag överklockade till 2.9ghz.. det löste sig genom fetare spänning till processorn och minnena.. men jag kunde trist nog inte ha det kvar då burken blev för varm och jag inte orkade langa pengar på kylning..

kan även tänka mig att det beror på nord eller sydbryggan som inte har tillräcklig kylning.. kommer dock inte ihåg vilken av dom som gör vad

mitt råd är att skippa 100-200 mhz och köra stabilt.. jag kör nu i 2.7ghz kanonstabilt..

tror iaf inte det är nåt hårdvarufel på minnena eller datorn.. kylning eller spänning låter troligast..

lycka till