Komma runt lokal bandbreddsbegränsning/downloadlimit ?

Permalänk
Avstängd

Komma runt lokal bandbreddsbegränsning/downloadlimit ?

jag sitter just nu på en 2mbits telia adsl lina som delas upp av min förpestade hyresvärd via en router till alla hyresgästerna på det här studenthemmet...
Jag börjar misstänka att han har satt nån limit på hur mycket man kan ladda ner per vecka/månad eller liknande då det alltiv verkar gå snabbare vid formattering för att sedan gå långsammare och långsammare...för att ofta sluta helt.

går det att komma runt detta? typ fake'a MAC adresser eller nåt konstigt?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Re: Komma runt lokal bandbreddsbegränsning/downloadlimit ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
jag sitter just nu på en 2mbits telia adsl lina som delas upp av min förpestade hyresvärd via en router till alla hyresgästerna på det här studenthemmet...
Jag börjar misstänka att han har satt nån limit på hur mycket man kan ladda ner per vecka/månad eller liknande då det alltiv verkar gå snabbare vid formattering för att sedan gå långsammare och långsammare...för att ofta sluta helt.

går det att komma runt detta? typ fake'a MAC adresser eller nåt konstigt?

På vissa nätverkskort kan man byta MAC adressen manuellet i windows, detta fungerar dock inte på alla. Det finns ochså program som byter MAC adressen. Annars kan du pova att byta nätverkskort och se om det hjälper.

Visa signatur

Negative

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Komma runt lokal bandbreddsbegränsning/downloadlimit ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koffein
På vissa nätverkskort kan man byta MAC adressen manuellet i windows, detta fungerar dock inte på alla. Det finns ochså program som byter MAC adressen. Annars kan du pova att byta nätverkskort och se om det hjälper.

verkar inte hjälpa något att byta kort... Finns det något annat sätt att identifiera en dator ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Indentifieringen kanske sker på vilken port i switchen du sitter, försök lista ut vad det är för switch och kolla vilken firmware den kör, den kanske är gammal och har brister? sånt brukar stå på tillverkarens hemsida. Dett måste du förstås berätta för hyresvärden sen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Indentifieringen kanske sker på vilken port i switchen du sitter, försök lista ut vad det är för switch och kolla vilken firmware den kör, den kanske är gammal och har brister? sånt brukar stå på tillverkarens hemsida. Dett måste du förstås berätta för hyresvärden sen.

Han hatar mig och skåpet är låst. Finns inte en chans i helvetet att jag får kolla på den :(.
Han har tillochmed sagt till min flickvän, som lägenheten är skriven på, att slänga ut mej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asgarv... Låter som något att bygga på! Nae, bara o glömma den värden tror jag. Flytta till ngt med BBB eller whatever, en värd som routar ut en 2 megslina borde bindas fast vid ett Supra 2400 baud odem o sänkas i värtan...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Avstängd

hehehe ja det håller jag med om.. det värsta är att han sedan tar 200 spänn i månaden av var person för det... får man göra så egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
hehehe ja det håller jag med om.. det värsta är att han sedan tar 200 spänn i månaden av var person för det... får man göra så egentligen?

Tror inte det. Ring Telia och fråga.

Permalänk
Avstängd

kan du inte skaffa egen lina?

Permalänk
Avstängd

Jo det skulle jag kunna... men för tillfället har jag ont om pengar

Visa signatur

Permalänk

Om han betalar för företagsabonnemang får han göra "vad han vill" med anslutningen.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är olagligt att "hyra vidare" anslutningen som han gör så tycker jag du ska sätta dit honom. Förjävligt att vissa ska behöva sitta och dela på 2 MBit för 200:- i månaden, när en del andra studenter (jag t.ex. ) har 10Mbit för 155:-
Kan du åtminstone inte fixa eget ADSL? Det borde bli snabbare och inte mycket dyrare.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Om han betalar för företagsabonnemang får han göra "vad han vill" med anslutningen.

Det är troligtvis företags då vanliga inte kommer på högre än 0.5 från telia. Gäller det även hyra ut? Någon som vågar ringa till telia o fråga?
Jag kan inte då jag inte har råd med vanlig telefon just mu

Att skaffa en egen adsl anslutning ligger i framtida plan då detta är ganska oacceptabelt. Men det kommer kosta 125 kr i månaden plus 400 eller vad bostream ligger på nu (2.5 mbit) så runt 500 i månaden blir det plus anslutningsavgifter och modem.

Men det skulle va skönt o slänga in en lapp i hans brevlåda där det står att han bryter mot lagen eller nåt hehe

Visa signatur