Köra klockat 24/7 med olåst agp/pci (A64)

Permalänk
Medlem

Köra klockat 24/7 med olåst agp/pci (A64)

Hej!
Min nya dator är STABIL i 225*10 men eftersom pci:n och agp:n är olåst så undrar jag hur mycket skada hårdiskarna och graffet tar av ökad buss.
Vad tror ni?
kommer dom paja?

har dessutom JÄVLIGT mkt otur med grafikkort...
Mitt 9800pro maxar vid 405/350, så jag köpte ett xt men tro det eller ej men det maxar vid 420/380

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt svårt att säga hur mycket skada hårddiskarna tar. Problemet som brukar vara med hårddiskar som dörr p.g.a. för fsb är att de dör utan förvarning.
Jag tycker definitivt att du ska låsa bussen om du har datorn igång 24/7.

Sen angående grafikkortet, byt ut originalkylningen så ska du nog se att du kommer högre. Eftersom du verkar köra stenhårt på 3dmark så tycker jag definitivt du ska göra det.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Det är väl så att hans moderkort inte kan låsa bussen? Jag skulle tro att det är ganska lugnt 200 till 225 är inte lika stort steg som t.ex. 166 till 190+ som jag körde med mitt gamla kt333-kort. Dock så kan vissa hårddiskar vara kinkiga och det är ju jobbigt om den går sönder.

Grafikkortet är det nog ingen fara med iaf.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

225 var visst bara 3dmarkstabilt, men 220 går.
så kan jag köra på det?

och nej man kan inte låsa...

Permalänk
Medlem

diskarna brukar då inte bråka förrän du börjar få problem med korruption osv, det är då min erfarenhet.
Om agp kan jag bara säga att jag har kört med 94mhz agp på min p3 i snart 3 år nu utan minsta problem förutom mitt geforce ddr som gick ostabilt i mer än 90mhz, men det har inte skadad kortet på något sätt.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k