Permalänk

Alger i vattenkylning?

Vattnent i mitt Waterchill har blivit vitgrumligt. Och nu har pumpen börjat låta också. Självklart hade jag avjoniserat vatten och anti-alg-medel i systemet när jag fyllde det. Så nu hade jag tänkt byta vatten och ta i glykol (Water Wetter är så svårt att få tag på):

1. Vilken glykol ska man ta? Röd ska inte vara så giftig, men blå är snyggast. Det borde väl inte göra något att det är giftigt, jag ska inte dricka det ändå?

2. Hur mycket glukol ska jag ta, 15-20 %?

Visa signatur

2500+ @2400 MHz, Sapphire 9800pro @ 335/373, Waterchill, 2st 256 MB TwinMOS pc3200, Abit NF7, Turtle Beach Santa Cruz, Aopen H600 /350W PSU

Permalänk
Medlem

Röd glykol är mindre aggresivt mot aluminium och du bör använda ca. 20 - 30% för att slippa alger och annat jox.

Permalänk

Men det är väl ingen aluminum i waterchill?

Jag har hört att man kan ta i en skvätt diskmedel i vattnet också, för att mindska ytspänningen och förbättra vattnets kylförmåga. Är det bra, eller tar glykolen bort ytspänningen?

Visa signatur

2500+ @2400 MHz, Sapphire 9800pro @ 335/373, Waterchill, 2st 256 MB TwinMOS pc3200, Abit NF7, Turtle Beach Santa Cruz, Aopen H600 /350W PSU

Permalänk
Medlem

Glykolen gör det till viss del, men det du tjänar på att göra vattnet "våtare" är knappt mätbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Glykol försämrar vattnets egenskaper att kyla, WW förbättrar istället. Jag köpte WW på Autoexperten (Danmarksgatan 55 tror jag adressen är), kolla ifall det finns där.

edit: Bild (från RedLine så kanske ska tas med en nypa salt) som illustrerar fördelen med WW framför glykol.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har blå glykol i mitt system. Ca 20%. Har inte haft några problem med alger och har haft systemet i nåt halvår. Glykolen sänker ytspänningen lite också.

Permalänk

Batterivatten+WW är super....

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Blanda i 25% glykol så funkar det säkert ganska bra.

Permalänk

Vicotnik:
Tack för svaret. Ska kolla efter WW på Autoexperten i Uppsala.

Har hört att WW luktar en del. Känner man lukten när systemet väl är fyllt och tillslutet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm det står i handboken till waterchill att man EJ ska använda nån alkohol i systemet för plasten till blocken inte håller för det, om det ÄR så vet jag inte. waterwetter finns att köpa på GTEK. bara så du vet...

Visa signatur

Newcastle 3500+ 939 , Epox 9NDA3+, 2*512 mb corsair value, Seagate 200gb, Sapphire X800XL, Asetek waterchill

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karnan
waterwetter finns att köpa på GTEK. bara så du vet...

149:- för 175 ml, inte så dåligt för att vara från en nätbutik men på Autoexperten får man 355 ml för samma pris.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

på tal om alger, jag har fått likadant och tänkte försöka rengöra slangarna men hur fasen bär man sej åt?? nån som har nått tips?

Visa signatur

Newcastle 3500+ 939 , Epox 9NDA3+, 2*512 mb corsair value, Seagate 200gb, Sapphire X800XL, Asetek waterchill

Permalänk

...ingen alkohol ja... Men det är ju bara några få procent! Det borde väl inte plasten på vattenblocken ta skada av?

karnan:
Jag hade tänkt tömma systemet och sedan bara fylla på med nytt vatten blandat med WW. Man får någ inte bort all skit men men. Orkar inte montera ner hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Glykol är bara dumt att ha i vattnet, eftersom samtliga alkoholer leder ström, därav tappar du hela fördelen med avjoniserat vatten. Glykol har dessutom sämre värmekapacitans än vatten vilket innebär sämre kylförmåga.

Antialgmedel fungerar, men jag rekommenderar något ganska starkt sådant. Finns normalt på de flesta akvariebutiker.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Nä det blir WW om jag får tag på det. Frågan är bara om plasten på vattenblocken tål det. Står i manualen att man inte ska ha akohol som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske man kunde döda algerna med sånt steriliseringsmedel för hembryggning? Det används för att rengöra jäskärl och flaskor, ganska effektivt tror jag eftersom jästen dör om det finns det minsta kvar av det.
Jässtopp kanske också skulle funka.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Glykol försämrar vattnets egenskaper att kyla, WW förbättrar istället. Jag köpte WW på Autoexperten (Danmarksgatan 55 tror jag adressen är), kolla ifall det finns där.

edit: Bild (från RedLine så kanske ska tas med en nypa salt) som illustrerar fördelen med WW framför glykol.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/wwfig2.gif

sen ska man ju inte jämföra 50% glykol med 3% ww eller vad de använder i det testet.. kollar man på skillnaden mellan 50% ww och 50% glykol så är det knappt nån skillnad. Speciellt inte om man bör ta det med en nypa salt eftersom det är tillverkarens tester.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
sen ska man ju inte jämföra 50% glykol med 3% ww eller vad de använder i det testet.. kollar man på skillnaden mellan 50% ww och 50% glykol så är det knappt nån skillnad. Speciellt inte om man bör ta det med en nypa salt eftersom det är tillverkarens tester.

Alltså med 50 / 50 with WaterWetter menas 50/50-blandning (glykol och vatten) med WW i.

Det enda man kan klaga på är att det inte finns nån 80/20-glykolblandning med i diagrammet, den blandning som normalt används i vattenkylning till datorer, men det räcker med att se att glykol försämrar rejält istället för att förbättra som WW gör.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Alltså med 50 / 50 with WaterWetter menas 50/50-blandning (glykol och vatten) med WW i.

Det enda man kan klaga på är att det inte finns nån 80/20-glykolblandning med i diagrammet, den blandning som normalt används i vattenkylning till datorer, men det räcker med att se att glykol försämrar rejält istället för att förbättra som WW gör.

a det försämrar rejält. när det används 50/50. vilket säkert ww hade gjort också.
Det är vidare ganska intressant att de bara har med testet i 18 sekunder. Det ser nämligen ut att plana ut ganska bra på längre sikt. Speciellt mellan rent vatten och ww där linjerna faktiskt går ihop.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

jag rensade mina slangar som blev grå med ett snöre och knöt fast en liten tygbit i ena änden och drog igenom, dom vart som nya igen. lite pill men funka bra. beställde water wetter från gtek och hade lite flyt, fick en stor flaska (355ml) för samma pris som en liten.. kollade på aseteks forum föresten och moderatorerna där rekomenderade waterwetter, det skulle inte sabba blocken på nått vis.

Visa signatur