Permalänk
Medlem

är tabeller ute?

har läst i flera ämnen nu om att man inte ska använda tabeller för att designa sidor utan nått annat som jag inte riktigt har fått koll på...

varför? tabeller är ju underbart.

är det att placera ut objekten med css eller nått som har blivit nya standarden?

kan någon med mer koll förklara tack!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

tycker tabeller funkar prima, men utvecklingen går framåt så det skulle inte förvåna mig om det kommer något nytt som man skall koda i för att vara "inne".

kommer själv att köra på tabeller ett tag till ser ingen anledning att byta just nu, det skulle dock vara intressant att veta vad det nya som du pratar om är för något och vad är bättre med det osv.

Visa signatur

Asus A7N8X Deluxe, AMD Athlon XP 2800+ (barton), 2x256 ddr pc 3200 Twinmos-Winbond, 40+120GB Seagate, GeForce 4 ti4400, Windows XP Pro Eng.
goinzane.net öppnar inomkort...

Permalänk
Medlem

W3 (som alltid är steget före) säger att tabeller enbart skall användas för att visa data i tabellform. Annars skall man använda stylesheets.

Likaså säger de att man inte skall använda imagemaps, frames (bör man absolut inte använda) och lite annat.

Permalänk
Medlem

Jag använde DIVs när jag konstruerade ett större projekt. Tyvärr så fanns det vissa barnsjukdomar i tidiga versioner av Netscape som jag inte lyckades bli av med. Slutade med att jag gjorde det i tabeller istället.

Permalänk
Medlem

av det lilla jag har använt css till att bygga själva designen på sidan så verkar det mycket jobbigare än tabeller.

Nån som har gjort något större projekt så? Nått som blev snyggt? w3.org har inga tabeller på sidan men den är inte vacker heller

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Jag bygger upp de sidorna jag gör med CSS, men sök på forumet, filgran har ett antal inlägg som förklarar varför CSS är bättre än tabeller.

Permalänk
Medlem

Det beror på tillämpning och för vilka browsers du vill göra din site för.

I terorin ska man använda lager istället för tabeller, men eftersom det idag stöds så pass dåligt av specielt IE så ser jag ingen anlening till att köra lager helt enligt W3 standarden.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Finns massa med fina css sidor.. du kan göra allt du kan göra med tabeller med div. Det är lite svårare att få det perfekt.. men fint blir det när man lyckats.. och stolt kan man vara.. xhtml 1.1 och css 2 \o/ Roligare är det också..!

Finns saker som skiljer sig mellan Netspace, Opera, IE och Mozilla.. men det finns workarounds för nästan alla.. google.com är din bästa vän

http://www.csszengarden.com/ - ganska fin

Men tycker du tabeller är kul så fortsätt med det.. ingen som tvingar en att använda div.. men att använda div istället för tabeller är ett steg i rätt riktning...

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

är det bara jag som har problem med att markera text på den där sidan?
beror det på att jag kör med IE6?

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Ja det är det.. byt till mozilla, netspace eller opera... förstår inte varför folk använder IE fortfaranade.. så stenåldern Internet och standarder utvecklas hela tiden.. nått som IE & co verkar ha missat.. och även om buggar hittas så släpper dom inte patchar, nått som drabbar alla oss som vill driva internet framåt..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

haha det var väl inte länge sedan som ingenting stöddes av mozilla men IE däremot stödde allt och visade sidor snyggare. Det var därför jag fastnade för IE. Allt det där snygga och nya funkade bara i IE. Och då stod netscape människorna där och skrek "Det får man inte använda!!! det är ett IE-påhitt" Har det blivit tvärtom nu

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Vem har inte råkat ut för att IE inte visar t.ex. PNG:s korrekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnet
haha det var väl inte länge sedan som ingenting stöddes av mozilla men IE däremot stödde allt och visade sidor snyggare. Det var därför jag fastnade för IE. Allt det där snygga och nya funkade bara i IE. Och då stod netscape människorna där och skrek "Det får man inte använda!!! det är ett IE-påhitt" Har det blivit tvärtom nu

nja, på sätt och viss tvärtom men det som IE inte visar korrekt nu är inga specifika Mozilla påhitt utan W3's standarder, lite skillnad där

Permalänk
Hedersmedlem

man kan inte få en scroll i tabeller, det går med CSS och Iframe, en av orsakerna till att jag använder det, sen så har filigran konverterat mig...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAMPKORV
W3 (som alltid är steget före)...

Steget före är väl att ta i, standarden utvecklas väldigt sakta skulle jag säga. Det är inte svårt att ligga steget före W3.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

****** * A * ****** *B *C* * * * ****** * D * ******

Ok, gör en sida som ser ut som ovan.
A ska ha fast höjd
B ska ha variabel höjd, dvs fylla ut läsaren om den resizeas etc. Fast bredd och det skall alignas till höger.
C ska vara likadan som B fast alignas till vänster.
D skall ha fast hljd precis som a och visaslängst ned eftersom B och C har variabel höjd.

Hela blocket skall alignas centerat på sidan.
Detta skall göras i Strict tolkning och bara med divar enligt standarden utan fulhack. Sedan med fulhack. Räkna ihop den tid det tar för att anpassa till säg mozialla och ie och jämför det med tiden det tar för mig att göra det här med frames (1 minut).

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

dra 4 div.. sätta float left på ena och right på andra och clear left på botten..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

W3's ord är lag vetni

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
W3's ord är lag vetni

Skit också, vart kan jag anmäla mig själv

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

Förr eller senare åker tabeller, varför inte gå över redan nu?

div ger dig mer frihet. Där kan du ange EXAKT var nånting ska ligga utan att behöva lägga till nåt jidder varken före eller efter.

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Medlem

Låter dessa artiklar tala för sig själv:

http://www.hotdesign.com/seybold/ Detta är den bästa

http://www.sitepoint.com/article/css-1-getting-lay-land/2

http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/dead_layou...

Den som inte lyssnar får ju skylla sig själv

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker gott det är dags att man slutar använda tabeller för att "designa" sidor. Detta betyder för guds skull inte att man inte skall använda tabeller över huvudtaget. Skall man visa tabelldata skall man givetvis använda tabeller. Att t.ex. visa huvudinnehållet på denna sida med något annat än en tabell är vansinne.

Permalänk
Medlem

Precis. Tabeller ska användas. Till tabulär data. Ingen som säger att man inte får använda tabeller, bara att de inte får användas till layout. Tabeller hade varit ute för längesen om inte alla designers hade kört på det som funkar och det de kan, istället för att lära sig något nytt och utvecklas.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Några sidor skapade med standarder:
http://www.citysound.se/
http://msn.espn.go.com/
http://www.pga.com/pgachampionship/2003/

Läsvärt för vissa, kanske
http://standardice.com/articles/seybold/

// Började för ungefär 2 veckor sedan med css och divs istället för tabeller och har bara sätt fördelar. Undelättar så mycket på vissa saker.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

http://www.filigran.no-ip.org är ännu en sida skapad efter standarden.

CSS kan göra mycket, men det kan inte göra allt, men de saker som inte går att göra implementeras hela tiden. CSS har funnits i 7 år, men det har inte uppmärksammats lika mycket förr. Nu är det många fler som byter till CSS från tabeller.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

En liten fråga.

Hur får man en div innehållande två divs (en är left floated och en är right floated) utan att dess vidd ökar till 100%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
dra 4 div.. sätta float left på ena och right på andra och clear left på botten..

Såhär menar du?

<div style="background: red; height: 50px; width: 500px;">A</div> <div style="float: left; background: green; width: 200px;">B</div> <div style="float: right; background: yellow; width: 300px;">C</div> <div style="clear: left; background: blue; height: 50px; width: 500px;">D</div>

Fungerar inte så bra...Vill att B och C ska spanna hela fönstret, height 100% är juh inte riktigt rätt eftersom den tar heighten från viewporten...

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

<div style="width: 500px; border: 1px solid #000; float: left;"> <div style="width: 100px; float: left; border: 1px solid #000">ett</div> <div style="width: 100px; float: left; border: 1px solid #000">två</div> </div>

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran

<div style="width: 500px; border: 1px solid #000; float: left;"> <div style="width: 100px; float: left; border: 1px solid #000">ett</div> <div style="width: 100px; float: left; border: 1px solid #000">två</div> </div>

Jo, jo, columner kan jag oxo fixa...men hur får jag den att ta upp hela fönstrets height?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Har bara testat koden i Mozilla än. A och D har ej "fast" höjd men
vill man ha det kan man ju ganska enkelt slänga ihop något script
som tar viewport height - (height of A + height of D). Sen kan man
ju optimera CSS:en betydligt.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> <title></title> <style type="text/css"> <!-- html { height: 100%; } body { margin: 0; padding: 0; height: 100%; } div.A { background-color: #F0F0F0; height: 10%; } div.ABContainer { height: 80%; } div.B { background-color: #E0E0E0; float: left; width: 50%; height: 100%; } div.C { background-color: #D0D0D0; margin-left: 50%; height: 100%; } div.D { background-color: #C0C0C0; height: 10%; } --> </style> </head> <body> <div class="A">A</div> <div class="ABContainer"> <div class="B">B</div> <div class="C">C</div> </div> <div class="D">D</div> </body> </html>

Hittade denna artikel på ala annars. Verkar vara vad många letar efter.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW