Permalänk
Medlem

parallellkoppla telefonerna??

jo jag tänkte parallellkoppla telefonerna hemma pga att det första jacket sitter längst bort i huset och mitt rum ligger på andra sidan så jag vill inte dra en massa kabel till mitt ADSL- modem...

jag har ett telefonjack precis utanför mitt rum så det är där jag vill koppla in modemet och då kan man ju lösa det genom att parallellkoppla telefonjacken.

förlorar man någonting på detta i bandbredd då vill säga??

Permalänk

Parallellkoppla jacken är nog det sämsta du kan göra, du kommer få en massa brus i telefonen när du har modemet igång + att hastigheten kan strula + div andra problem med nerkopplingar mm. Skall du ha modemet i ett annat jack måste du koppla om så det jacket blir 1:a jack istället.

Kolla denna sidan för lite mer info:

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Permalänk
Medlem

hur ska jag göra det då??
jag kan ju inte bara vända på alltihopa....

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt säga att det inte alltid är så enkelt så att man kan säga att bredbandet blir sämre med parallell. Jag kör med parallellkopplade jack och har högre hastighet (VDSL) då än när jag kör seriekopplat. Är dessutom (hänger väl iofs ihop med hast.) stabilare. Dock får man brus (i mitt fall bara när jag är långt ifrån basstationen på den bärbara telefonen). Enklast är att testa, tror dock att man inte kommer från bruset.

Har även pratat med support om detta (då jag trodde jag skulle få stabilare/snabbare uppkoppling med serie) och de rekommenderar serie enbart för att man slipper brus i telefonen.