Permalänk
Medlem

Icke klockad CPU, datorn bootar inte?

Problem:
Har köpt en ny snabbare proccesor, men datorn vill inte boota med den nya CPU'ns standard klockfrekvens.

Nu när jag försöker starta datorn med 166Mhz i klockfrekvens så hittar fastnar datorn vid boot med meddelandet;
"Analyzing DMI data....."

Ibland lyckas den ta sig förbi detta steg, och ger då bara en svartbild, vanligtvis brukar XP loggan dyka upp här.

Fakta:
Hade tidigare en AMD XP1800+, men fick en ny XP 2700+ som jag efter massa strapatser lyckades installera korrekt.

Moderkort är en Soltek 75DRV5, som har ett uppdaterat bios som ska klara den nya proccesorn

Ställer jag om jumprarna att starta med en klockfrekvens på 133MHz så flyter allt på som tidigare, och proccesorn står som en 2100+ för tillfället. Switchar jag jumprarna till att starta med 166MHz så inser Moderkortet att jag har en en 2700+, men det ovan nämnda problemet uppstår.

Multipliern står på "FIB" auto inställning.

Bootdiskett eller CD går fungerar inte heller då CPU'n går i 2700+.

Permalänk
Medlem

Värmen?
En kompis hade samma fel men det berodde på värmen... den var för varm

Permalänk
Medlem

CPU'n kyls av en Splitterny Arctic Cooling fläkt som ska klara 3400+ när den körs på max, vilket den görs.
Men det låter som ett troligt problem, är det möjligt att det beror på att jag hade för lite kylpasta på proccessorn/flänsen? Jag hade bara ett tunnt lager på

Permalänk
Medlem

kolla hur varm den är i bios..... det kan vara för lite kylpasta....för mkt eller att prcessorfläkten sitter snett monterad etc....... Kolla värmen och kom tillbaka sen

Permalänk
Medlem

Cirka 51 grader varm är proccessorn när den går i 2100+.
Imorgon plockar loss fläkten och tar lite bilder, så får ni hjälpa mig avgöra hur mycket kylpasta man ska ha på, det känns på något sätt som om jag gjort något fel vid monteringen.

Permalänk
Medlem

hm..... låter konstigt... Vad är det för ett mobo?

Permalänk
Medlem

Soltek SL-75DRV5, med uppdaterat bios för att klara av nuvarande prollen.
är 51 grader i bios ovanligt varmt?

Permalänk

Cleara CMOS + Reset configuration Table=Enable i bios.. den ska väl då hosta igång skulle jag kunna tro.

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Aha? Vad innebär det? Kan du ge förklara lite mer? Vad innebär "table"? Cleara CMOS?

Permalänk

Okej, Förmodar att du har ett Award BIOS på ditt moderkort ->

Clear CMOS innebär följande saker: Kolla på ditt moderkort, nära BIOS skall det ligga en jumper märkt CMOS eller liknande, flytta denna så att CMOS:et "töms". Kolla i din manual vilka stift det är som gäller men det finns tre st, flytta på dom så att du istället "kortsluter" de två andra. Men som sagt det finns skrivet i din manual.

Reset configuration Table/Data gör du i menyn "PnP/PCI Configurations", värt och testa iallafall.. se sen till också att alla IDE kablar sitter rätt att det inte är därför datorn bootar upp.. ev. ryck ut alla andra förutom "boot" hårddisken, och ryck även bort PCI kort ifall du inte får liv i lådan.

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk

Jag vet inte om det hjälper dig men när jag köpte ny processor så satte jag fläkten "180 grader" (pucko) fel och värmeskyddet löste ut så fort jag skulle ladda windows. Gick att ligga i bios hur länge som helst.

Kanske kan va det?

Permalänk
Medlem

Om du kan ställa FSBn till vad du vill (143 t.ex) så testa med att köra den så högt det går och att den startar. Sen kör du den på den frekvensen ett tag, och höjer stegvis. Det tog 3 dagar innan jag fick upp min gamla 2200+ i den riktiga hastigheten.

Permalänk
Medlem

Här kommer bilderna på hur CPU kylning sitter monterad+ kylpasta.

Kylsfläns, mer eller mindre pasta?(mmh.. pasta.. måste käka lunc snart)

Kylningen monterad, en bit av proccesorn sticker fram, ska den göra det?

Ska prova att stevis höja FSB'n och se vad som händer.
Har varit väldigt upptagen, men nu ska jag få det här att fungera.

Permalänk
Medlem

Pastan ser okej ut, fast ursäkta om jag ser lite knasigt, men det ser ut som att du stoppat kylflänsen 180 grader fel.

Eftersom den Kanten till höger på första bilden verkar ha hamnat mot kanten på socketen..
Fast å andra sidan, dina temps är ju inte farligt höga, så det borde inte vara fel, men kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Aha, då var det precis som Ripley sa! *Slår sig själv i huvudet*.
Försvinner ett tag nu, ska vrida grejerna rätt.

Permalänk
Medlem

ey..prova en annan grej om det där inte funkar
Gå in i bios.. se om du har IDE BUSMASTER på.
Om du har det, prova att ställa av det och sen boota up med 166mhz FSB

Visa signatur

AMD64 3000+ ,1gb ram , geforce 6600

Permalänk

kolla att dina minnen verkligen klarar 166/333MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
kolla att dina minnen verkligen klarar 166/333MHz

kanske en fördel haha

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
kolla att dina minnen verkligen klarar 166/333MHz

På mina minnen står det 2700 333Mhz, det är väl korrekt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eskamoe
ey..prova en annan grej om det där inte funkar
Gå in i bios.. se om du har IDE BUSMASTER på.
Om du har det, prova att ställa av det och sen boota up med 166mhz FSB

Ska kolla.

Jag kopplade loss proccesorn, monterade den åt andra håller, då ville datorn inte starta över huvudtaget, fläktarna stog och snurrade.

Jag lägger upp en bild till så får ni säga vilket håll fläkten ska vara monterad åt.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/PICT000888.JP...

Permalänk

snurra den 180*

Permalänk
Medlem

Startade inte datorn alls? bara fläktar som snurrade? :S
Med lite otur kan du haft sönder din CPU (corecrush) om du inte varit försiktig när du pillat med flänsen, men jag håller tummarna för att det inte är så :S

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

CPU'n var inte trasig, jag sitter och skriver på den datorn nu. (Har ingen annan tillgänglig, så det är lite jobbigt att montera ihop allting för att få läsa här
Att den inte startade kan ha berott på att det hade smetats lite kylpasta på 2 av de 10 små chippen som sitter runt det stora, ni hajar säkert vad jag menar
Jag monterade den så som Hulka-Pulka sa, och det kändes rätt, fast texten på fläkten är upp-och-ner.(?) Nerklockad flyter den fint iallafall, men precis som förut så går den inte att köra i 166FSB.

Jag har ingen funktion som heter "IDE Busmaster", så det verkar inte gå att stänga av den.

Ska prova att gradvis klocka upp datorn nu.

Permalänk
Medlem

Min polare som sitter på en 2100+ har samma bekymmer som dig, kan inte köra i 166mhz, med 165 funkar bra (fast då klockar han PCI/agp och skiter därför i den fsbn)...iaf, hans minnen är också 333mhz men han tror att dom är defekta på något vis efterssom dom strejkar i 166mhz fsb

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hmm.. Skumt. Vet du vad han har för minne/moderkort?

Jag provade en funktion i mitt bios som hette "Redstorm overclocking", då klockades datorn till 148 i FSB, och det funkar.

Nu när det bootar står det

AMD XP 1948 MHz
Tidigare stog det AMD XP 2100+

När det borde står 2700+ :/

Kan det ha nånting att göra med Vcore?

Permalänk

vad har du i vcore, vdimm, vnordbrygga

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Vcore står på "Default", men jag har ingen aning om vad default är. I Bios finns en mätare där det står vad Vcore är för tillfället, då brukar det står typ 1.6.

Vdimm och Vnordbrygga vet jag inte vad det är.

Permalänk
Medlem

Vdimm = volten på minnena
Vnorbrygga = volten på nordbryggan

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Tack Pellen hehe vet att jag skulle ha skrivit lite tydligare

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Ingen aning, hittar inte inställningarna för det i Bios.
Jag upptäckte att mina minnen iallafall körs i 166MHz.

Permalänk

Multipel switchen är inställd på auto också? eller? sitter inte kylflänsen lite för långt bak i bilden, den kanske ligger snett? kolla det på sidan ifall den ligger plant eller ovanför socketen.

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar