Gainwards 6800 serie med egen design.....

Permalänk
Medlem

Gainwards 6800 serie med egen design.....

Lite info till er som letar efter Gainward kort. Mailade till Gainward häromdan & har fått svar ifrån Torbjörn där:

Original mail...

Citat:

Subject: Gainward 6800 Ultra Extreme, eran kopparkylare eller nVidias referens kylare?

Hej, har försökt ta reda på vilken kylare som används på detta kort, många 6800 Ultra har ju levererats med nVidias referens kylare & med fel BIOS, kommer dessa två saker att fela på 6800UE också?

komplett.se skulle få in ett parti den 30e men dom vet inte vilken kylare det är på kortet och har ingen övrig info heller.

Tacksam för svar.

Mvh. Johnny Arvidsson.

Svar.......

Citat:

Hej Johnny,

Första batchen = nvidia referens
Andra batchen = nvidia referens med vår kopparkylare + annan topplate
Tredje batchen = helt vår design

Mvh,
Torbjörn

Har mailat igen för att få reda på vilken batch som kommer nu & när den sista planeras komma. Hoppas att detta kommer till hjälp för någon av er.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Tycker det var hemskt dåligt av Gainward att inte gå ut med denna information tidigare. Hade gärna sett kopparkylning på mitt GT.

Permalänk
Medlem

Re: Gainwards 6800 serie med egen design.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Har mailat igen för att få reda på vilken batch som kommer nu & när den sista planeras komma. Hoppas att detta kommer till hjälp för någon av er.

Toppen! Sitter precis o är i startgropen till att evt. införskaffa just ett Gainward 6800GT och så ser man detta på forumet.. huga.. skillnaden mellan Batch 1 och Batch 2 (med koppar) måste juh vara stor i kylning. Skillnaden mellan 2 och 3 som har deras egna (vad jag utgår ifrån är det röda med dubbla fläktar på) måste juh vara ännu effektivare...

Kul o slänga ~4500sek om man inte får den bästa tänkbara konfigurationen för att varje sig gainward eller återföräljarna informerar om sånt =/ ... inte någon som helst info på komplett om det iaf

Permalänk
Medlem

Komplett har nya batchen GT med gainwards kylare (dubbla fläktar...) nu för 4595 beställde precis ett.......(orkar fan inte vänta på värstingkorten längre.......)

Såvida dom inte satt in fel bild men då tar fan dom...................(jag..........)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett har nya batchen GT med gainwards kylare (dubbla fläktar...) nu för 4595 beställde precis ett.......(orkar fan inte vänta på värstingkorten längre.......)

Såvida dom inte satt in fel bild men då tar fan dom...................(jag..........)

är du helt hundra på att det är dom röda korten?

jag ringde till gainward idag & han sa att den nya batchen kommer in till tyskland på fredag men att alla kommer sälja slut sina lager på de som finns först innan de gainwards egna kort skeppas ut

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Nä det är batch nr 2 med egna kylningen bara (tror jag iaf........), är det batch nr 1 ska jag strypa någon på komplett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pson13
är du helt hundra på att det är dom röda korten?

jag ringde till gainward idag & han sa att den nya batchen kommer in till tyskland på fredag men att alla kommer sälja slut sina lager på de som finns först innan de gainwards egna kort skeppas ut

Meh för fan vilket jävla jidder från dem då... och från t.ex komplett som visar en så kallad produktbild med det röda kortet på.. hade jag beställt ett sånt kort från dem, med den produktbilden på display, så skulle de fan få ta tillbaka det och skicka ett nytt så fort första från 3e batchen kom in =P

Permalänk
Medlem

Du har fan rätt, det är en röd PCB, tänkte inte ens på det.

Falsk marknadsföring :D, vet dock inte om det är någon större skillnad förutom just färgen.

Kanske får ett me röd PCB, chansen är väl dock lika stor som att jag skulle bli träffad av blixten i denna stund..........

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä det är batch nr 2 med egna kylningen bara (tror jag iaf........), är det batch nr 1 ska jag strypa någon på komplett

mjo det sa han på gainward att det ska va deras egen kylning men de ja funderar på kommer det vara likadan core på batch 2 & 3? dvs gainwards golden sample.. vilket ska vara en bättre core än vanliga lite utöver det vanliga

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är ju inte Batch 1 & 2 riktiga golden sample kort vilket är ännu grövre marknadsföringsfel.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det stämmer så är ju inte Batch 1 & 2 riktiga golden sample kort vilket är ännu grövre marknadsföringsfel.......

jag har iaf beställt ett från datorfixarna här i piteå så blir det nåt krångel så har man iaf nära om man vill ångra sitt köp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe....man kan aldrig veta!!!

tja det e väl fortfarande samma Gainward som annonserade ut sina 2400Gs med minnen på 1.6ns. Detta visade sig dock vara helt fel. Undrar om det fanns någon som kände sig lurad o ville häva sitt köp( lite svagt i o med att kortet endå presterar väldigt bra). Men jag måste erkänna att det känns väldigt fel att som i det här fallet annonsera ut något som så väsentligt ändrar kortets prestanda vid överklockning. Det e väl ändå därför man väljer Gainward framför andra billigare märken???!!

ps.jag kan fortfarande för allt i världen inte förstå varför det e så svårt att få ut produkterna på marknaden( syftar på x800xt o 6800u/gs). Visst e det så att många tillverkare gör så för att skaffa efterfrågan på sin produkt men då brukar de ha exklusivitet. Här slåss ju Nvidia o Ati för att sälja men båda verkar inte kunna leverera i tid. Försten i butik hade lätt kunnat vinna denna kamp.

ps2. det s**er att behöva vänta så länge på en beställning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X, Cooler Master ML360R, MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI, G.SKill 32GB 3600Mhz CL16, ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti GAMING OC , Samsung 970 Evo Plus 1TB + WD4TB + Seagate ST4TB, Lian Li PC O11, Seasonic PRIME 850W.

Monitorer: Asus ROG Swift PG348Q + ASUS ROG Swift PG279Q
Tangentbord och mus: Steelseries Apex 7 Pro + Steelseries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jaja, nu har man gort sitt köp iaf........ Skulle det dock visa sig att det är taskig klockning på det & bättre med röd PCB så blir jag nog lite mer än bara purken. Jag satsa på Gainward denna gång dels för deras bra support & deras erkända OC prestanda.........

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är referensdesignen på komplett för jag fick ett mitt GW 6800GT GS idår och blev riktigt besviken. Har givetvis redan klagat på torbjörn på GW och hoppas han är någolunda funtad och skickar mig en ny kylning eller ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

varför köper ni inte leadtek gt istället? den har koppar kylning som default.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
varför köper ni inte leadtek gt istället? den har koppar kylning som default.

Bara för att den inte finns tillgänglig och för att Gainward SKA ha ännu bättre kylning

Permalänk
Medlem

Är det nån svensk internet butik som har riktiga gainward geforce6800GT som är helt i gainwards egen design en?
/Mackan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackan86
Är det nån svensk internet butik som har riktiga gainward geforce6800GT som är helt i gainwards egen design en?
/Mackan

vill också veta.

Permalänk
Medlem

inte än men det ska komma i veckan som kommer. Sen kanske det dröjer nån vecka till eller så innan den första batchen(referenskylningen) som ska komma är slut osv...

Permalänk
Medlem

Jag fick ett batch 1 tror jag 100% nvidia referens kort i alla fall ingen ganward kylare utan lite sjöjungfru på min.
Fick fel bios med falshade om. Kör 65bit gentoo linux och UT2004 fugnerar bra i timmar i alla fall flyter nice som fan. Fixat så nvclock fungerar nu kan inte klocka men kan kollca frekvensen och den ligger på 399/1104Mhz.

jag har alldrig litat på utlåvade klocknings resulatat från tillvärkare är massa humbugg med det.

Permalänk
Medlem

Går den fläkt på fullvarv i 3d läge eller sänks hastigheten när du kommer in i operativet? Har nog exakt likadant kort, lilla referens kylaren med jungfrun på och fläkten går aldrig upp i fullvarv utom vid boot & avstängning............. Det ska tydligen komma en ny BIOS snart till GT korten enligt Torbjörn på Gainward, får se om denna fixar fläkt hastigheten.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testade mitt gainward 6800GT i en gammal AMD XP burk och då verkar det inte som om grafikkortet riktigt vill varva ner utan den kör fullspeed hela tiden...tror jag.

fick 7145 3Dmark03 poäng med den (XP2800+ 512mb ram cl2,2)
får 11475 3Dmark03 poäng med min nya
(lite kul bara )

Permalänk
Medlem

jag skrev i en annan tråd eller om det var denna.. jag har pratat med torbjörn i telefon & batch 3 kom till tyskland i fredags enligt honom men det kommer ta ett tag innan de kommer ut för alla måste ju sälja ut sina lager först innan....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Går den fläkt på fullvarv i 3d läge eller sänks hastigheten när du kommer in i operativet? Har nog exakt likadant kort, lilla referens kylaren med jungfrun på och fläkten går aldrig upp i fullvarv utom vid boot & avstängning............. Det ska tydligen komma en ny BIOS snart till GT korten enligt Torbjörn på Gainward, får se om denna fixar fläkt hastigheten.......

Tror en del har med drivisar att göra med. har bytt til bioset som skulle vart på kortet och i booten varvar det på vill jag minnas men lugnar sig så fort linux laddar modulerna och startar upp X i booten.

Kör jag sedan ett opengl program tex glxgears för att bencha kortet så går det upp i fullt ös och när man avslutar opengl programet så fortsätter kortet gå på fullt ös i 3-5 min skulle jag tror sedan varvar det ner igen.

Permalänk
Medlem

humm JME borde väl få in batch 2 nu va, dom har ju inga kort i lager utan får in sina 6800 Ultra 04-08-04...
så det borde vara risktfritt att beställa därifrån då. eller?

http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=19775

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant, jag är intresserad om de fixar detta. Har märkt fenomenet som du säger, trots tung belastning går inte fläkten upp i högvarv.

Permalänk
Medlem

Såg tråden och kan väll passa på att fråga då jag har skit dålig pejl på grafik kort men ska köpa ett nytt nu och har kolla på just gainward 6800 men vilken är bäst GT/Ultra sen så såg ja nu de här me Batch också vilken ska ja välja och såg att Batch 3 va egen design e den att före dra kan vänta med mitt kort i så fall...

Permalänk
Medlem

välj ett PNY 6800 icke ultra kostar bara 4000 på datorbutiken har jag sett, kan lätt klockas till ett ultra som kostar över 5000 spänn.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Gainward 6800GT GS från komplett.se och fick också tyvärr referens designen... MEN kortet är grymt bra! Den klarar golden sample nivån 400/1100 utan några problem, har klockat till 410@1150 utan några problem. Får över 12000 i 3Dmark03 med 400@1100.

Kortets temp ligger på 66C i normal läge och vid last/3d går den upp till 85+. Den är lite hög vid normal läge men det beror nog mer på att min burk har lite dålig ventilation. Fläkten ska inte gå upp i fullvarv förrän temperaturen går mot tröskelnivå vilket är runt 120C.

Jag kör far cry i 1600x1200 med de högsta kvalitets inställningarna utan någon som helst problem.

Visa signatur

Sonata II(AcousticPack), DELL 2405FPW, MSI K8N Neo4 Platinum/SLI,A64 X2 4400+, Corsair 2GB XMS3200C2, XFX 7800GTX, Zalman CNPS9500LED, 2x7K250 Sata II, X-Fi XtremeMusic, Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem