Permalänk
Medlem

Leasa dator via HEMPC!

är d dumt eller???
morsan har fått hem en broschyr från kommunen..

där man kan köpa en riktigt sjysst dator för 385 kr i månaden brutto..

36 månader..
sen efter d kan man köpa loss den eller lämna tillbaka..

nån som vet vad det kan kosta att köpa den sen ...

eller är d bättra att köpa en dator i butik istället

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

sjysst?

Ge fullständig teknisk data så kanske mean kan avgöra om det är ett ok paket...

Köpa loss efter tre år? då är den ju hedenhös...

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
sjysst?

Ge fullständig teknisk data så kanske mean kan avgöra om det är ett ok paket...

Köpa loss efter tre år? då är den ju hedenhös...

vet du inte innerbörden av att leasa??

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123948&cks=PRL

den i princip

Visa signatur

|
|

Permalänk
Avstängd

Re: Leasa dator via HEMPC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
är d dumt eller???
morsan har fått hem en broschyr från kommunen..

där man kan köpa en riktigt sjysst dator för 385 kr i månaden brutto..

36 månader..
sen efter d kan man köpa loss den eller lämna tillbaka..

nån som vet vad det kan kosta att köpa den sen ...

eller är d bättra att köpa en dator i butik istället

gör du så blir säkert bra speciellt Speciellt om du inte tänkte installera något på den eller så.Vad jag vet så får man väl inte installera några program eller dyl

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Leasa dator via HEMPC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
gör du så blir säkert bra speciellt Speciellt om du inte tänkte installera något på den eller så.Vad jag vet så får man väl inte installera några program eller dyl

jo d får man .. plus hårdvara..

men hur mkt kan d kosta att köpa loss den efter 36 månader..

kanske bättre att köpa en från affär ändå

Visa signatur

|
|

Permalänk
Avstängd

Genom jobbet brukar priset för "köpa loss" en symboliskt summa på ett par hundrigar eller så...

Är jobbet kommunen så är dom snåla som fan..

Sen om du "bryter" upp datorn har du förbrukat din rätt att lämna tillbaka den, och ÄR TVUNGEN att köpa den fast den är för dyr eller trasig vid slutet av leasing tiden

Sen får du tänka på att hårdvaran ÄR biligaste skiten man hittar på valfri "tillverkare"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Leasa dator via HEMPC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
jo d får man .. plus hårdvara..

men hur mkt kan d kosta att köpa loss den efter 36 månader..

kanske bättre att köpa en från affär ändå

Om du inte kan bygga en själv så kan du väl alltid be någon hjälpa dig bygga ihop den?Du har ju turen och råkar ha en viss swecare som bor i samma kommun som dig

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Genom jobbet brukar priset för "köpa loss" en symboliskt summa på ett par hundrigar eller så...

Är jobbet kommunen så är dom snåla som fan..

Sen om du "bryter" upp datorn har du förbrukat din rätt att lämna tillbaka den, och ÄR TVUNGEN att köpa den fast den är för dyr eller trasig vid slutet av leasing tiden

Sen får du tänka på att hårdvaran ÄR biligaste skiten man hittar på valfri "tillverkare"

hmm jomen prestandan på den där .. är ju helt ok..
klarar man i 3 år..
jag har klarat mig på min dator i 2 år nu..

men skulle vara intressant o veta hjur mkt man måste betala för att köpa loss den sen

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Restvärdet är vanligtvis 3% av anskaffningsvärdet för att lösa ut datorn.
dvs. kostar datorn 20000:- är summan för att köpa loss den efter 36 månader 600:-.

3% är den vanligaste procentsatsen, det kan även vara 5% men det beror på finansbolaget.

Detta borde framgå rätt tydligt i informationen din mor har fått från jobb.

Gällande vad man får och inte får göra.
Datorn ägs av finansbolaget under hela perioden.
under denna tid får man ej göra några ingrepp i maskinen på egen hand.
Installation av progamvara är sjäölvklart fritt fram, till motsats till vad någon skrev i tråden innan.

Fördelen med HemPC är den totala kostnaden under 36 månader.
Exempel:

Köp av utrustning 20.000 exkl mom (25.000:- inkl moms)
Man "sparar" 9848:- jämfört med kontantköp och en marginalskatt på 35%
Ju högre skattetabell man har destå mer pengar tjänar man.

/Mjam

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

Men sen får man inte mycket för 385 kr i månaden annars, bra val är det nog

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mjam
Restvärdet är vanligtvis 3% av anskaffningsvärdet för att lösa ut datorn.
dvs. kostar datorn 20000:- är summan för att köpa loss den efter 36 månader 600:-.

3% är den vanligaste procentsatsen, det kan även vara 5% men det beror på finansbolaget.

Detta borde framgå rätt tydligt i informationen din mor har fått från jobb.

Gällande vad man får och inte får göra.
Datorn ägs av finansbolaget under hela perioden.
under denna tid får man ej göra några ingrepp i maskinen på egen hand.
Installation av progamvara är sjäölvklart fritt fram, till motsats till vad någon skrev i tråden innan.

Fördelen med HemPC är den totala kostnaden under 36 månader.
Exempel:

Köp av utrustning 20.000 exkl mom (25.000:- inkl moms)
Man "sparar" 9848:- jämfört med kontantköp och en marginalskatt på 35%
Ju högre skattetabell man har destå mer pengar tjänar man.

/Mjam

aha tackar!!!
såg nu att d står..
"6) Utköpspriset är ej inkluderat i detta då det ska lösas till marknadspris samt att du äger rätt att lämna tillbaka datorpaketet. (Om du väljer att köpa loss hyrdatorn efter 3-års periodens slut, kommer paketet att kosta mellan 2-3 gånger ditt månatliga bruttolöneavdrag).
"

har lite svårt att tyda det där

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Det kommer att kosta 385kr*2 -> 385kr*3, dvs mellan 770-1155kr... vad det beror på vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv

På de hempc-datorer som man köper nu (hp, network o fujutsi siemens) så får man enligt vad jag har erfarat öppna datorn och byta ut sakerna om man vill det. När man sedan ska lämna tillbaks datorn så är det bara att sätta tillbaks orginaldelarna. Dock så ska man tänka på att om man öppnar datorerna så sker det helt och hållet på egen risk. Går något sönder pga att du har varit där inne och pillat så går det alltså INTE på garantin. Programvara är det väl helt självklart att man får installera vad man vill, dock så får man vara beredd på att om det blir något fel på windows t ex och du installerat Kazaa eller något sådant god forsaken program så får du köra restore direkt på din dator. Verkar som att de flesta här såg informationen angående hempc under stenåldern.. Idag är det mycket annorlunda och mycket mer frisläppt angående vad man får och inte får göra med sin hempc..

Om det nu är någon lokal datorhandlare som ska bygga ihop datorn (vilket är extremt ovanligt för hempc, det sköts i princip helt av network, HP och fujutsi siemens) så kan det kanske vara andra regler hos dom. Bäst att höra med dom först. Man brukar alltid få med ett nummer där man kan ringa och fråga om skillnaden mellan datorerna osv eftersom många är äldre och inte förstår varför den ena datorn kostar mycket mer osv och de vet även om du får öppna datorn eller inte.

Varför skulle bolagen bry sig om det? Tror ni att dom tänker sälja datorerna sen när ni lämnat tillbaks dom efter 3 år? Dom går på tippen misstänker jag.

Plus att det är ju brutto.. Du betalar ju egentligen bara ca 250kr av lönen (dock så sänks pensionen lite under dom där 3 åren) så det är ju rätt bra..

Kan inte garantera med 100% säkerhet att jag har skrivit allting korrekt : )

Edit: såg att det var en bärbar dator, då spelar det väl ingen roll om man får öppna den eller inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedis
Edit: såg att det var en bärbar dator, då spelar det väl ingen roll om man får öppna den eller inte..

nä d var inte jag som sa att jag ville det..

datorn är ju redan maxad.. så kmmer inte behvöa byta nån del i den inte..
tack för svaret btw..

får se hur d blir.. den kommer levereras i slutet av november tyvärr..
jag vill ju ha datorn nu.. när jag behöver den i skolan ..

kanske köper en gammal beggad istället .. för nån tusenlapp

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

3-5% av rpiset för att få köpa loss den, var kommer det ifrån? Det där kan nog skilja rejält. Ofta är det "till utrustningens marknadsvärde vid kontraktets utgång" som brukar vara default. Dock brukar stationära datorer gå billigt men har även sett dyrt (fast då får de väl slänga skiten). Vet dock inte med bärbara men de borde ligga mycket högre pga de går faktiskt sälja vidare. Men då kan du ju alltid ta en ny. Mitt tips är ändå att ta hem-pc´n, speciellt om det är en bärbar

EDIT: gah såg nu att det visst stod till marknadspris i kontraktet....vad sa jag hehe

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
3-5% av rpiset för att få köpa loss den, var kommer det ifrån?

Tja, med de finansbolag jag arbetar med dagligen, Wasa Kredit samt De lage landen (före detta telia handel rental), så är restvärdet räknat på 3% av anskaffningsvärdet av utrustningen. Det är den normala beräkningen på vad utrustningen är värd efter 36 månader.

Beklagar om du fått uppfattningen att jag gissat mig fram till denna siffra, men det är faktiskt en del av mitt arbete att kunna

Vilket finansbolag compaq (som brukar teckna avtal med kommunerna i sverige) använder kan jag dock ej svara på, men deras uträkning skiljer sig inte speciellt från de andra stora finansieringsbolagen på marknaden.

/ Mjam

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

3-5% av rpiset för att få köpa loss den, var kommer det ifrån? Det där kan nog skilja rejält. Ofta är det "till utrustningens marknadsvärde vid kontraktets utgång" som brukar vara default. Dock brukar stationära datorer gå billigt men har även sett dyrt (fast då får de väl slänga skiten). Vet dock inte med bärbara men de borde ligga mycket högre pga de går faktiskt sälja vidare. Men då kan du ju alltid ta en ny. Mitt tips är ändå att ta hem-pc´n, speciellt om det är en bärbar

EDIT: gah såg nu att det visst stod till marknadspris i kontraktet....vad sa jag hehe

Att köpa loss en dator som kostade 20k för 600-1000:- får väl ses som ganska vanligt pris.
Sen finns det dem som fått betala både mer eller mindre, men 3-5% stämmer rätt bra.

Permalänk
Medlem

Lite info bara: jobbar på ett stort företag. Ett hempc avtal från en stor hempc leverantör (Nicator) gick ut nyligen för ca 3000 datorer hos oss. Det kostade drygt 2000:- att lösa ut sunkdatorer (Athlon 1200). Klart över 10%.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite info bara: jobbar på ett stort företag. Ett hempc avtal från en stor hempc leverantör (Nicator) gick ut nyligen för ca 3000 datorer hos oss. Det kostade drygt 2000:- att lösa ut sunkdatorer (Athlon 1200). Klart över 10%.

I en HemPC affär finns 4 parter:
Finansbolag, Leverantör av utrustning, företaget som leasar utrustningen av finansbolaget
och sist, den anställda som har datorn på lån från arbetsgivaren.

Finns självklart varianter där företaget ej blandar in ett finansbolag och själv tecknar ett avtal med den anställde, men ovanstående är helst klart vanligast.

Restvärdet på ett 36 månaders leasing/hempc-avtal är allt som oftast 3 eller 5% av anskaffningsvärdet av utrustningen.

Restvärdet på avtalstid 24 månader är betydligt högre, som norm ca 20%

I de fall arbetsgivaren ej valt att finansiera inköpet via ett finansbolag kan vilken procentsats över marknadsvärdet förhandlas fram.

Vissa företag som bekostar köpet själv väljer, som en tjänst åt sina anställda, ta en symbolisk summa som betalning vid avtalets sluttid säg 100:-. Enligt gällande skatteregller måste utrustningen köpas ut, och får ej ges bort gratis.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!